Katana och GSX 1100-tråden

En äkta sveavägs räser

Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...
 
Nu måste jag fråga den samlade expertisen om råd.
Ska börja pyssla lite med "Macal":s Katana och han vill ha lite vassare bromsar på den.
Frågan är då, byta till Brembo/ISR eller behålla original-ok och kanske hitta lite aggresivare belägg.
Tanken är ju att den ska vara så original som möjligt, men originalgrejorna lever inte upp till standarden i maskin, svårt att stanna helt enkelt.
Den är ju inte helt standard, Öhlinare bak och småttisar, resten orört.
Jag kan inte ge honom rätt råd om vad som passar sig.
Ska han låta grejjerna sitta eller fläska på, ser det för moddat ut?

Ett tag körde jag med 750R (-85) framfälg och 4-kolvsok från 1100R, de där guldfärgade fina från -86 med adapterplattor på originalben. Plattorna får oken att passa till 310mm skivor. Allt utom skivor och lite distanser finns nog kvar om jag letar lite. Hör av er om intresse finns, ni får gärna låna grejorna för att mäta/provmontera osv. Sen är det bara att öppna plånboken om grejorna skall behållas:D

/Ingvar
 
Last edited:
Ett tag körde jag med 750R (-85) framfälg och 4-kolvsok från 1100R, de där guldfärgade fina från -86 med adapterplattor på originalben. Plattorna får oken att passa till 310mm skivor. Allt utom skivor och lite distanser finns nog kvar om jag letar lite. Hör av er om intresse finns, ni får gärna låna grejorna för att mäta/provmontera osv. Sen är det bara att öppna plånboken om grejorna skall behållas:D

/Ingvar

Cool, ska hälsa Matte det, tror dock att han vill ha den i hyfsat originalskick men det går ju att ändra på :)

Eftersom han redan har en R fälg bak så tycker jag att han kan satsa på det fram oxå. Jag har oxå R fälgar på min 83:a (finns bilder i mitt garage). Fram är det dessutom ISR skivor monterat samt 4kolvsok från en R som sitter med adaptrar på orginal gaffelben för att kunna behålla orginal framskärmen. Montera gaffelbenen i ett par 750 eller 1100 ES/EF kronor så är det klart. Glöm inte hjulaxeln.:tummenupp
Dom delarna är mycket billigare idag mot när jag gjorde detta på 90-talet.
Om han kan leva med att åka utan orginalframskärmen (eller gjuta en egen) så tycker jag att ni även byter ut gaffelbenen.
Den gamla orginalgaffeln är inte den vassaste kniven i lådan:)
Hör av er om ni vill komma å kolla.

Tack, ska hälsa honom det :tummenupp
 
Last edited:
Nu måste jag fråga den samlade expertisen om råd.
Ska börja pyssla lite med "Macal":s Katana och han vill ha lite vassare bromsar på den.
Frågan är då, byta till Brembo/ISR eller behålla original-ok och kanske hitta lite aggresivare belägg.
Tanken är ju att den ska vara så original som möjligt, men originalgrejorna lever inte upp till standarden i maskin, svårt att stanna helt enkelt.
Den är ju inte helt standard, Öhlinare bak och småttisar, resten orört.
Jag kan inte ge honom rätt råd om vad som passar sig.
Ska han låta grejjerna sitta eller fläska på, ser det för moddat ut?

Ett lite bättre stuk på katanan. Förutom bromsar och hjul förhöjer styret utseendet en hel del:tummenupp

/Ingvar
 

Bifogat

  • Katanastyre.jpg
    Katanastyre.jpg
    66.9 KB · Visningar: 178
Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...

Mjjjae...
Laverdastyre var väl hett.
Och Guiliari sadel var grymt, speciellt i vitt! :D
 
Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...

Håller med Nisse här.

4-1 (Vance&Hines Megafon)
Tillbakaflyttat (Jag har R1100 på min.. Klockrent)
Clipon (allt annat går bort då är det inte längre Katana) jag har sett katanor med crosstyre tex.. Yack...

Öhlinare i bak alternativt enkeldämp.

Usd gaffel. Det går att montera i princip gaffel från vilken hoj somhelst. Gsx-R och R1 vet jag funkar.

Stållomspunna bromsslangar.

