Kateter, flygande tankning och 1000 Miles non-stop. Verkligen Non. Stop.

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite karantänläsning kanske...?


Hittade denna på Revzilla:


Disparate machines was the beginning, but our techniques were quite different as well. Ari would carry all the fuel he needed for the ride, which worked out to an additional 15 gallons strapped to the CBR’s rear with a tangle of hoses, valves, and a fuel pump feeding gas into the tank. Zack would ride light and refuel like the Air Force does, by getting his gas pumped into the tank during a fill-up rendezvous with a truck.


Två olika infallsvinklar, alltså:

ehdSEH6.jpg


Liten, snål hoj med allt bränsle man behöver, surrat ombord och pumpat på plats.

Eller:

jvLLkFR.jpg


Flygande påfyllning från en tanker-van.


Infallsvinklar på vadå?
Hur man kör 1000 miles utan att sätta ner fötterna, så klart!
Det som ALLA funderar över. :D

Läs om ni vill:

https://www.revzilla.com/common-tread/texas-iron-butt-challenge-1000-miles-24-hours-zero-stops


Men kom ihåg att detta inte är en officiell Ironbutt-körning.
Då krävs dokumentation i form utav tankkvitton, hörnpunkter mm.

Det milda vansinnet ligger dock helt i linje med mycket annat hos IBA och en sådan här körning skulle mycket väl kunna godkännas genom att använda funktionärer och passagekontroller som underlag för certifiering.

Kul läsning är det hursomhelst, och stimulerande att få kika in hos någon som bevisar att ens egna idéer kanske inte är så galna...

Photo credit:
Spenser Robert/Lyttleton Carter - www.rezvilla.com
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag var ner med min förhistoriska pickup till Sundsvall och levererade en hoj jag sålt förra veckan. Nonstopkörning och tankning ur dunk. Allt för att ducka Corona. Såg det där klippet i vintras . Zack och hans polare är riktigt underhållande!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag var ner med min förhistoriska pickup till Sundsvall och levererade lite tunga stenar jag sålt förra veckan. Nonstopkörning och tankning ur dunk. Allt för att ducka Corona. Såg det där klippet i vintras . Zack och hans polare är riktigt underhållande!

Fixade texten för dig.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag var ner med min förhistoriska pickup med blymönjemålad ram till Sundsvall och levererade lite tunga stenar jag sålt förra veckan. Nonstopkörning och tankning av skattefri bunkerdiesel ur dunk. Allt för att ducka Corona. Såg det där klippet i vintras . Zack och hans polare är riktigt underhållande!

Förbättrade lite till...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har kört inofficiell iron but med råge 200+mil (Sthlm-Älvsbyn 5 mil väster om Luleå t o r + ut till norra Vindö) men jag kan inte påstå att jag hade någon iron butt utan den kändes mer som en prinsesstårta.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Zack Courts och Ari Hennings äventyr finns numera på Motortrend istället för Youtube, tyvärr. En prenumeration på Motortrendonline är dock rätt prisvärd. Deras show "Throttle Out" ligger där, och där finns hela videon som postats ovan, plus en del andra galna äventyr och deras "Throttle Out Garage" som Ari håller i. Rekommenderas varmt, finns massa annat motorrelaterat på MTOD för övrigt. Testa vettja!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vi som tycker om att tugga mil borde ha nån sorts meetup. Typ träffas på nån parkering i södra Sverige och sen dra upp till nordkap eller liknande.
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi som tycker om att tugga mil borde ha nån sorts meetup. Typ träffas på nån parkering i södra Sverige och sen dra upp till nordkap eller liknande.

Tack för att ni tar hand om stavningen åt mig grabbar! :p iPhone suger !



IBA håller RTE (Ride To Eat) i Töre i sommar.
Kvick tur över dagen, visit på ubåtsmuseet, samlingsbild kl 16:00 och sedan hem igen.

Lite för nära för dig, kanske...?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
IBA håller RTE (Ride To Eat) i Töre i sommar.
Kvick tur över dagen, visit på ubåtsmuseet, samlingsbild kl 16:00 och sedan hem igen.

Lite för nära för dig, kanske...?

Okej! Jo töre är typ 7mil från mig.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
...ner...till Sundsvall...

Behöver jag påminna om att Sveriges geografiska mittpunkt ligger på berget Flataklocken utanför Ånge...? Alltså några mil väster men också några hundra meter norr om centrala Sundsvall.

Således bör Sundsvall ligga i riktningen "ner" för mer än halva Sverige.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
IBA håller RTE (Ride To Eat) i Töre i sommar.
Kvick tur över dagen, visit på ubåtsmuseet, samlingsbild kl 16:00 och sedan hem igen.

Lite för nära för dig, kanske...?

Restaurang "Roady" i Töre...?

Både ubåten "Spiggen" och Siknäsfortet kan rekommenderas för den som är intresserad av svensk militärhistoria.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
IBA håller RTE (Ride To Eat) i Töre i sommar.
Kvick tur över dagen, visit på ubåtsmuseet, samlingsbild kl 16:00 och sedan hem igen.

Lite för nära för dig, kanske...?

Det turen klara jag tur och retur utan att tanka, ca 7 mil enkel väg till Töre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
41504db148facf3805798d3bbde48d80.jpg

e2ca0f00ca22b1bd45c5ad644ffbc896.jpg


Körde en liten omväg när jag skulle hem från Vilhelmina i söndags. Drygt 22 timmar, kvitton och hörnpunkter kirrade. Sedan får vi se om Argus och hans polare godkänner körningen.

Jäkligt kul faktiskt - rulla på enligt planering och se om man prickar på minuten eller inte. Vi lade på 5 min extra vid varje tankning plus en lite längre rast och kombinerat med helt tomma vägar, solen i ryggen och flyt så kom vi runt nästan exakt som planerat.

Kommer definitivt att göra om detta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Snyggt gjort!
Kul att se sträckan, och schysst väder borde ni ha haft :tummenupp

Sträckan lades så att vi alltid hade ”solen i ryggen” vilket på längre sträckor är ganska stor skillnad för ögonen. Planerad start var 05:00 men av flera anledningar (festande HD-gäng på camping fram till 02:30) stämplade jag inte in förrän 06:19 så vi hamnade 1:19 efter tidsschemat. Vädret fantastiskt; utmaningen är vätska så HMS Konungen fick sponsra med camelbacken vilket verkligen var en höjdare. Två 0,5 PET med ”trolldryck” (2 Resorb, 1 TREO) därutöver. Äta lite och ofta snarare än tvärtom. En banan här, lite nötter där. En pizza i Jokkmokk; halva på en gång och andra halvan kall i Karesuando.
Temperaturer mellan 26 och 2 plusgrader, kallast vid tvåsnåret längs Torne älv. Ett stopp, snabbkaffe på gasköket värmde då enormt bra och tid hade vi tillgodo.

Lördag steg jag upp 05:00 och körde väl kanske 30 mil dagstur. I säng vid 21:30 med väckaren på 04:10 så jag skulle hinna riva tält osv innan avresa 05:00. Men HD-gänget ville annorlunda så det blev mindre än 2 timmars sömn innan. Dåliga förutsättningar men jag beslöt att bryta så fort jag kände mig trött. Vilket inte hände otroligt nog. I säng 05:30 och upp 07:40 för att åka till jobbet och när jag kom hem, ja DÅ var jag trött… ?

Skulle jag göra om det? Absolut, det kan nog bli en årlig tradition. Det gäller bara att hitta rutter som är trevliga och ger förutsättningar för avslappnad körning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top