Katana och GSX 1100-tråden

Tjena alla gsx och katana lovers!
Är på jakt efter en gammal gsx 1100,Nån som vet skillnad mellan alla modeller som funnits?
Eller om det finns nån hemsida med lite nyttig info?
Tänker då på vad som skiljer ex,1100e,es,ef mm.
som exempel, så verkar ef bara ha en stötdämpare? kanske för att det är nyare sving eller?
Tacksamför svar.

http://www.oldskoolsuzuki.info/
aircold
 
Det som inte får röras på en Katana enligt mitt tycke är karossen.

Jag håller med men jag har ett tillägg.
Ramdelarna för fotpinnarna och ljuddämparfästena SKA oxå vara kvar.
Monterar man en R sving så kan man vinkla ut dom ramdelarna. Men dom ska absolut vara kvar annars förlorar en katana en del av det som är speciellt.
Jag vet flera som har gjort det och det är ingen som märker att det är gjort.
 
Behöver lite akuthjälp.

Bytte till en superhubkorg i vintras på min 1100 -81. Satte i förstärkta fjädrar och nya lameller.

Slirar vid kallstart, lågvarv. gasar man rejält så hugger kopplingen fast och slirar ej. Kör på biltema racing olja.

Någon som har nåt tips om vad det kan vara för fel?

Skiljer sig kopplingarna från olika årsmodeller? Antalet lammeller?
 
Behöver lite akuthjälp.

Bytte till en superhubkorg i vintras på min 1100 -81. Satte i förstärkta fjädrar och nya lameller.

Slirar vid kallstart, lågvarv. gasar man rejält så hugger kopplingen fast och slirar ej. Kör på biltema racing olja.

Någon som har nåt tips om vad det kan vara för fel?

Skiljer sig kopplingarna från olika årsmodeller? Antalet lammeller?

Kan vara de 2 brickorna som sitter på var sida om den stora "klumpen" som nållagret sitter på. Oftast har korgarna suttit löst pga dålig mutterlåsning på axeln. Då slirar brickorna mot "klumpen" och får som svarvspår i sig. Då nyper korgen fast en aning. När du gasar på så blir allt väldigt varmt och stålet expanderar = nyper fast korgen hårdare vilket gör att den driver. Ofta i kombination med dåligt inoljade lameller. Har varit med om det själv och din beskrivning stämmer ok med mitt minne(:3freak)

Antingen får man byta brickor eller fräsa ner ytorna så de blir släta. Eller leva med det till dom nött ner sig igen....:död
 
Smällare..

Smällarna är oförbrända gaser utanför cylindern dvs i avgasröret borde ju vara en rik blandning som gör detta..


Man vill gärna tro ovanstående , men det är en för mager blandining som gör att det smäller...rikare blandning brukar lösa problemet.

Jag körde med 1168 , 33 smoothbore på 80 talet. Hade exakt samma problem.
Det var ett h...e varje vår att få hojen o gå rent. Har kvar lite anteckningar från dess om hur jag löste problemet..ska kolla i arkivet !

Lördag = besiktning !! :Dhåller på och monterar tuta - hade helt glömt att man skulle ha sådan.

Hur är det med reflex bak ? Behöver jag hänga på en sådan under bakljuset ???

:va
 
Lördag = besiktning !! :Dhåller på och monterar tuta - hade helt glömt att man skulle ha sådan.

Hur är det med reflex bak ? Behöver jag hänga på en sådan under bakljuset ???

:va[/QUOTE]

Dags att plocka fram besiktningslådan.. Reflex bakåt är ett krav så det är nog säkrast att smocka dit en.. och div. plåtdetaljer intryckta i avgassystemet.
 
Okej, lite osäker om det kan vara brickorna som ställer till det.

När jag monterade ihop kopplingen så bottnade tryckplattan mot innerkorgen så lamellerna tog inte alls. så jag la in en extra lamell i slutet.:tungan

Misstänker att trycket mot lamellerna fortfarande är förlitet.

Enligt haynesboken så finns det olika tjocklek och antal på stålskivorna.

Nåt mer tips?:confused:
 
besiktning..

Lördag = besiktning !! :Dhåller på och monterar tuta - hade helt glömt att man skulle ha sådan.

Hur är det med reflex bak ? Behöver jag hänga på en sådan under bakljuset ???

