Katana och GSX 1100-tråden

Hejsan killar det var ett tagssedan jag skrev. Tyvärr måste jag erskänna att jag har klantat mig...... Skivlås märke ABUS..... Sneskiva som följd. Letar förtvilat efter nya eller begagnade skivor till hojen. av årsmodell 82 är det någon som har liggande och samlar damm??

Det är väl likadana skivor till nästan alla gamla GSX:er (1100, 750, 400)
Ring till Hojbiten eller någon annan skrot å kolla.
Dom borde ha massor.
Tänk på att det är olika skivor på Höger å Vänster sida.
 
Lätta lite???

Hej på er!

Hur lättar man på en GSX 1100 -82? Jag kan ju inte hålborra allt jag kommer över och Kolfiber har inte Småländska prislappar.

Avgassystemet är redan utbytt. Jag kommer att sätta på lite modernare hjul sving och gaffel till vintern. Jaghar inte vägt de grejorna men jag misstänker att i och med att det är biffigare grejor så väger de mer än original??:confused:

TheHenrik
 
Hej på er!

Hur lättar man på en GSX 1100 -82? Jag kan ju inte hålborra allt jag kommer över och Kolfiber har inte Småländska prislappar.

Avgassystemet är redan utbytt. Jag kommer att sätta på lite modernare hjul sving och gaffel till vintern. Jaghar inte vägt de grejorna men jag misstänker att i och med att det är biffigare grejor så väger de mer än original??:confused:

TheHenrik

Magnesiumfälgar, andra skivor, bort med luftburk + lite annat är väl det enklaste att göra för att få bort vikt. Fotpinnar går ju också att byta, dom väger rätt saftigt också. Annars är det inte speciellt mycket du kan göra, byta ut alla reglage mot lättmetalldelar.

Faktum kvarstår ju dock alltid att största viken på hojen är motorn, och GSX1100 motorerna är ordentligt tunga eftersom allt är byggt in i motor (generator osv.). Ramen går inte att lätta speciellt mycket tror utan att försämra styrkan i den mer än att kapa bort passagerar-sitsen och några andra småbitar såsom fästöron och skräp, men eftersom hojen i sig redan är så tung och massiv blir viktminskningen från borttagna småsaker i princip försumbar.

Lättare framgaffel kan du nog också hitta, men utöver det finns det inte så mycket att ta av. Fixa nån att svetsa en likadan ram i magnesium eller aluminium kanske?
 
Teknikfråga Katana.
Instrumentering: Signal in till varvräknare. Är inte det svart kabel med gul rand?
Jag har Dyna 2000 system på hojen och har kopplat grön kabel från dyna boxen till svart/gul i instrumenteringen men varvräknaren är inte med i matchen.
 
Hej på er!

Hur lättar man på en GSX 1100 -82? confused:

TheHenrik

Hejsan, min hoj, den på min avatar, en EF -84 vägde in på 201 kg utan soppa, viktfördelning 50/50 efter ombyggnad inkl en hel del ramjobb.
The secret of lättning är 1000 olika lättningar à 50g istället för en radikal 50kg's lättning, dvs allt från att knippsa bort några onödiga kablar (växelindikator etc) till lättare gaffelkronor mm. Det är nämligen trist att skippa motorn för att radikalt få ned vikten...:rolleyes:

Good Luck:tummenupp
 
Teknikfråga Katana.
Instrumentering: Signal in till varvräknare. Är inte det svart kabel med gul rand?
Jag har Dyna 2000 system på hojen och har kopplat grön kabel från dyna boxen till svart/gul i instrumenteringen men varvräknaren är inte med i matchen.

Det är omvänt, originalinstrumentet vill matas från minussidan medans Dynaboxen matar plus från sina respektive två utgångar. Är inte säker på färgen här men har för mig att du ska koppla mot brun i instrumentet. Tror sedan att du är rätt ute med Dynakabeln. Skall iaf vara den med dubbla pulser. Har för mig att det är den gröna som du redan använder. Jag fick aldrig till det där hundraprocentigt utan vid tomgång så visade den 4k/rpm. I övrigt ok.
/U

Hejsan, min hoj, den på min avatar, en EF -84 vägde in på 201 kg utan soppa, viktfördelning 50/50 efter ombyggnad inkl en hel del ramjobb.
The secret of lättning är 1000 olika lättningar à 50g istället för en radikal 50kg's lättning, dvs allt från att knippsa bort några onödiga kablar (växelindikator etc) till lättare gaffelkronor mm. Det är nämligen trist att skippa motorn för att radikalt få ned vikten...:rolleyes:

Good Luck:tummenupp

Mycket kvar att fixa?

/U
 
Last edited:
Hejsan, min hoj, den på min avatar, en EF -84 vägde in på 201 kg utan soppa, viktfördelning 50/50 efter ombyggnad inkl en hel del ramjobb.
The secret of lättning är 1000 olika lättningar à 50g istället för en radikal 50kg's lättning, dvs allt från att knippsa bort några onödiga kablar (växelindikator etc) till lättare gaffelkronor mm. Det är nämligen trist att skippa motorn för att radikalt få ned vikten...:rolleyes:

Good Luck:tummenupp
Tackar!
Det låter som en vettig väg att gå. Motorn är ju trevlig att ha kvar:banana.
Frågan är om jag kommer att lägga på eller dra av vikt när jag skall byta sving (R1-06) Gaffel, krona + fälgar och bromsar (Fireblade-99). Jag har ingen som helst uppfattning om vikter på det gamla kontra det "nya" som skall dit sedan. Är det någon som har en aning??:confused:

TheHenrik
 
Jag har för mig att de nyare bitarna var lättare när jag bytte, men det spelar egentligen ingen roll om de väger tio kilo mer, de fungerar så mycket bättre än det gamla skrotet att det är värt det i alla fall :tummenupp
 
Tänkte bara av ren nyfikenhet höra vad ni som kör med big-bore kit (1200 och uppåt) har för fabrikat på dom? Känner själv till MPC, APE och några andra.

