Katana och GSX 1100-tråden

Hej,

Jag är ny på forumet, trevligt att se att det finns viss aktivitet på det!

Jag har en fundering/fråga...

Jag gick i tankarna att köpa ett liknande avgassystem från tillverkaren NITRO RACING (också japanskt). Priserna på ett Yoshimura är ungefär likadant, med andra ord: hutlöst dyra.

http://japan.webike.net/products/3461471.html

Det skulle passa oerhört bra på hojen men frågan är om det är värt att slänga ut 22000kr på ett avgassystem? Jag köpte ett rostfritt från England för ca 3000kr istället.

Ett Yoshimura kommer alltid att vara ett Yoshimura men det är mycket pengar.




Sen vad gäller oljorna: jag kör 20/40 OK/Q8 mineralolja i min EF. Fungerar fin-fint.
 
Last edited:
Jag har en Suzuki GSX 1100 E -83
Var hittar man bäst reservdelar till så gamla hojar. Jag behöver en luftburk, om någon har en till salu så får ni gärna pm:a mig
 
eBay är väl i regel bästa stället att jaga större reservdelar på.
 
tror den stått i oisolerat garage.
delsyntet var det i.
är helsyntet så bra att hälla i dessa lite äldre motorer?

Alla har en egen uppfattning i ämnet...
Ser inga problem med OK SBK Racing kör en GSX 1100 83 borrad med 10,5 i komp inga problem alls kopplingen tar som den ska... oljan har tillsatser för våtkoppling!

GPS funkar bra den också ingen av de två lämnar några avlagringar i motorn. Något som man kunde se på goda 80 talet då man körde med ren mineral racing 40 olja....

Tittar du sedan på prislappen på GPSn så är valet ännu enklare...
Du får mer än dubbelt upp med SBK å det är en Olja som är utvecklad långt senare än GPSn....

Oavsett vad du väljer så måste du ha en Olja utvecklad för våtkoppling annars kommer du förr eller senare att få problem med lamellerna.

Rekommenderar en sökning på tråden ämnet återkommer med jämna mellanrum!

Reservdelar finns på skrotar och ibland vid demontering.. sätt även ut en annons under köpes!

Lycka till/NH
 
Reserdelar..

Jag har en Suzuki GSX 1100 E -83
Var hittar man bäst reservdelar till så gamla hojar. Jag behöver en luftburk, om någon har en till salu så får ni gärna pm:a mig

Orginal luftburk ? Jag har nog några..skicka Pm..:tummenupp
 
Kom nåt skoj i posten idag!

DSC_0003-54.jpg


:tummenupp
 
Bantad inför Beach 2011

Nåja, nu är det inte "beach -11" som gäller utan "dragrace -11". Kolvarna är nu nybantade till 246g, vägde som gödda originalare 287g. Nu skall 4 st 87g kolvbultar också på hårdbantning:D

Det går att ta mer på kolvarna om man orkar, satan vad hårdbearbetat material:mad: Två roterande hårdmetallfilar blev betänkligt slöa.

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1020241_mini.jpg
    P1020241_mini.jpg
    88.4 KB · Visningar: 68
Nåja, nu är det inte "beach -11" som gäller utan "dragrace -11". Kolvarna är nu nybantade till 246g, vägde som gödda originalare 287g. Nu skall 4 st 87g kolvbultar också på hårdbantning:D

Det går att ta mer på kolvarna om man orkar, satan vad hårdbearbetat material:mad: Två roterande hårdmetallfilar blev betänkligt slöa.

/Ingvar

Mantorp i år? Som ekipage!

/U

Kom nåt skoj i posten idag!

DSC_0003-54.jpg


:tummenupp

Custom made eller från?

/U
 
Last edited:
Då den ändå inte är en originalare men en tidstypiskt trimmad/till/ombyggd så behåll du hojen som den är och köp en megaphon. Som Jörgen säger så finns dom över disk i Västerås. Man behöver bara fixa till fästet vid bakre fotpinnen. Det som är bolt-on på Katanan finns ju inte längre som jag sa tidigare. Men samma rör fast anpassat för vanliga E-modellen som ju har sina fotpinnar längre ner/fram mot Katanan.
Det finns bara en detalj i min smak som behöver åtgärdas. Och det är andra blinkers på toppkåpan. Har aldrig förstått det där med att ta bort och fylla igen hålen. Det saknas liksom något i designen då. Sedan behöver dom ju inte vara monstruösa som originalet!
Att du sedan håller den gömd i obyggden på Gotland är ju nästan ett helge... Ta upp den till Stockholm och låt den mullra på vägarna med oss andra i sommar. Eller åtminståne rasta den på Kjula eller dyligt ställe.
Lycka till och grattis till en ikon i rätt stuk :yoparty

/U

Håller troligen med om detta med blinkersarna fram. Hojjen har idag blinkers från GSX 750R (tror jag). Jag kommer att pröva att flytta tillbaka de främre till kåpan. Efter detta lilla test vet jag vad jag tycker, tror dock i grunden att Du har rätt.:D
 
Custom made eller från?

