Katana och GSX 1100-tråden

ktmjacke skrev:
Nej det e rätt,om huvudsakliga bruket består av gatkörning så är det ett lämpligt komp.Själv ville jag bli snabb på strippen o körde mest nån runda på gatan ibland.Så jag körde högkompat,krävde dubbla batterier för att starta,och allt som oftast small startkopplingen åt skogen.Så visst kostar det att bli snabb.*ler*



Vilken klass körde du i ? Super street bike eller ?

mvh H Roos
/GSXR-1405 cc
 
Jag kör med 15:1 i min 1371 och kan köra hur länge som helst i 70 km/h utan att stanna annat än för å ta en rökpaus. Men, jag lär köra på AG's 108 oktan. Lite dyrt i längden, då är det billigare med 12:1 i komp.

Gradin skrev:
Tjena ktmjacke
Ja, tyckte att den blev orklös vid 8-9000 rpm ifjol. Hoppas på bättre nu da.
Jag kör med 11.5 i komp nu. "Dom som vet" rekomenderar inte att köra med högre komp än det, om man fortfarande vill köra på avenyyyn och smiska plast....och det vill vi ju...eller hur.
Nästa "steg" blir väl att öka CC. Det kommer nog kisseKATen att gilla!
 
andersbrink skrev:
Jag kör med 15:1 i min 1371. Men, jag lär köra på AG's 108 oktan. Lite dyrt i längden, då är det billigare med 12:1 i komp.
Det kostar att ligga på topp, som vi brukar säga :D
Jo, jag vill ju kunna köra på vanlig OK bränsle. Än så länge i allafall...
 
Bröder!

Jag ska eventuellt över till staterna i vår och funderar på att köpa på mig lite delar. Eftersom en uppsättning Keihin FCR är överkomliga i pris om man åker över är jag ruskigt sugen på sådana. Kan nån här med erfarenhet uttala sig om dessa? Är de väldigt svåra att ställa in? Finns det andra alternativ som är bättre?

Tips på annat som kan köpas för att få KATen att må bättre mottages tacksamt :D
 
Jon_G skrev:
Bröder!

Jag ska eventuellt över till staterna i vår och funderar på att köpa på mig lite delar. Eftersom en uppsättning Keihin FCR är överkomliga i pris om man åker över är jag ruskigt sugen på sådana. Kan nån här med erfarenhet uttala sig om dessa? Är de väldigt svåra att ställa in? Finns det andra alternativ som är bättre?

Tips på annat som kan köpas för att få KATen att må bättre mottages tacksamt :D


Hade sådana ( 39:or)på min 1308 cc gsxr-90....grymma fuggar. Funkade skitbra efter
lite småjustering, körde med trattar.
Finns dock en fugge som slår dem Mikunis TMR.41 hade jag på min 1370....snäppet vassare i design. Just my opinion !! Lycka till.
 
Jon
Ett par andra kammar kanske ?

Kurre
Kan inte du PM:a mig vad det var du hade till salu när det gällde enkel till dubbel toppsmörjning och pris. Glömde bort lika fort som vi lagt på idag.. :confused:
Ska nog starta imorgon också :)
 
toppsmörjning

RPM lover skrev:
dubbel toppsmörjning
:)

Är du och kanske fler intresserad av en dubbeltoppsmörjning?
Jag funderar på att kolla med killen som gjorde mina gaffelkronor vad han skall ha för att fräsa till några toppsmörjnings kit.
 
Last edited:
gixxer_1255 skrev:
Är du och kanske fler intresserad av en dubbeltoppsmörjning?
Jag funderar på att kolla med killen som gjorde mina gaffelkronor vad han skall ha för att fräsa till några toppsmörjnings kit.

Alltid intresserad..*s*... vet att det finns fler som vill ha eller bygga om sina enkla till dubbla.
Det jag i såna fall är nyfiken på är pris för "hundbenen"
 
Också intresserad av hundben, beroende på pris. Jag har visserligen möjligheten att fräsa själv i garaget men till rätt pris så... Man är ju av naturen lat. :D
 
gixxer_1255 skrev:
Är du och kanske fler intresserad av en dubbeltoppsmörjning?
Jag funderar på att kolla med killen som gjorde mina gaffelkronor vad han skall ha för att fräsa till några toppsmörjnings kit.
Är också intresserad , om priset blir rätt.
 
Är också klart intresserad. Helst då av en kopia av ett v&h, som t.ex. Katana-Kurre har på bilden. Den infällda varianten tycker jag inte är lika snygg, fast funktion kanske får gå före form?
 

