Katana och GSX 1100-tråden

Utmaningen antagen ! Jag provar. Tar ned öronproppar till besiktningsmannen !:tummenupp

That´s the spirit! :yoparty

Men helt omöjligt är det inte. Besiktade min gammelgixxer med ett välljudande hembyggt 4-1 utan någon extra besiktningsinsats hos Strängnäs bilprovning förra året och fick ingen anmärkning. :tummenupp
 
Ingen som har (eller vet någon som har) en radialbromspump hemma? Behöver en omgående.
 
Äntligen har hojen fått komma ut från garagevärmen till sitt rätta element; den kalla norden.

DSC_0003-13.jpg


Mycket riktigt, det är snö och is ni ser på 10:e Maj. Rätt ovanligt, även med norrländska mått mätt.

DSCN1567.jpg


Just nu sitter jag i full gång med att pilla på förgasarna, börjar närma mig rätt inställningar. Går riktigt hyggligt nu. Lite besvärligt bara att pilla lite, gasa lite, kolla stift och repetera. Man hör dock rätt snabbt om man är rätt eller fel i inställningarna som tur är. :)

Varför körde jag inte med originalgasarna med luftbox? :huvet:gnissla:brinnerup:död
 
När du tagit första ordentliga provturen vet du varför....


:cdevil

Sanningen är ju faktiskt att jag redan vet varför...



Ville bara spela svårflirtad. :D

Ska pilla vidare med förgasarna senare. Skulle bara haft tag i någon lokalt som har delar till dom går nog så fett mellan halvt och fullt öppet.
 
Last edited:
Ingen som har (eller vet någon som har) en radialbromspump hemma? Behöver en omgående.

Fanns ett par till salu här för ett tag sedan. Jäkla najs läge på boendet, naturskönt värre:tummenupp

Soundet känns igen, verkar vara samma tonart i ditt system som mitt:D

/U
 
Vad hade du tänkt för pris på GSX/R-bastarden? Har alltid tyckt kombinationen varit spännande. Vilken årsmodell är det på motorn?

Fanns ett par till salu här för ett tag sedan. Jäkla najs läge på boendet, naturskönt värre:tummenupp

Soundet känns igen, verkar vara samma tonart i ditt system som mitt:D

/U

Sett att det finns men osäker om det passar. Får inte bygga så mycket på bredden och en av dom som var uppe på annons hade någon konstig utstickande historia på sig. Tänkte köpa en uppsättning med ISR men dom var sålda (typiskt). :huvet

Vad gäller boendet så får man inte klaga. Väldigt trevligt på sommarn, fast det har ju sina nackdelar också, främst på hösten och vintern.

Avgaset låter hundra gånger så häftigt i verkligheten. Speciellt med lite varv. Blir kul att åka och köra bana så man kan prova dra ut den lite på 2:an eller 3:an och höra den vråla. :D
 
Vad hade du tänkt för pris på GSX/R-bastarden? Har alltid tyckt kombinationen varit spännande. Vilken årsmodell är det på motorn?



Sett att det finns men osäker om det passar. Får inte bygga så mycket på bredden och en av dom som var uppe på annons hade någon konstig utstickande historia på sig. Tänkte köpa en uppsättning med ISR men dom var sålda (typiskt). :huvet

Vad gäller boendet så får man inte klaga. Väldigt trevligt på sommarn, fast det har ju sina nackdelar också, främst på hösten och vintern.

Avgaset låter hundra gånger så häftigt i verkligheten. Speciellt med lite varv. Blir kul att åka och köra bana så man kan prova dra ut den lite på 2:an eller 3:an och höra den vråla. :D

Jag vill ha 30 000:- för min "bastard" och ska man bygga en liknande med alla delar och pyssel så blir det inte billigare.
Det är 87:ans motor som jag har.

Du kan läsa mera ingående ang min hoj på "sälj sidan" här på sporthoj.
 
Kastar in en fråga här: Någon som vet varför min Katana laddar dåligt eller inget alls nu? Den har laddat mindre för varje år och nu tror jag att den inte laddar alls :(
 
Kastar in en fråga här: Någon som vet varför min Katana laddar dåligt eller inget alls nu? Den har laddat mindre för varje år och nu tror jag att den inte laddar alls :(

Du har mätt upp laddströmen på tomgång och med lite varv med resultat <14 v?
Isf har troligen laddningsregulatorn gett sej (känt Suzuki fel på 80-talarna). Regulatorerna från många 80-tals Hondor är mycket mer stryktåliga och går med fördel användas på våra GSX:er om du får tag på en beggad sådan.
Annars hittar man nya (pirattillverkade) på Ebay utan att bli helt barskrapad.
 
Du har mätt upp laddströmen på tomgång och med lite varv med resultat <14 v?
Isf har troligen laddningsregulatorn gett sej (känt Suzuki fel på 80-talarna). Regulatorerna från många 80-tals Hondor är mycket mer stryktåliga och går med fördel användas på våra GSX:er om du får tag på en beggad sådan.
Annars hittar man nya (pirattillverkade) på Ebay utan att bli helt barskrapad.

Hmm ok hade för mig att med en trasig regulator så ska de ladda utav bara h...vete. Ska mäta och kolla upp de i helgen tack för tipsen :)
 
Börjar ha ringat in förgasar-"problemen" så nu återstår bara att rätta till dom. Mindre munstycken på G sen ska jag pilla lite på nålarna. Borde bli bra efter det. :)

I annat fall får jag beställa andra nålar.

Provtur hoppas jag hinna med nästa vecka nån gång. Bör ha fått bromsslangarna tillverkade då samt fixat en extra kedjelänk.
 
Hmm ok hade för mig att med en trasig regulator så ska de ladda utav bara h...vete. Ska mäta och kolla upp de i helgen tack för tipsen :)

Kan bli åt det hållet också, men de gånger jag har bytt så har de gett för lite laddström.

Om du köper nytt så kan jag tipsa om firman Electrex. En ny kostar ca 78 Euro inkl frakt till Sverige och är billigare än vad jag sett på Ebay.
 
Är det inte så :

Laddar för mycket = regulatorn
Laddar för lite = generatorn
 
Är det inte så :

Laddar för mycket = regulatorn
Laddar för lite = generatorn

Samtidigt är det inte sällan en dålig regulator/likriktare även "rostar" generatorlindning. Det kan också vara oxiderade/brända kontaker i anslutningen mellan generator och regulator/likriktare, inte ovanligt.
Handboken beskriver annars rätt väl hur man mäter sig fram.

/Ingvar
 
Är det inte så :

Laddar för mycket = regulatorn
Laddar för lite = generatorn

Mja, har då för mej att när jag bytte regulator så var laddströmmen för låg och funkade sedan kanon efter byte till en annan begagnad regulator och har inte haft problem sedan dess. :va

Men annars är det, prexis som IngvarB påtalar, ganska enkelt att mäta sej fram om man använder sej av instruktionerna i en mekhandbok. :tummenupp
 
Samtidigt är det inte sällan en dålig regulator/likriktare även "rostar" generatorlindning. Det kan också vara oxiderade/brända kontaker i anslutningen mellan generator och regulator/likriktare, inte ovanligt.
Handboken beskriver annars rätt väl hur man mäter sig fram.

/Ingvar

:fakta

Och när man ändå är där och håller på så bör man koppla bort ena lindningens förbikoppling till belysningskontakten på höger styrhalva. Eliminerar risken att bränna den vid körning utan ljus. Om man nu skulle ägna sig åt det:va

/U
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top