Katana och GSX 1100-tråden

Tackar för svar Katana83, mina kolvar är 75mm, alltså 1168cc, check.
En kolv skadad antagligen pga vevstakshaveriet..
Ingen som råkar ligga på 75mm kolvar? Efter att ha läst tråden verkar det som de flesta har kommit upp sig i cc träsket, kanske ligger ett gäng kolvar drällandes i nåt hörn? Vevaxel kanske?
 
Efter att ha börjat rota i kartongerna som motorn kom i, inser jag att det är rätt mycket grejer i en motor :D
Ska bli intressant att se om man får i hop det till slut. Började även tvätta av lite grejer, och såg att det var en bult som var av i en av motorkåps-halvorna, det satt en liten stump kvar i gängorna till ett av "ramlageröverfallen", har för mig att det tidigare i denna tråd har nämnts något om en skruv/bult sats till motorn. Finns det? Jag fick även med en verkstadshandbok, en blå som det står Service Manual på. Är det den bästa? Antar att det inte har gjorts nån bok för "dummies". Fast det går nog med den här också.
Friskt skruvat, hälften gängsallad.

/Pauli
 
Hoj, välkommen :)
Vevaxeln är pressad och förmodligen svetsad om den har trimmats. Bör lämnas bort.
Om du ska jaga en annan vevaxel ska du ha en från 80-83. Vevaxeln till 84-87 har 2mm större kolvbult samt grövre svänghjulstapp. Om du byter kolvar samt använder det svänghjulet kan du använda en sån vev oxå.
Orginalborr på din motor är 72mm.
För varje mm som borrdiametern ökar så ökar kubiken med ca 30cc.
Orginal cc = 1074, 75mm borr ~ 1168cc, 80mm borr ~ 1327cc.
I orginalcylindern är 1168cc maxborr i orginalfoder. Sen kan man trixa å fixa naturligtvis men det är en tummregel.
Ett inköp av en verstadshandbok är väl investerade pengar. Har haft min sen -87.
Lycka Till

Bare en liten korrigering när det gäller vevaxlarna. "Stora" tappen kom redan -83. Från -84 är det dessutom 20mm kolvbult sam annan delning på primärdrivningens kugghjul, så matchande drev(med kopplingskorg) är ett måste.

/Ingvar
 
Grattis!
Veven till Motospeed... eller byt till en beggad kolla bara så att du får rätt klolvbult troligen 18mm som var orginal 82 men man kan aldrig veta..

Cylen mäter du när du river motorn...

Tips kompmät den (både med och utan lite olja i loppet) innan du river den, kanske idé att hona och byta ringar på en gång..

Be Motospeed svetsa veven (om den nu inte är det) efter renoveringen så slipper du framtida problem..
Glöm inte bort svänghjulet, som du sett i tråden är det lite av en akileshäl på -82an...

/NH
 
View attachment 351740View attachment 351741Hallå Katanafolk
Sedan några månader står en Katana i garaget igen..."kul" men en hel del jobb väntar då den inte är i nått direkt toppskick. Motorn ska dock vara i bra skick. Har förmodligen tänkt byta till 1100R gaffel, fälgar, hjul och ev sving, om någon har "delar" till salu så tar jag tacksamt emot info om det även en framskärm är av intresse om man vill göra den till original, förgasare typ mikuni rs36 likaså...om nån har tips på "färgnummer" som liknar orginal vore fint med...
Mvh Micke

Hmm Kan den gått i Stockholm på 80talet?
Färgen ser bekant ut..

//NH
 
Hallå gubbs:hej

Finns det möjligen någon av er som sitter o trycker på en baklykta och vänster sidokåpa till en GSX 1100e 1979-81?:)
 
Han jag köpte av kom från Stockholmstrakten men om den gick där på 80-talet vet i sjutton.....den färgen var väl "populär" då (tyvärr...)
Micke
 
tackar för den sidan :)

frågan är hur mkt jobb , håller ju ändå på o bygger om , så det kanske inte blir så mkt merjobb
men då ska man hitta en motor till skapligt pris osv
 
Hej
Har "slitit" med att få bort det svarta som nån "tyvärr" sprayat motorn med nu är det "bara" finliret kvar har ni med silver/metalrena motorer lackat eller "polerat" upp blocket? Har också fått "erbjudande" om en suzuki 1100 F 1990 årsmodell är det nått vettigt alternativ att ta delar ifrån jämfört med R modellen? Alltså gaffel hjul bromsar osv...tacksam för svar.
Mvh MickeJan 2012 035.jpg
 
ngn som är intresserad av toppsmörjningskit ?
( skenan mellan kammarna )
jag ska nämligen skicka ritning till farsgubben så fräser han ut bitarna

tänka bara kolla om det finns intresse , när han ändå programmerar så kan han ju köra flera
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top