Katana och GSX 1100-tråden

I Classicsuzukis monter på mässan finns en T500 en Gs1000s en Gsxr750 1985 och en Gsxr750 2004.
Klart populärast är Gsxr750 1985.
Välkommna att titta på och snacka Suzuki.
 
Nu börjar grabbens hoj ta form, han ska ju börja övningsköra till sommaren...
Vart tog åren vägen...:va
DSC_1886 (1).JPG
 
Tack till er som kom till Classic Suzukis Monter, många historier om Suzuki blev det.
 
Försöker att hitta ett ormbo till en katana samt big block cylinder är det någon som har något till salu?? Tacksam för svar.
 
Försöker att hitta ett ormbo till en katana samt big block cylinder är det någon som har något till salu?? Tacksam för svar.

hakar på katana3 är det någon som har en vance&hines megafon till övers så är jag jätte intresserad
 
Original topplockspackning verkar vara svår att hitta, vilket fabrikat skall man välja?
 
Nästan klar för säsongen

IMG_0258.JPGIMG_0260.JPG

Nu är Bettan ihopsatt, uppstartad och provkörd. Fick ta det lite lugnt då jag inte hade V&H megafonen hemma vid tillfället.
Men allting verkar lira som det ska. Nästan perfekt tomgång trots helt ojusterade nya förgasare. Verkar mata på som det ska också det lilla jag hann testa.
Nu är det bara lite småplock kvar för att hon ska kunna besiktigas. blinkers måste fixas iordning. Instrumentbelysning fungerar inte på alla mätare. Men detta är ju I-landsproblem
 
Någon som har en fin motor som står och skräpar? Är intresserad av en, gärna med mer kubik samt vassare kammar, upp till 1327cc.

eller är det bättre att satsa på någon nyare motor.

Söker även ormbo grenrör/avgassystem. Annars lutar det åt att bygga eget.

Finns någon bra svensk sida nuförtiden, typ Facebook, för dessa typer av hojar/ägare. Med köpes/säljes av trimdelar tex?



Maila Lofagtathotmail.com
 
Köpte som tidigare sagt en gsx 1100 e -82. Har börjat montera isär. Ramen är ganska bedagad med mycket repor och smårost, tänkte få den blästrad och pulverlackad, ev blir det omlack av fälgarna också.

Kåporna är garagelackade mattsvart, tänkte kika på vilka orginalkulörer som ser vettiga ut till dem.

I övrigt var det något strul med förgasarna enligt förra ägaren så de ska gås igenom. Har 2st bryggor.
 
Regulator/likriktare

Hej, har en fråga om Regulatorn som sitter original på GSX.
Vad jag förstått så tar ju ledningarna en väg via ljusomkopplaren på H styrhalva.

Märkte att hojen laddade dåligt så jag har tagit bort regulatorn och mätt upp den + att generatorn också är uppmätt och levererar som den ska. Mätningen av resistance över regulatorn verkar vara som den ska. Får 3 lika värden över de 3 ingångarna mätt i båda riktningarna.
Så jag misstänker glapp/dålig koppling nånstans i kedjan

Kan man inte bara bypassa loopen upp till styret och koppla de 3 gula (i mitt fall) från generatorn till GUL, BLÅVIT och RÖDVIT som kommer från regulatorn. RÖD från regulatorn direkt till + batteri och SVART från Reg till jord?
 
Jag vet att jag kopplade förbi styret för sisådär 15-20 år sen, men kommer inte längre ihåg hur jag gjorde men det låter ok som du tänker.
Orsaken till sladden upp till styret är att undvika överladdning när man kör utan att belysningen är tänd. Men vi svenskar har ju alltid lyset på, så det är ju inga problem att koppla alla direkt.
 
Kan man inte bara bypassa loopen upp till styret och koppla de 3 gula (i mitt fall) från generatorn till GUL, BLÅVIT och RÖDVIT som kommer från regulatorn. RÖD från regulatorn direkt till + batteri och SVART från Reg till jord?

Javisst kan du det. Det är vi många som gör.
MEN vit/röd är inte det den kabeln som kommer FRÅN styret, det är väl grön/vit du ska koppla till?
Mitt minne kanske sviker. Kolla elschemat och gör som du har tänkt så blir det bättre :)
 
Söker efter en svängshjulskåpa till en gsx1100e 82:a. Någon som har en eller tips på var man kan få tag på?
 
Söker efter en svängshjulskåpa till en gsx1100e 82:a. Någon som har en eller tips på var man kan få tag på?

Hej. Jag har en kåpa liggande till ES-EF modellen. Den är pulverlackad silver. Jag har använt den på en 82 motor så den fungerar ihop med rotor/stator till denna årsmodell.
Skicket är väl OK, färgen har släppt en del och det finns några mindre repor på den. Kan lägga upp en bild på den senare om du vill
 
Fråga om laddning.
Idag slutade hojen att ladda ordentligt. På tomgång ingen laddning, varvar jag upp till ca 5000 varv så ger den ca 13 volt utan lysen på.
Mät spänning på statorn, ger över 80v på alla faser.

Enligt mätning borde stator vara ok, men när jag testar att googla problemet, så brukar trasig stator ge låg laddning och trasig regulator ge för hög laddning.

Söker tips på vidare felsökning, eller är det lika bara att byta både stator och regulator?

Värt att nämna är att felet uppkom i samband med att statorkåpan plockades bort för att byta packning och fixa en spricka i den. Passade då på att fixa till dåliga skarvar på kablarna från statorn.
 
Följ och kontrollera noga alla kablar och kontakter från batteriet hela vägen till statorn.
Ofta har dessa stelnat och spruckit, stela kablar bryter ofta av sina kardeler, tex vid gummigenomföringen i statorkåpan.
laddsladd.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top