Katana och GSX 1100-tråden

Vad jag förstått och kommer ihåg såldes endast 1100cc i Sverige och att sista året i Svedala var 1983.
Sen har jag förstått att det funnits en massa andra modeller också såsom 400, 550, 650, 750, 1000cc också där utseendet varierat men att 400,750 och 1000cc är de modeller som liknat 1100cc, stämmer det?
Har också för mig att 16" framhjul kom till 1983 års modeller. Kan absolut ha fel här, men min far hade en sk 550cc av 82 års modell samtidigt som han körde den låg jag och drömde mig bort Suzukis broschyr från 1983 som min fakta ovan bygger på, som naturligtvis vara helt fel. Rätta mig gärna i såna fall. Har förstått att 1000cc gjordes för att kunna tävla med då 1100 hamnade utanför reglementet. Hittade också en 400cc Katana från 99 som såg precis likadan ut som ur Katanan. Tacksam för så mycket info som möjligt.
Hjärtat har alltid klappat för besten så en sån ska det bli även om den ska hämtas utomlands ifrån.:)
 
Schweiz

Har hittat en i Schweiz, men funderar lite på benämningen GS 1100 G.
Vad är det för variant, eller heter de så även här hemma.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    218 KB · Visningar: 70
  • image.jpg
    image.jpg
    206.2 KB · Visningar: 101
Last edited:
spontanköpte igår en Gsx 1100 e -82. Tanken var väl först café racer, men har sen börjat fundera på om det går att montera Katanakåpor? Finns ju nytillverkade kåpor och stag. Hur mycket skiljer i ram och tank mellan vanliga Gsx och Katana? Vilka motorer passar i ramen, har hört något om Bandit 1200 skulle vara ett alternativ? Vilka modernare framgafflar kan monteras? Vilka svingar som tillåter bredare hjul kan vara lämpliga?

Trevlig tråd det här. Tar ett tag att läsa igenom :)

Mvh Samme
 
Hejsan hoppsan! (:
Jag håller på och grejar med en GSX1100EX-1981:a. Jag har lite funderingar på om man skulle byta framgaffel på den. Vet någon här vad som skulle kunna vara lämpligt både ekonomiskt och mekaniskt?
 
Någon som har behov av en ventilkåpspackning till tidiga GSX:er (80-81, 20 skruvhål)
Fick fel version när jag beställde av MCXpress
Kollar intresset här innan jag skickar tillbaka den
Priset är 394 kr
 
När jag ändå höll på att leta gamla bilder till en annan tråd, så hittade jag tre katanor fotade under Stans snabbade hoj i Västerås 1988, om jag minns rätt...

Någon som känner igen sig? :)

img032.jpg
img033.jpg
img034.jpg
 
Den rosa katanan med turbo äger jag sen ca 15 år. Jag vet inte vem som sitter på den på bilden men jag vet att den hörde hemma uppåt i landet på 80-talet. Den har även varit lackad blå och var gul när jag köpte den. Nu är den svart.
På den mintgröna sitter Roger Pettersson. Den köpte han av Metin.

Den grå vet jag inget om.
 
Last edited:
Den rosa katanan med turbo äger jag sen ca 15 år. Jag vet inte vem som sitter på den på bilden men jag vet att den hörde hemma uppåt i landet på 80-talet. Den har även varit lackad blå och var gul när jag köpte den. Nu är den svart.

Är det den svart/grå på bilden med dina tre Katanor? Har den fortfarande turbo? Man ser inget av den på bilden, och en turbo brukar ju ha lite mer rörmokeri än en standard... :tungan
 
spontanköpte igår en Gsx 1100 e -82. Tanken var väl först café racer, men har sen börjat fundera på om det går att montera Katanakåpor? Finns ju nytillverkade kåpor och stag. Hur mycket skiljer i ram och tank mellan vanliga Gsx och Katana? Vilka motorer passar i ramen, har hört något om Bandit 1200 skulle vara ett alternativ? Vilka modernare framgafflar kan monteras? Vilka svingar som tillåter bredare hjul kan vara lämpliga?

Trevlig tråd det här. Tar ett tag att läsa igenom :)

Mvh Samme
Ramen på Katan är inte lik vid Avgassystem/passagerare fotpinnefästet.
Tanken är inte samma.
Kåpa kan kanske Ingvar Larsson ha.
Motor byte är onödigt, världens bästa motor sitter redan i.
Bra att du inte bygger Café på den , det kandu göra på någon 400a
 
Våren kommer allt närmare

Lite mer bilder på hur det går för mig
Nu är cylinderraden på plats, utan att bryta några kolvringar:tungan

IMG_0212.JPGIMG_0213-2.JPGIMG_0215.JPGIMG_0220.JPGIMG_0221.JPG

Motorn sitter också på sin plats i ramen. Väntar fortfarande på topplockspackning. Verkar vara struligt för herr Marklund att få tag på rätt sort. 2 felaktiga leveranser från Orient express hittills. Men rätt skulle vara på gång nu....
Nästa kritiska moment är ju just att momentdra toppen. Har vart med om den ickefeeling som uppstår när man drar upp en pinnbult ur blocket och måste demontera igen för att fixa detta. Men det sitter gängade rör eller helicoil i alla 12 pinnbultshål i blocket så det ska nog gå bra det med

Har även fixat till mitt gamla V&H roadrace system, bytt ut lite tillplattade rör framför kollektorn och lagt på lite slityta. Hojen är ju ganska låg så det kommer nog även i fortsättningen att skrapa i då och då

IMG_0223.JPG
 

Bifogat

  • IMG_0218.JPG
    IMG_0218.JPG
    131.1 KB · Visningar: 86
Den 26-29 Januari är det Mc mässa i Älvsjö.
Välkommen till Classicsuzukis monter A12:55 och diskutera Gsx1100,Katana
och övriga classiska Suzuki modeller.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top