/U

Både och. Är egentligen ett helsystem men jag beställde bara grenrör och kollektor samt spigottar då jag tänkt snickra ihop eget mellanrör och egen ljuddämpare.

Krökarna kommer från Exhaust Craft i Inglaterra. Kostade £265 med frakt hem till dörren. Inte fy skam tycker jag. :)
 
Vobbelstag/gaffelstabilisator

:va Någon som har någon eller vet vart man kan köpa en till en EF?? :confused:
pm-a mig om det
 
Bakre fätet?

/U

Fätet ????

Om det är fästet du syftar på så - ja det passar utan distans :)

Jag köpte ett sånt i början på 90-talet som en polare snodde å monterade på sin Katana -82:a. Dragningen av röret mellan kollektorn och ljuddämparen är kanske inte densamma som på röret till GSX E men det passar iaf i bakre fästet.
På min -82:a Katana har jag numera ett Megafonrör byggt för Katana och det sitter klart mer slimmat på den än vad megafonröret på min -83:a gör. 83:ans rör är avsett för en GSX E och har en distans till det bakre fästet.
 
Fätet ????

Om det är fästet du syftar på så - ja det passar utan distans :)

Jag köpte ett sånt i början på 90-talet som en polare snodde å monterade på sin Katana -82:a. Dragningen av röret mellan kollektorn och ljuddämparen är kanske inte densamma som på röret till GSX E men det passar iaf i bakre fästet.
På min -82:a Katana har jag numera ett Megafonrör byggt för Katana och det sitter klart mer slimmat på den än vad megafonröret på min -83:a gör. 83:ans rör är avsett för en GSX E och har en distans till det bakre fästet.

Sssss lika slimmat som mitt...
/U
 
varför inte fräsa ur skörteln lite ? jag ar fått ut 15g / kolv den vägen på smidda Asso kolvar på 80-talet

Nåja, nu är det inte "beach -11" som gäller utan "dragrace -11". Kolvarna är nu nybantade till 246g, vägde som gödda originalare 287g. Nu skall 4 st 87g kolvbultar också på hårdbantning:D

Det går att ta mer på kolvarna om man orkar, satan vad hårdbearbetat material:mad: Två roterande hårdmetallfilar blev betänkligt slöa.

/Ingvar
 
varför inte fräsa ur skörteln lite ? jag ar fått ut 15g / kolv den vägen på smidda Asso kolvar på 80-talet

Tänkte du på att fräsa ur skörteln på sidorna (ta ner höjden lite) eller på tjockleken? Jag har tagit ner skörteln's tjocklek ~1mm, det går att ta lite till både där och runt kolvbult, men blir svettigt. En kolv hade jag stått ut med , men fyra:gnissla Tyvärr är jag hänvisad till enbart handverktyg i mitt lilla garage. Porta topp är som att skära i smör jämfört med dessa kolvar.

/Ingvar
 
njaa inte ta ner höjden då skörteln hjälper väl till att hålla kolven på rätt köl i loppet utan jag tänkte närmare på att fräsa ur hål i sidorna,dock inte i områdena omkring kolvbulten,kolvarna jag fräste ur hade en diameter på 82mm så där fanns det en hel del att ta,jag var åxå noga med att väga in dom mot varandra,vet inte hur noga det är i praktiken men jag vägde in dom så skillnaden blev inom ett tiondels gram.

Tänkte du på att fräsa ur skörteln på sidorna (ta ner höjden lite) eller på tjockleken? Jag har tagit ner skörteln's tjocklek ~1mm, det går att ta lite till både där och runt kolvbult, men blir svettigt. En kolv hade jag stått ut med , men fyra:gnissla Tyvärr är jag hänvisad till enbart handverktyg i mitt lilla garage. Porta topp är som att skära i smör jämfört med dessa kolvar.

/Ingvar
 
Något sånt här? :va

P1020241_mini.jpg


Verkar som att min topp är klar på portningen också. Förhoppningsvis får jag ett slutpris i afton och kan betala för jobbet och hoppas jag får tillbaka grejjerna inom en snar framtid.
 
trevliga figurer

Ville bara passa på att berömma alla på det här forumet:tummenupp otroligt bra svar och en god ton oavsett hur dumma frågor man ställer(har ju själv hållt till på enduroslingan eller spikat på huset i x antal år.)därför så kul att man bara med ett par tryckningar från ett par nariga pekfingrar kan få i stort sett all info man önskar.keep up the good work:Bugar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top