Bifogat

  • toppsmörj kurre2.jpg
    toppsmörj kurre2.jpg
    99.7 KB · Visningar: 350
Om toppsmörjning:
Mindre arbete att göra hundben med endast två hål, dvs där man använder dubbelt så lång banjobult till den ena anslutningen och kopplar slangen på samma bult. Så skulle nog jag göra om jag gjorde egna.

Om gaffel:
Köpte en USD-gaffel igår. Jaja, jag vet att jag inte skulle ha USD från början men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.
Men vad kort den är! Nån som har haft USD på Kat? Eller på 1100E?
Längd och markfrigång?
Min USD-gaffel (750R -98) är 730 mm utfjädrad från ovansida på locket till hjulaxelcentrum. Jag har provat att sätta mig (70-75 kg) på kronan, då sjunker gaffeln till 710 mm (har ännu inte testat att ratta på fjäderförspänningen). Jag tror alltså att den blir något under 700 mm på hojen.
Min gamla gaffel är 835 mm utfjädrad och blir 810 mm när knarren står på gaffeln (utan förare). Nya gaffeln skulle alltså göra att jag tappar 1 dm markfrigång. Kvar blir endast 50-60 mm frigång. Perfekt för ren dragracing men gatåka...
Nån som har åkt gata med så lite frigång? Klarar man tjälskott och trottoarkanter?
Vad säger SBP?
Hade en gång en Alfa Romeo GTV för banåka. 70 mm markfrigång. Försökte besiktiga. När han skulle upp på lyften stod släden som dom har domkraft etc i längst bak. Inte bra....

Kanske också ska nämna att jag har ett 2,5" avgas under tråget.
Självklart ska en Kat vara låg, vill jag ha en endurohoj så köper ja väl det. :D
Men jag måste ju kunna åka gata med Katen utan att det skrapar i överallt.

I övrigt tror jag att en sån där gaffel blir alldeles utmärkt om jag bara får plats med oljekylaren. Hög fjäderkonstant = lyfter inte så högt under acceleration, samt att man kan ställa på mycket returdämpning = fjädrar ut sakta, då initieras ett hjullyft inte lika lätt. Rätt eller fel?
 
Robban_C skrev:
Om gaffel:
Köpte en USD-gaffel igår. Jaja, jag vet att jag inte skulle ha USD från början men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig.
Men vad kort den är! Nån som har haft USD på Kat? Eller på 1100E?
Längd och markfrigång?
Tjena Robban_C,
Jag och Näsström kör med USD. Näsström har en gaffel från 750R -99, likadan som din. Kör man med system som går under motorn blir det många iskrapningar i väg gupp m.m...Men vi båda har kört några sommrar med sådana system, så det går men man får ta det lite lungt.
Kan du inte dra om din 2.5" stupränna på sidan om motorn?

För övrigt tycker jag du gjorde helt rätt att byta gaffel! :tummenupp
 
Vill helst inte dra vid sidan heller eftersom jag vill kunna svänga någorlunda. Har åkt lånad Z1000 med sidewinder. Trist i högerböjarna.
Men jag fick lite funderingar igår kväll när jag kom hem från garaget om att vända på turbon, nu sitter turbons utblås åt vänster och röret går diagonalt under motorn, man skulle kanske kunna dra röret tight mot höger ramrör om man vänder på turbon.
Man kan ju också göra ett ovalt (typ 1,5x3") rör under motorn men då tror jag det blir trassel att komma åt oljepluggen.
Ska kika på detta ikväll i garaget.
Jag skulle ju också kunna fräsa ur övre kronan något på undersidan så att den sjunker ner runt muttrarna till styrlagret men det gör rätt marginell skillnad. Man törs ju inte ta mer än typ 5 (10??) mm.

Har du koll på hur grova rör ni hade under motorn?

Edit: 1,5x3" ovalt ger ungefär samma area som ett 2,5" cirkulärt rör. Men mycket mer jobb. :-((
 
Last edited:
Jag körde med V&H megafon. (För övrigt till salu för den som är sugen. 2000:-)
Nu kör jag men V&H PCO Sidewinder. Har också hört att det inte ska gå och köra med på gata, att det ska ta i så fört man ser en kurva...
Men jag har inte haft problem med det, kanske för att man tar det lite väl försiktigt i kurvorna. (Sitter väl kvar ryggraden sedan alla vobbeltendenser fanns i bettan...inte kul..)
 

Bifogat

  • katana.jpg
    katana.jpg
    111.6 KB · Visningar: 316
Ja, det där ser ju ut att bygga minst lika mycket som mitt 2,5" rör gör. Ska mäta mer ikväll.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top