Man går väl själv lite i tankarna om att plocka ut lite mer ur spisen framöver så jag tänkte höra mig för vad man borde satsa på för fabrikat. Blocken ser ju mer eller mindre identiska ut, men hur är det med skillnader i kvalité?
 
Tänkte bara av ren nyfikenhet höra vad ni som kör med big-bore kit (1200 och uppåt) har för fabrikat på dom? Känner själv till MPC, APE och några andra.

Man går väl själv lite i tankarna om att plocka ut lite mer ur spisen framöver så jag tänkte höra mig för vad man borde satsa på för fabrikat. Blocken ser ju mer eller mindre identiska ut, men hur är det med skillnader i kvalité?
Kolvar är nog oftast Wiseco eller JE,cylindrarna är same shit diffrent names:tungan

Tackar!
Det låter som en vettig väg att gå. Motorn är ju trevlig att ha kvar:banana.
Frågan är om jag kommer att lägga på eller dra av vikt när jag skall byta sving (R1-06) Gaffel, krona + fälgar och bromsar (Fireblade-99). Jag har ingen som helst uppfattning om vikter på det gamla kontra det "nya" som skall dit sedan. Är det någon som har en aning??:confused:

TheHenrik

Vadå lätta?????
Varför tror du att många av oss åker med 14-1500 cc motorer:D
 
Last edited:
Kanske man kan ha stor motor och göra saker lättare. Kanske blir ohyggligt spännande?:)

TheHenrik

Precis min tanke. Sen en sak till för att göra livet lite mer intressant.
Jag har behållt original hjulbas då jag kör med 99á srad sving på min.
Nu har jag bara tagit mina första vändor med hojen från att den varit 100% isär och uppbyggd från scratch men den har tendenser att vilja powerwheela på 3án.

Lite annat om min hoj då.
Jag löste problemet med icke fungerande varvräknare.
Jag tog svart/gula kabeln från instrumentet och drog till minus på en av tändspolarna sen var det klart.

Första vändan med hojen var kul men också upphov till lite funderingar att allt inte stod rätt till. Det kändes som han inte var hemma på en cylinder och med en blomsputa i handen och spreja på grenrören besannades misstanken. 2áns cylinder var inte med.
Lika bra att frukta det värsta först så ur med stiften och läsa dom som bara sa att allt verkade normalt.
Jag kollade kompressionen och den var hur bra som helst.
Sen gick jag på tändningen och där var allt som det skulle. Då återstod bara en sak.

Bort med Rs 38órna och prova med en 36 brygga som jag hade liggande. Nu går han som han ska på alla cylindrarna.

Det som jag får göra nu är att ge 38órna en riktig genomgång då jag misstänker att 36órna är för små.

15mil har det hunnit bli med hojen hittills och allt annat gällande Framgaffel,bromsar, hjul, el mm funkar som det ska.

Snart kan det vara läge att fundera på besiktning...
Undra vad dom kommer säga:rolleyes:
 
Jag har för mig att de nyare bitarna var lättare när jag bytte, men det spelar egentligen ingen roll om de väger tio kilo mer, de fungerar så mycket bättre än det gamla skrotet att det är värt det i alla fall :tummenupp

Det är min hoj ett levande exempel på. En helt annan hoj helt enkelt. I positiv mening förståss:tummenupp Fuskvägde min iofs med en badrumsvåg under en del i taget och en träbit ungefär lika tjock under den andra och summerade 216kg med drygt halv tank. Inte så vetenskapligt kanske men ungefär samma effekt som ett bänkpapper=en klappasigförbröstetboost:D

/U
 
Lite annat om min hoj då.
Jag löste problemet med icke fungerande varvräknare.
Jag tog svart/gula kabeln från instrumentet och drog till minus på en av tändspolarna sen var det klart.


:rolleyes:

Stopp,stopp sakta i backarna.Du flyttade den svart/gula till minus på spolen?
Vilken kabel från Dynaboxen till vart?:confused:
 
Jag löste problemet med icke fungerande varvräknare.
Jag tog svart/gula kabeln från instrumentet och drog till minus på en av tändspolarna sen var det klart.


Snart kan det vara läge att fundera på besiktning...
Undra vad dom kommer säga:rolleyes:


Bra tips med varvräknaren, hakade själv upp mig på att använda dom dedikerade utgångarna från tändboxen så den varianten prövade jag nog aldrig. Löste ju problemet med tomgångsvarvet med att göra instrumentet obrukbart och tvunget till ersättning innan jag hann fundera vidare:gnissla

Besiktningen behöver du nog inte oroa dig för annat än ljudnivån:tummenupp Bara att korka så mycket det går.


/U
 
Ang. vikt.

Provvägde min bus hoj och den vägde 218kg med full tank och med drygt 190hk på slangen så är det väl godkänt Fast viktmässigt så finns det mer att göra. Ja även effekt mässigt också:)
Fast det är ju en bit kvar till tävlingshojen vikt 187kg
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top