Katten leker stripdansös på stolsbenen...

Markus skrev:
Känns det rätt att sterilisera sin "vän"?
Jag tänkte köpa katt förut, och förstod att det bekvämaste för mig vore att sterilisera den, men det samma gäller nog inte för missen.

Visst är det kanske inte så skönt för missen, men det är ju en övergående smärta. Kawwa går omkring här och ylar, vet inte var hon ska ta vägen. Kan nog inte tro att hon njuter speciellt mycket av det heller...

Jag har kastrerat en av mina katter och kan inte säga att hon led av det särskilt mycket. Lite groggy efter narkosen och ville slicka på såret, men hon hade nog inte speciellt ont för hon gick runt och var som vanligt.

Tänkte inte främst på smärtan, snarare på att man tar ifrån dem deras viktigaste instinkt - fortplantningsprocessen. Jag kanske är dineyfierad.

Markus skrev:
Tänkte inte främst på smärtan, snarare på att man tar ifrån dem deras viktigaste instinkt - fortplantningsprocessen. Jag kanske är dineyfierad.

Har inte riktigt funderat i de banorna faktiskt. Men eftersom de inte behöver den processen så kanske man kan ta bort den ändå? Saknar man något som man aldrig haft?

Finns folk som säger att man ska låta katten få en kull ungar innan man steriliserar, men har hört av andra att det bara är tjurskit...

Anciol skrev:
Har inte riktigt funderat i de banorna faktiskt. Men eftersom de inte behöver den processen så kanske man kan ta bort den ändå? Saknar man något som man aldrig haft?

Som sagt, jag kanske är disneyfierad men jag tror nog att de märker att något är skumt. Vad menar du att den aldrig haft?

En katt som har löpt en gång har oftast kvar löpbeteendet senare med. Min katt fick aldrig tillfälle att löpa innan hon steriliserades så hon har inte fått igång den hormontillverkning som hon annars skulle haft.

De kanske märker att något är fel men jag har aldrig sett henne lida av det.

Emmi skrev:
En katt som har löpt en gång har oftast kvar löpbeteendet senare med. Min katt fick aldrig tillfälle att löpa innan hon steriliserades så hon har inte fått igång den hormontillverkning som hon annars skulle haft.

De kanske märker att något är fel men jag har aldrig sett henne lida av det.

Ingen skillnad om man gör det på honkatt som inte hunnit bli gammal dvs. har inte hunnit ha det beteende i åratal. Dom blir faktiskt rätt harmoniska efter det ingrepp. Sen om det är moraliskt sett (ur människans synvinkel sett) rätt eller fel kan diskuteras...
Däremot är det värre med hankatter, för när dom väl blivit könsmogna så finns det risk att att de skvätter inne och markerar revir... :rolleyes:

Hade en honkatt förut som jag inte hade tänkt sterilisera utan ge piller istället när det blev aktuellt. När den var ung var det inga problem, men när den började löpa blev det värre... Började pissa överallt utom i lådan, moonade alla som kom i närheten och kåtjamade nätterna igenom så man knappt fick nån sömn.
Det blev lite bättre när den blev steriliserad, men den moonar fortfarande.
:3freak

Cat skrev:
Ingen skillnad om man gör det på honkatt som inte hunnit bli gammal dvs. har inte hunnit ha det beteende i åratal. Dom blir faktiskt rätt harmoniska efter det ingrepp. Sen om det är moraliskt sett (ur människans synvinkel sett) rätt eller fel kan diskuteras...
Däremot är det värre med hankatter, för när dom väl blivit könsmogna så finns det risk att att de skvätter inne och markerar revir... :rolleyes:

Enligt vår veterinär finns möjligheten att katten börjar ha löpbeteende om den har löpt en gång...

*/ ?>
Back