Trottelförgasare. Småttisar är cool retro annars tex RS. Med enkelfilter eller om man inte bryr sig så mycket om motorn utan vill ha rått stuk så kör med trattar.

Urgröpt sittdyna är cool. Så såg dom ut förr.
Sänk hojen så mycket det går utan att den skrapar i över vägbulorna.

Byt inte ut följande.
Karossen. (framstänkarn är det enda som jag förlåter men det är med tveksamhet) Jag måste säga det då jag har gjort det själv.
Hastighetsmätaren.

Blinkers är ett nödvändigt ont som jag helst skulle vilja vara utan.

Backspegel finns inte en chans att jag skruvar dit då det inte är krav på det för besiktning.
 
Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...

körde den här från 86/87 .tillkom ett par raaskpinnar o dymag(som jag fick sälja omgående, suck) sadeln skar dr vinyl ner o klädde om. Eod gjorde motorjobb
 

Bifogat

  • img003.jpg
    img003.jpg
    251.6 KB · Visningar: 176
Sveavägsräser

Den ska ha::fakta
  • 4-1
  • Tillbakaflyttat
  • Clipon
  • Vobbelstag
Sen kan den ju ha sänkt sadel rensad på blinkers trimmad mm men ovan 4 punkter var ett måste! :D på en GSX....

Men på Katanan flyttade man inga fotpinnar dom satt ju lite längre bak orginal...

Bidrar med en bild jag oxå.
Min Katana som den såg ut på sent 80-tal.
- 4-1, V&H Superbike pipa.
- tillbakaflyttat behövs ej
- Clip-On är orginal
- Vobbelstag - nix. Gaffeln däremot sänkt med invändiga 5cm distanser samt uppflyttade ben i kronorna.
- Sadeln urgröpt maximalt samt hårdare och kortare fjädrar på Öhlinarna. Det var ingen bekväm resa för njurarna när man åkte på gatan med den, men det gick det oxå :D Man va ju ung.
- 17/54 utväxling på dreven gjorde att den inte gick fortare än ca 220km/h, men det gick ganska fort att komma dit.:yoparty Tyvärr var det bara orginalfälgar på den så det var inte speciellt mycket gummi i backen.
Jag besiktade den faktiskt i detta skick. Petade bara in en MASSA ull i ljuddämparen.
 

Bifogat

  • minkat1.JPG
    minkat1.JPG
    71.5 KB · Visningar: 145
Last edited:
Så här såg min ena GSX 1100 E ut på 80-talet. Laverdastyre, Giuliari sadel (såklart!), öhlinare, 4-1 avgassystem (Alfa i detta fall, V&H megaföön på den förra) och så (givetvis) den obligatoriskt böjda nummerskylten för försvårad avläsning av Farbror Blå vid snabba färder... :D
 

Bifogat

  • Min GSX 1100 E -81 nr 2.JPG
    Min GSX 1100 E -81 nr 2.JPG
    94.5 KB · Visningar: 141
:tummenupp

Så här såg min ena GSX 1100 E ut på 80-talet. Laverdastyre, Giuliari sadel (såklart!), öhlinare, 4-1 avgassystem (Alfa i detta fall, V&H megaföön på den förra) och så (givetvis) den obligatoriskt böjda nummerskylten för försvårad avläsning av Farbror Blå vid snabba färder... :D
 
Cool, ska hälsa Matte det, tror dock att han vill ha den i hyfsat originalskick men det går ju att ändra på :)



Tack, ska hälsa honom det :tummenupp

Tycker att han ska låta bli den där och köpa en till och bygga om i s. En som antingen är i så dåligt skick att den behöver repas eller en med redan påbörjad uppgradering av något slag.

mina fem / U
 
Strunta i gafflar bromsar och annat tjafs, stoppa något riktigt mellan ramrören istället. Kanske en 1640 eller en 1570:tummenupp

Nöjer man sig inte med det kanske man kan biffa upp lite t.ex. till 1790:yoparty
http://www.youtube.com/watch?v=cg5EjPC7pno

/Ingvar
 

Bifogat

  • GSX1640.jpg
    GSX1640.jpg
    63.3 KB · Visningar: 98
  • GSX1570.JPG
    GSX1570.JPG
    66.3 KB · Visningar: 92
Ingvar:
Vad heter firman som säljer RS40ór i USA?
Jag åker på måndag och tänkte köpa nya när jag är där...

Mvh

Matte
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top