:va

Dags att plocka fram besiktningslådan.. Reflex bakåt är ett krav så det är nog säkrast att smocka dit en.. och div. plåtdetaljer intryckta i avgassystemet.[/QUOTE]


Önskar jag hade en sån låda..får väl samla ihop lite delar då.:yoparty
 
Ser ljuset i tunneln!

Eller är det tåget som kommer????
Nu så är det bara 4st avgasventiler som saknas......
 

Bifogat

  • PICT1833b.jpg
    PICT1833b.jpg
    119.7 KB · Visningar: 147
Jag håller med men jag har ett tillägg.
Ramdelarna för fotpinnarna och ljuddämparfästena SKA oxå vara kvar.
Monterar man en R sving så kan man vinkla ut dom ramdelarna. Men dom ska absolut vara kvar annars förlorar en katana en del av det som är speciellt.
Jag vet flera som har gjort det och det är ingen som märker att det är gjort.

Jag håller med dig till fullo.
katanan jag fått tag i var dom fästena bortkapade men inte kastade (tack gode gud).

Jag ska sätta dom tillbaka på ramen igen.

För att inte spamma sönder denna tråd har jag skapat en egen tråd om mitt bygge nu under "hojbyggen"
 
Okej, lite osäker om det kan vara brickorna som ställer till det.

När jag monterade ihop kopplingen så bottnade tryckplattan mot innerkorgen så lamellerna tog inte alls. så jag la in en extra lamell i slutet.:tungan

Misstänker att trycket mot lamellerna fortfarande är förlitet.

Enligt haynesboken så finns det olika tjocklek och antal på stålskivorna.

Nåt mer tips?:confused:

Det är olika antal lameller i motorerna.
Det ändrades 1983 från nio stycken till tio stycken lite tunnare.
Stålskivorna ändrades från nio till elva.

Hoppas du hittar felet. Lycka till
 
Tyst o tät - dags för en runda ?

Låter bra Uffe !

Lyckas jag bara undvika körförbud i morgon på bilprovningen så kanske det kan bli en tur i helgen ?

jag har bara kvar att hänga på en liten reflex därbak ...allt annat klart. tog mig en provtur , hade monterat mitt nya fina start relä - och vilken fjutt det blev på startmotorn ! :tummenupp

Lite spännande att köra då bromsarna är ganska svampiga:mad:

lyckades få till en hyfsad wheelie..och upptäckte att en del av markfrigången försvunnit när jag satte dit orginal clip on på gaffelkronan...blev ett fint litet märke på undersidan av avgasaröret...:va

Det är olika antal lameller i motorerna.
Det ändrades 1983 från nio stycken till tio stycken lite tunnare.
Stålskivorna ändrades från nio till elva.

Hoppas du hittar felet. Lycka till


Hur går det med Katanan Jörgen ? Är du startklar än ??:va Eller måste vi komma och terrorisera dig först...:banana
 
Last edited:
Låter bra Uffe !

Lyckas jag bara undvika körförbud i morgon på bilprovningen så kanske det kan bli en tur i helgen ?

jag har bara kvar att hänga på en liten reflex därbak ...allt annat klart. tog mig en provtur , hade monterat mitt nya fina start relä - och vilken fjutt det blev på startmotorn ! :tummenupp

Lite spännande att köra då bromsarna är ganska svampiga:mad:

lyckades få till en hyfsad wheelie..och upptäckte att en del av markfrigången försvunnit när jag satte dit orginal clip on på gaffelkronan...blev ett fint litet märke på undersidan av avgasaröret...:va




Hur går det med Katanan Jörgen ? Är du startklar än ??:va Eller måste vi komma och terrorisera dig först...:banana

Klart du inte får körförbud såvida du inte tappar reflexen eller bullrar för mycket. Det verkar vara det enda som är viktigt hos SBP :tummenupp

Tänkte gassa lite själv i morn e-middag efter jobbet.


/U
 
Ser fint ut. När blir det premiär-race? Ändrat nåt i motorn?

/Ingvar
Har som målsättning att hinna till skellefteå den 30-31 maj.
Inte så stora ändringar i motorn frånsett att det är en helt annan motor.
Men har byggt om chassit en hel del så det behövs nog en test&justerings helg innan man har fått någon ordning på fanskapet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top