Katana och GSX 1100-tråden

Nya krökar kom med posten idag.

DSC_0001-64.jpg


Titan är bra skit.

Mer bilder i byggtråden. :)


Vad gäller bensinkran som efterfrågades ovan så tycker jag min Pinglekran fungerat utmärkt. Har du törstig hoj med stora gasare (som jag) så kan man nog också investera i en kran med dubbla utlopp. Om inte annat får du bättre fördelning av soppan på gasarna (om du har två bränsleslangar till dom).
 
Vevlager

OK
Nu skulle jag vilja ha bra tips!
På veven sitter ju ett par lager där banan inte går att skjuta åt sidan. Hur kan man verifiera att de är tipp topp?
Tänkte göra som vanligt avfetta dem totalt och därefter snurra lite lyssna och känna...
Men man kanske kan vara lite mera kreativ typ olja med typ symaskinsolja och spinna upp dom rejält med vinkelslipen... är jag fel ute? Hur gör proffsen?:va
 
är det ngn som ligger på ritningar till toppsmörjningskitt ? alt har ngn på hyllan , ( båda kammarna )
 
OK
Nu skulle jag vilja ha bra tips!
På veven sitter ju ett par lager där banan inte går att skjuta åt sidan. Hur kan man verifiera att de är tipp topp?
Tänkte göra som vanligt avfetta dem totalt och därefter snurra lite lyssna och känna...
Men man kanske kan vara lite mera kreativ typ olja med typ symaskinsolja och spinna upp dom rejält med vinkelslipen... är jag fel ute? Hur gör proffsen?:va

ett lager är ju en känslig sak ,, en tumregel är att de ska ha samma smörjning som omgivningen ,, i detta fall motorolja ,, känn o rulla det mellan fingrarna , är det kasst så byt direkt ,, sen kan du köpa lager billigare på maskinaffärer , brukar hamna på halva priset
 
OK
Nu skulle jag vilja ha bra tips!
På veven sitter ju ett par lager där banan inte går att skjuta åt sidan. Hur kan man verifiera att de är tipp topp?
Tänkte göra som vanligt avfetta dem totalt och därefter snurra lite lyssna och känna...
Men man kanske kan vara lite mera kreativ typ olja med typ symaskinsolja och spinna upp dom rejält med vinkelslipen... är jag fel ute? Hur gör proffsen?:va

Vad du gör så snurra inga lager torra, ett effektivt sätt att döda dom i förtid. Det enda säkra sättet att kolla en GSX vev är att pressa isär, inspektera och bygga om den.
Det lär väl vara vevlagren som ger sig först, kolla sidospelet vid lilländan samt axialspelet vid storändan. Det står i manualen vad "service limit" är.

/Ingvar
 
Hej,
jag tror inte lagrets kapsling orkar täta riktigt mot oljan, det kommer att pinka lite. BurnaDanne körde med dubbla lager, han kan nog verifiera.
Står man ut med lite "kedjesmörjning" så är det säkert helt OK.

/Ingvar
"Körde" med dubbbla lager (skrattar) Jag hade inga problem med olje dräll, men de kan vara en osäker tättning under lång tid. Mina motorer öppnas titt som tätt.
/Danne
 
Vad mer kan man önska sig i julklapp? :D

DSC_0002-64.jpg

Skicka upp kollektorn och grejjerna där nu Jörgen så fixar jag det. Pengar får du till veckan! :)
 
Jaha - inga genvägar mao... Ingvar räcker en 20 tons press för att orka pressa isär å ihop veven på GSXn?

PS Just inhandlat ett litet blästerskåp från Biltema, nu ska alla små pryttlar bli blästrade å nylackade till sommaren, nu ska det bli lite puts på prylarna ;)
 
nu har man fått lite julklappar :)

äntligen fått delarna till framgaffeln ala r6 :)
rs 34 flat inhandlat :)
 
Hej på er!
Efter några års torka är man tillbaka GSX-träsket. Hojen har vilat troget under
ett täcke i väntan på att husse ska få inspiration nog att tag i hojåkandet.

...och det verkar faktiskt som tiden är inne. :)

Så då är det bara att återgå till det småstrul som fanns. Bl.a. hade jag problem med
att bensinen inte räckte till vid längre pådrag på hög växel. Det verkar bli tomt i
flottörhusen om man håller i tillräckligt länge. Funderade då på om det kan bero på
att kranen inte öppnar ordentligt vid öppna gasspjäll, (=lågt vakuum i insuget).

Vad tror ni, är det någon idé att fixa till original bensinkran med nytt membran m.m.
Eller borde jag byta till något annat och i så fall vad, (exempelvis Pingel) ?

Va fan ingen snö... kör så det ryker!!
Sätt på PRI skvalar det inte ut soppa då kolla filtret i tanken...
Slutar det rinna efter en stund är det vakum i tanken - lätta på locket...

Helt rätt minst en GSX ska man ha i garaget ;)
 
Jaha - inga genvägar mao... Ingvar räcker en 20 tons press för att orka pressa isär å ihop veven på GSXn?

PS Just inhandlat ett litet blästerskåp från Biltema, nu ska alla små pryttlar bli blästrade å nylackade till sommaren, nu ska det bli lite puts på prylarna ;)

Tja, vet ej. Dock inget jag skulle ge mig på själv. Pressa isär är den lätta delen, men sen skall den ihop också och bli rak och fin samt svetsad. Förmodligen bara att lämna in. MS och Erik på ProService gör ju sådana jobb.

/Ingvar
 
God Hjul på er allagRan.JPG





Ja Jag vet att det är "fel" typ av ram men den kom hem till mig häromdagen som en "liten" hjulklapp :)
 
Hej alla fantaster av gammel Suzukis! Har efter en massa år med annat råkat köpa en ungdomssynd i objekt form. Ska bli lätt stukad som vi gjorde förr är det tänkt. Kanske med ngt bättre väghållning dock....
Har dock inte hittat rätt delar än så, är det ngn som har export- kammar, Mikuni 33:or, Öhlinare, 4-1 eller annat kul till en GSX 1100 -81 liggandes?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top