Katana och GSX 1100-tråden

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Efter att ha samlat delar i många så är nu bygget hopsatt och testat.

Kul !
Då syns vi i Sigtuna imorrn kväll, jämför detaljlösningar, oljeläckage och däcktryck för att sedan ta en öl...eeh... mjukglass ?

Nån mer kanske kommer ?
 
Last edited:

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Jodå, det sitter en kylare på, den skall fungera vad jag vet, men kan det vara så att slangingångarna skall vara på ovansidan av kylaren för bästa resultat?

Man brukar sätta slangarna på ovansidan för att annars finns det risk att oljan rinner tillbaka till tråget/vevhuset genom en sliten pump (eller annan väg) och då måste du fylla kylaren varje gång du startar motorn innan du får oljetryck. Många "moderna" motorer har ju kammar och dyligt lagrat direkt i aluminiumen, då vill man ha oljetryck så snart som möjligt.
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
tyvärr har jag ingen varvräknare än. Eftersom den som finns skall frivas av vajer från toppen. Men det finns inte på "nya toppen".
Förslag på elektronisk varvräknare ?

En billig och ev. bra lösning kan vara att ta en varvräknare från en nyare GSX. Den kanske tom passar i ditt instrument, isället för den nuvarande, efter lite "kirurgi" ;)
Gamla instrument till EF (som toppen kommer från) borde vara lätt att hitta. Jag har haft ett sånt som var paj, inga problem med att skruva isär.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
ngn vänlig själ , som kan slänga upp lite info om org bestyckning förgasare
ventilspel,, kammar , hur man nollar motor ,, kammar + tändning

mvh mugge hoj gsx 1100 - 84
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
För de som skall vara med första gången på Sigtuna sväng så vore det bra med lite information kring tidpunkt och plats. :) fin hojen skall få skicka asfalt idag. :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
GS1150 topp på GSX1100?

Jag håller på och bygger en GSX1100 motor som skall in i en "ny" hoj i vinter. Skall skicka toppen på portning och sneglade på en GS1150 (GSX 1100 EFE) topp som jag hade liggande. Jag har tittat och kan inte se någon orsak att inte använda den toppen istället. Den har ju större ventiler till att börja med så det ger ju lite mera flöde "out of the box".

Någon som vet om det finns någon orsak att INTE använda EFE toppen som jag har missat?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För de som skall vara med första gången på Sigtuna sväng så vore det bra med lite information kring tidpunkt och plats. :) fin hojen skall få skicka asfalt idag. :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Får man åka med fast man bara har en liten slabside :confused:

Till Sugtina hittar jag men sen och tid :hej
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Tider vettefan, jag åker från jobbet nu.
Startar härket tittar jag förbi Wenngarn, är det som sist bara standardhojar (läs: nya plastschabrak) där så åker jag ner till Våfflan för något kaloririkt :svullasmiley
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Förutom en GSXR-topp är det nog det bästa du kan utgå ifrån vid trimning.

Om vi glömmer de effektmässiga fördelarna tycker jag den största fördelen är skruvarna.
De är hälften så många !!
Guld värt vid varje ventiljustering, dessutom slipper du byta ventilkåpspackning titt som tätt...
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Förutom en GSXR-topp är det nog det bästa du kan utgå ifrån vid trimning.

Om vi glömmer de effektmässiga fördelarna tycker jag den största fördelen är skruvarna.
De är hälften så många !!
Guld värt vid varje ventiljustering, dessutom slipper du byta ventilkåpspackning titt som tätt...

Jag tänkte inte ens på det men det är ju mycket riktigt en bättre ventilkåpa på 1150 motorn. (sen står det ju TSCC på den så alla kan se att man har state of the art förbränningsrum :p)

Ska nog skaffa en GSXR topp med och se hur den ser ut innan jag skickar iväg denna. Kanske man skulle bygga på en sån istället... Fast den ser lite kvackig ut med sina tunna kylflänsar, tänkte dock köra på E85 så dom borde räcka trotts att dom är tunna.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nån som har en generatorkåpa till en EF till övers? Min blev lite skrapad efter veckans bankörningar.

Sen om nån kunde vara hovmekaniker vore det bra också. Brutet lillfinger :död
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Katching

35 mil runt om i länets norra sida idag. Passerade även genom Ekskogen sneglade upp till Danne från vägen. Men var allt för gasglad för att slå av på takten. Men du var väl ändå inte hemna:)? Kul trip var det i a f.
/U
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Vilken firma har packningar till GSX1100 hemma?

Behöver en packning till kopplingskåpan ganska fort så jag letar efter en firma som har sånt hemma och kan kasta en på posten till mig. Nån som har några tips? (jag trodde jag hade hemma... nu har jag lärt mig att kolla först, SEDAN skruva isär!)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top