Katana och GSX 1100-tråden

Hur lyckades du med det? Ett skapligt ras. Om än ganska lättlagat om det nu bara var det du nämnde som behöver bytas?

Men det är klart ni som lever i gränslandet för vad bitarna tål har väl sådant här med i kalkylen.

Blir mer och mer impad av Ingvar som motorbyggare:Bugar

/U

/U[/QUOTE]

Nu ligger jag ju inte i gränslandet direkt med min i tävlingssammanhang touringmotor..
Den mest troliga orsaken till haveriet är nog att APE spännaren gick av när jag värmde. När jag sedan släppte gasen så kuggade kammarna om sig lite..
Spännaren ligger nu på operationsbordet för omgängning och byte av tryckstång.
Nu blir det ju inte speciellt stor belastning på spännaren men man vet ju aldrig vad den har varit med om tidigare.
I övrigt så ligger toleranserna inom sina gränser och kammarna väldigt milt ställda.


/J
 

Bifogat

  • Foto0409.jpg
    Foto0409.jpg
    176.7 KB · Visningar: 64
Precis själva gängstången. Det var en manuell spännare modell APE. Nu blir det en spännare a la JES.

JES = Jozzy Enterprise Services ?

/Ingvar

Man måste vara försiktig var man lägger sina grejor:tungan

Men vi kan väl kvitta med ett lätt begagnat JULA FUCKING SHIT TÄLT!!!!:gnissla
Före efter bild. Inte mycke hjälp man fick från Ingvar, händerna verkar fast vuxna i byxfickorna:D

Det är min favoritposition:)

/Ingvar
 
Last edited:
I övrigt så ligger toleranserna inom sina gränser och kammarna väldigt milt ställda.
/J

Det där är den bästa bilden på overlap jag någonsin sett :D
 
Nu borde spännaren hålla iaf. Denna är som original spännare 15mm i diameter på tryckdelen istället för 12mm som det var på den innan. Borde vara snällare mot släpan.
Ytan där den tryckt var rätt lurvig.
 

Bifogat

  • Foto0411.jpg
    Foto0411.jpg
    173.6 KB · Visningar: 59
Vore inte ett rituellt styckmord mer passande?

/Ingvar

Tillsammans med en kurs i "bygg din egen spännare från en original":arsele Eller var felet att den inte var blå? I rest my case:hihi

Jag lider med dig Jozzy, men det såg ut som ett snällt ras jmf med hur det kan bli för vissa -läs mig...
 

Bifogat

  • Atthird2.JPG
    Atthird2.JPG
    147.9 KB · Visningar: 59
Vilka trevliga rasbilder ni lägger upp. :)

Måste dock säga att jag nästan är förvånad över 125hk ur min GSX. Man tänker ju sig att det är ca 100 hästar original på veven, att då få ut 125 på bakhjulet är ju i princip 50% ökad effekt. :näsblod
 
Tillsammans med en kurs i "bygg din egen spännare från en original":arsele Eller var felet att den inte var blå? I rest my case:hihi

Jag lider med dig Jozzy, men det såg ut som ett snällt ras jmf med hur det kan bli för vissa -läs mig...

Jag såg det inte, men dina hökögon observerade den troliga förklaringen.....färgen:D

/Ingvar

Vilka trevliga rasbilder ni lägger upp. :)

Måste dock säga att jag nästan är förvånad över 125hk ur min GSX. Man tänker ju sig att det är ca 100 hästar original på veven, att då få ut 125 på bakhjulet är ju i princip 50% ökad effekt. :näsblod

125 på hjulet är bra, men hade inte 1135'an 122 motor-pållar i broschyen?

/Ingvar
 
Last edited:
Åkning..

Ngn som ska ut o köra i helgen eller ska ni bara dricka sprit ?:va
 
Jag såg det inte, men dina hökögon observerade den troliga förklaringen.....färgen:D /Ingvar


Ja, där ser du hur klarsynt jag är. Inte mycket slipper undan min blick...
Så om en kurs i "mod. av bef. sträckare" önskas, säg bara till.
Jag tror att färgvalet är av yttersta vikt, därav min svarta som är "neutral". :cool:
 
125 på hjulet är bra, men hade inte 1135'an 122 motor-pållar i broschyen?

