Katana och GSX 1100-tråden

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Wheelie machine

Kul att ni får åka lite !

Själv spenderade jag aftonen hos AnderssonTurbo, det är ren perversion i min smak ;)
Stå där i avgasdimmorna och insupa bensinångor medan man demonterar och justerar förgasare så snabbt man kan, bläddrande med munstycken, nålar, justerskruvar, luftfilter och glödheta satans supertrappbrickor, och samtidigt ta del av anekdoter och visdomsord, det är motorpoesi på hög nivå ! :hallelujasmiley

Resultatet ??
Tjaa, fyra liter soppa och tjugosex pullar senare påvisade instrumenten 183bhp och 155Nm.

Här är kurvorna och hur senaste inkarnationen av marängen ser ut.

Den måste vara kul att köra... hissar väl konstant på gas nu... :banana:banana

Får vi se den på nästa onsdag?
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Grattis !

Kul att ni får åka lite !

Resultatet ??
Tjaa, fyra liter soppa och tjugosex pullar senare påvisade instrumenten 183bhp och 155Nm.

Här är kurvorna och hur senaste inkarnationen av marängen ser ut.

Nu håller vi tummarna för att allt strul är över !
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Då var SFRO-besiktningen avklarad. Hyffsat odramatiskt faktiskt trots att besiktningskillen började strula om att det vara något glapp eller fel i gaffeln, men han kom på bättre tankar efter en stunds förklarande.

Ska skicka in lite papper till han nu på vad jag använt för material och svetstrådar sen blir det att vänta på få fordonsbeviset och gå till bilprovningen för regbesiktning. Skulle tippa att jag har allt klart om ca två veckor.

Däremot sa han en rolig sak. "Det som egentligen gör hojen omöjlig för Bilprovningen att godkänna är hjulbasen. Allt annat spelar egentligen ingen större roll för dom eftersom det bara är positiva förändringar.". Då vet man det till nästa gång. Det enda på pappret han noterade som ombyggt / förändrat var just svingen, men han förde ju naturligtvis in all annan data också.

Nåja, nu kommer då allt att finnas på papper så förhoppningsvis blir det framtida ägandet av hojen bekymmerslöst. :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Äntligen är motorn i i denna hoj bara "lite" jobb kvar. ska bli intressant och se hur denna uppför sig ( har aldrig kört en GSX med monodämpare)
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    201.4 KB · Visningar: 108

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Äntligen är motorn i i denna hoj bara "lite" jobb kvar. ska bli intressant och se hur denna uppför sig ( har aldrig kört en GSX med monodämpare)

Haha du hamnar lite längre från gungorna!
Har du förstärkt ramen annars finns det lite kvar att göra..

Snacka med KatanaOrg han har en ram efter konstens alla regler!
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vinterpyssel hittat på sommarloppis

Nyss hemkommen från sommarshopping. 1570, rakskuret, koppling, låda mm, bara att tvätta av och trycka på start:tummenupp

Nu är vintern räddad:)

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1020359_mini.jpg
    P1020359_mini.jpg
    163.6 KB · Visningar: 86
  • P1020357_mini.jpg
    P1020357_mini.jpg
    170.7 KB · Visningar: 83

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Okej, jag förstår att du blev sur, men jag menade inte att driva dig till sådana excesser...



Grattis,
låter som det blir en skoj vinter :D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Okej, jag förstår att du blev sur, men jag menade inte att driva dig till sådana excesser...



Grattis,
låter som det blir en skoj vinter :D

Precis, endast tack vare dig:tummenupp Fortfarande är 1640 ledigt, så när du tycker 1500 börjar bli lite trött är det bli dags att biffa upp:D

Sen är det bara stroker-vevar kvar att ta till.

/Ingvar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Nyss hemkommen från sommarshopping. 1570, rakskuret, koppling, låda mm, bara att tvätta av och trycka på start:tummenupp

Nu är vintern räddad:)

/Ingvar

Så trimmningsjävulen har slagit klorna i dig ordentligt nu :D
Kommer du köpe en chassi till och stoppa den där i så småningom eller ?
Det finns många billiga gamla GSX:er att köpa.

Man får grattulera. Hoppas det är bra grejjer så du slipper riva isär lika fort igen.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Precis, endast tack vare dig:tummenupp Fortfarande är 1640 ledigt, så när du tycker 1500 börjar bli lite trött är det bli dags att biffa upp:D

Sen är det bara stroker-vevar kvar att ta till.

/Ingvar

När du ändå är på gång bygg två så kan du skruva åka hela sommaren :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Behöver du verkligen mer Ingvar? :D

Och på tal om strokervev. Undra om det skulle vara häftigt med en långslagig, högvarvig motor på 1800cc? Skulle det vara driftsäkert? :näsblod
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Behöver du verkligen mer Ingvar? :D

Och på tal om strokervev. Undra om det skulle vara häftigt med en långslagig, högvarvig motor på 1800cc? Skulle det vara driftsäkert? :näsblod

Självklart är det driftsäkert i 402meter :banana:glömdet:huvet
Inget för dig som måste åka 900 000 meter för att komma till metropolen :D:D:D:D
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Så trimmningsjävulen har slagit klorna i dig ordentligt nu :D
Kommer du köpe en chassi till och stoppa den där i så småningom eller ?
Det finns många billiga gamla GSX:er att köpa.

Man får grattulera. Hoppas det är bra grejjer så du slipper riva isär lika fort igen.

Vadå trimmningsjävulen, bara normal vintermodifiering.
1983 stod GSX'en på topp chassie-mässigt, finns inget att göra:D Skall staga upp motorfästena lite, nu vrider sig spisen någon cm och skaver mot svingen när man ger full mutter.
Riva isär först är alltid obligatoriskt regel nummer 1 vid begagnatköp:mattias

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Några mindre chassiförbättringar..

Ingvar , efter lite "enklare" förbättringar så blir väl snart resultatet så här eller...
 

Bifogat

  • 18604048.jpg
    18604048.jpg
    58.5 KB · Visningar: 60
Last edited:

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Dj-a klantarsel man är...
Vi kom bort oss vid slussen under onsdags körningen och alla stod och såg förvirrade ut.
Jag kom ihåg att vi skulle ut södermälarstrand så jag körde förbi allihop och skulle vika ner mot hornstull då får jag typ dubbelsidigt hjärnsläpp och svänger av vönster för tidigt och över vad jag tyckte såg ut som en linjei gatan men som var en 15cm hög trottoarkant. Ett ögonblicks verk och jag ligger i gatan med sönderslagen tändningssida på hojen.
Först var jag rädd för att jag krökt vevaxeln men när jag kom hem åkte rondellen fram för att ta bort skrotade delar.

Det visade sig att det som gick sönder var tändplattan, triggern och tändningskåpan så nu efterlyser jag dessa delar om nån har.

Tänddelarna är Dyna 2000 så en sån platta, trigger och en gsx tändkåpa vill jag ha om nån har liggande.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top