Katana och GSX 1100-tråden

Måste du vara såå jämrans positivistisk, en annan får ju komplecks å manodepressionen sätter sig än djupare... :mad:
 
Snabbt svar:
0,15 på alla ventiler.
 
Har ni koll på om det är samma kopplingscentrum på EF:n som på äldre GSX?

Jag kollade på Alpha Sports och där är det olika artikelnr mellan exempelvis
gs1100 -83 och gs1150 -84, men ibland är grejerna ändå utbytbara.

Någon som vet?

/ Mikael
 
Last edited:
ngn vänlig själ som har lust o mäta cc-måttet där topsmörjkittet ska sitta
dvs säga bultarna vid kammen ,, har fått fram lite mått , men vill va 100% säker
mvh mugge
 
Har ni koll på om det är samma kopplingscentrum på EF:n som på äldre GSX?

Jag kollade på Alpha Sports och där är det olika artikelnr mellan exempelvis
gs1100 -83 och gs1150 -84, men ibland är grejerna ändå utbytbara.

Någon som vet?

/ Mikael

Det är inte samma elsystem på hojarna.

EF:en har bland annat en "Control Unit" låda som inte finns på dom gamla, dit går en jäkla massa kablar både från mätare och delar runt om på hojen. Ska du bygga bort allt "krafs" på hojen så skulle jag köpa ett äldre elsystem, bygga ett eget själv eller låta nån annan bygga ett åt dig.
 
Har ni koll på om det är samma kopplingscentrum på EF:n som på äldre GSX?

Jag kollade på Alpha Sports och där är det olika artikelnr mellan exempelvis
gs1100 -83 och gs1150 -84, men ibland är grejerna ändå utbytbara.

Någon som vet?

/ Mikael

Jag har då inte märkt någon skillnad. Den uppdatering som gjordes någon gång -83 -84 var att göra splinsen i en stålinsats istället som på de tidigare varianterna direkt i aluminiumet(som rätt snabbt glappade upp). Skulle möjligen kunna vara om navets längd skiljer någon mm. Jag har använt nav "korsvis" utan problem.

/Ingvar
 
Samma här .

/ Henrik
 
Tack för svaren. Det är rätt så mycket hack i både kopplingskorgen och i det koppling-
centrumet som sitter på idag. Det gör att den inte riktig frikopplar och tillsammans med
"undercut" i växellådan blir det en riktig dålig kombination. Det är stört omöjligt att få
ur växlarna vid stillastående med indragen koppling, (ger å andra sidan en stark vänster-
näve efter några rödljus).

När du skriver det så kommer jag ihåg att det är stålsplines på det centrumet som sitter
på hojen. Det låter ju som att det är det man ska ha om man ändå investerar i ett nytt,
om alu-splinesen är en känd svaghet i konstruktionen.

Jag har bevakat Ebay, men har inte hittat någon vettig clutch hub för EF:n ännu. Har nu
dragit iväg en förfrågan till MC-shopen så får vi se vad de kan erbjuda.

/ Mikael
 
Det är stört omöjligt att få
ur växlarna vid stillastående med indragen koppling, (ger å andra sidan en stark vänster-
näve efter några rödljus).

När du skriver det så kommer jag ihåg att det är stålsplines på det centrumet som sitter
på hojen. Det låter ju som att det är det man ska ha om man ändå investerar i ett nytt,
om alu-splinesen är en känd svaghet i konstruktionen.

Det går utmärkt att köra när man vant sig vid att lägga i friläget strax innan hojen slutat rulla; been there, done that ;)

Även de nyare korgarna kan glappa upp, den ingjutna insatsen med splines börjar glappa i alut.
Betänk också att det fortfarande rullar ett gäng hojar med den gamla modellen efter mer än trettio års användning, de är inte såå dåliga...
Vad jag vill säga är: hittar du en ny eller riktigt fin kopplingskorg så köp den oavsett modell och dra åt den enligt spec med en fräsch låsbricka, de är ju ändå så lätta att byta.
 
...
Betänk också att det fortfarande rullar ett gäng hojar med den gamla modellen efter mer än trettio års användning, de är inte såå dåliga...
Vad jag vill säga är: hittar du en ny eller riktigt fin kopplingskorg så köp den oavsett modell och dra åt den enligt spec med en fräsch låsbricka, de är ju ändå så lätta att byta.

"Glappa upp rätt fort" betyder i GSX-sammanhang sådär 10-15 år av hård användning. Jag kör med alu-splines-hubb i min nya motor eftersom jag hade en sådan liggandes.

När det gäller kopplingskorgen eller snarare drevet till primärdrivningen fungerar det inte att korsa 1100 och 1150 eftersom de har olika utväxlingar.

/Ingvar
 
Last edited:
Jag har en toppsmörj liggande, cc-måttet på den är 146 mm, men jag har inte testat den. Köpte av någon i denna tråd för nåt år sen.
 
Tid för en förbrödring systrar!!

Hoj Hoj

Intresseförfrågan!!

Finns det intresse för en kväll med lite käk god dricka å lite GSX Katana diskutioner så här innan sesongen så kan jag fixa in oss i en härlig miljö nämligen MCE kåk i Järfälla!
Det blir i så fall en kväll enbart för oss!
Det är inte vilket ställe som helst, här finns ett trevligt konstverk i form av en GSX 1100 -81 uppmålad på väggen!!

Blir en kväll i trevligt sällskap, smarrit catering käk med dricka, kaffe å sedan kanske någon mera bira. Tanken är att var och en tar med lite bilder/film på hojen, vad som hänt med den eller någon tidigare körning, event, race eller upplevelse som vi alla kan njuta av.. Extra plus om det finns någon story till bilderna eller filmen. Vi delar upp tiden mellan oss så att det får ta totalt ca 2-3 timmar. Tillsammans med käk å eftersnack så bör vi nog sikta på att träffas vid 18 tiden så funkar det att åka kommunalt hem åxå för de som inte dricker vatten ;)

Vill ni ta med hojen å rulla in den på podiet går det bra, kontakta undertecknad.

Proje å ljud i massor fixar vi fram...

Datum: 10 Mars
Alternativ 24 Mars
Pris idé, käk för ca 200/skalle dricka tillkommer efter behag ;)


Mvh NH
 
Jag är frestad fast det beror ju såklart på uppslutningen. Känns fattigt att komma om det bara blir jag och du Pär. :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top