/Ingvar

-84:an med strypkammar har bara lite drygt 100 eller 110 pollar i motorn. Räknar vi då bort effektförlusten från kedja och lite sånt så är vi väl nere kring kanske 85-95 bakhjulshästar. Inte fy-skam med 125 på slangen då. :tummenupp

Nu ska jag bara köpa på mig dom sista småsakerna sen blir det att skruva ihop för körning denna säsong. :)

Får se om det blir att riva ner motorn igen till vintern och förstärka upp den ordentligt. Blivit oerhört sugen att stoppa i Busa-kolvar och borra till 1360cc. :D

Vad gäller kamkedjesträckare så har ni ju massuppfittat detta kapitalt. Det ska vara gayblått! :banana
 
Får se om det blir att riva ner motorn igen till vintern och förstärka upp den ordentligt. Blivit oerhört sugen att stoppa i Busa-kolvar och borra till 1360cc. :D

Jag har också sett det där på olschoolsuzuki. Att montera foder från GSXR 1127 i GSX 1135 cylle. Blir det inte lite väl lite gods kvar på en orginalcylle, krävs de inte ett bigblock för att det ska funka driftsäkert?
 
Såg trevligt ut! Tyvärr så packade jag och hojen ihop redan på lördagen.. åkte hem med 16 krokiga ventiler. Kamkedjespännarn var inte längre i en del.:)
Nya ventiler på väg så förhoppningsvis så bettan igång igen om ett par veckor.
..om någon har vippor till den senare toppen så är jag intresserad. (3 gick av) vet inte om det är någon skillnad mot tidigare men dom ser lite kraftigare ut än dom jag har liggandes från den gamla toppen från -82.

Offerings to the god of speed!

Surt..
Den lät lite skumt .
Hur mycke effekt klarar en orginalspännare?
 
Jag har också sett det där på olschoolsuzuki. Att montera foder från GSXR 1127 i GSX 1135 cylle. Blir det inte lite väl lite gods kvar på en orginalcylle, krävs de inte ett bigblock för att det ska funka driftsäkert?

Hej!
Jag har haft en del kontakt med Ken på OSS som har gjort Hayabusakonverteringar med både originalcyllar och med högkomps JE. Han har inga kylningsproblem (i Australien!). Fodrena tittar inte ut genom blocket någonstans. Enligt honom är det mer driftsäkert OCH billigare. Med standard topp och original Busakolvar åkte han 10.52. Ingen rammodifikation men 180-däck.
Skit. Jag får inte in bilderna på SH.

Henrik F
 
Hej!
Jag har haft en del kontakt med Ken på OSS som har gjort Hayabusakonverteringar med både originalcyllar och med högkomps JE. Han har inga kylningsproblem (i Australien!). Fodrena tittar inte ut genom blocket någonstans. Enligt honom är det mer driftsäkert OCH billigare. Med standard topp och original Busakolvar åkte han 10.52. Ingen rammodifikation men 180-däck.
Skit. Jag får inte in bilderna på SH.

Henrik F

Det kan nog funka bra? men blir det verkligen billigare? Det enda du kan använda är några begagnade Busa-kolvar. Du måste köpa foder (Hayabysa har väl nicasil-behandlad alu-cylle) och ringar samt maskinbearbeta (borra cylle, block och foder). Vidare måste cylindern planas rejält (flera mm tror jag) eftersom kolvbulten sitter mycket högre i busa-kolvarna. Kamkedjan blir nog lite slapp men går kanske att spänna så mycket? Jag tycker det låter tveksamt om man inte har tillgång till maskinparken själv.

/Ingvar
 
Arbetskostnad..

Jag fick ett pris på detta arbete för ngt år sedan. Erik skulle ha ca 5000 kr ink moms , mellan tummen och pekfingret så att säga. Min bedömning då var att det blev enklare och inte dyrare med en bigblock cylinder. Om man nu är ute efter ca 1300 cc och inte mer , varför inte använda en EFE cylinder och köra 1327 cc i den ? Borde väl vara den enklaste och billigaste ? lösningen ..

Har förresten en 1425 cc med kolvar till salu om ngn behöver. Beggat.

Nu är det dags för silltallrik ! Glad midsommar på er ! :krama:banana

Tänk på att imorgon är alla bakfulla / fulla ute på vägarna..:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top