Katana och GSX 1100-tråden

Vippor vs kammar

Vad är "utväxlingen" på vipporna ?:va

Ventilernas lyft är ju mer än lobens höjd, eftersom skruven ventilen påverkas längre ut på vippan än vad kammen trycker.

Tyvärr har jag inte grejerna lösa och kna mäta, med ser ut som cirka 1,4

dvs 1 mm på kammen motsv 1,4 (eller 1,5) mm på ventilen.


Fråga 2:
Vad är data för 80-83 motorns kammar. (lyft + duration)
Svenska resp "export"
 
1. Har för mig att GSX har 1,5 och GSXR har 1,55 (går att använda).

2. Exportkam
IN: .283/241 grader
UT: .265/230 grader
 
squish

Ett kärt gammalt ämne kommer upp nu när jag skall plocka ihop snurran , nämligen squish.
Jag hitta några gamla instruktioner från MC-Express hemma, där rekommenderar Marklund min 0,9mm. Jag har en annan artikel från en tydligen väldigt välrenomerad engelsk GSX-byggare (som jag inte kommer ihåg namnet på). Han rekommenderar min 1,0mm. Här på SH rekommenderar andersbrink ca:1,35 för GSX (1,25 på gixxer). Vad kör ni med?

En annan sak som jag noterade är att mitt squish varierar ca 0,1 mm mellan minsta och största. Cyllen är borrad/planad och uppmätt av E&D motor i Solna som påstår att den är rak. Själv tycker jag det tyder på 0,1 mm bananform. Cyl 2 är minst cyl 4 störst. Vad är acceptabelt?

/Ingvar
 
Jeg har kjørt med 1,0mm i alle år på GSX motorer.

83-85mm kolvar.

No problems


MEN hvis du har stor kolv/cylinder klaring KAN det bli problem.
 
Last edited:
Tackar för svaren,
i går kväll mätte jag squish'en på hopmonterad motor med korrekt åtdragen topp. Jag hade 1,1 mm på alla cylindrar och så får det bli.

/Ingvar
 
En lite långsökt fråga men är det någon som vet något om numreringen på katanorna, tänkte försöka spåra vilket nr min cykel hade en gång i tiden.
 
En lite långsökt fråga men är det någon som vet något om numreringen på katanorna, tänkte försöka spåra vilket nr min cykel hade en gång i tiden.


Numret på min står i Garanti boken. Ditskrivet av ngn... Kan ju vart den som fick uppgiften hos KGK lr vart det nu var som numreringen utfördes, som gjort så från början lr någon servicemeck senare som hade ett helt gäng att serva i garaget och använde numreringen isf reg nr: et för att särskilja dom... lika långsökt som ursprungsfrågan kanske:tummenupp
/U
 
En lite långsökt fråga men är det någon som vet något om numreringen på katanorna, tänkte försöka spåra vilket nr min cykel hade en gång i tiden.

Om du frågar generalagenten får du svaret att det inte går att ta reda på.
Jag ställde frågan redan 89.
Jag har dock hört att informationen finns bland generalagentens registreringsinformation i arkiven, men där är det ingen som har någon lust att gräva.
Skaffa dig namnen på hojjens alla gamla ägare från bilregistret och kontakta sedan dom som ägde den i början. Stolta ägare av balla hojjar brukar spara foton på sina klenoder om minnet har svikit med åren.
Det är nog lättast.
God jaktlycka :tummenupp
 
Framskärm GS550M

Hej

Har nyligen inhandlat en GS550M. Tyvärr har någon händig hemmamekaniker varit framme och kapat av framskärmen, all plast från framgaffeln och framåt saknas.

Min fråga är om det finns några andra Katana modeller som har samma framskärm, så att det i praktiken går att montera utan att modifiera ...

Har sökt efter delar till 550 på blocket och här, men tyvärr inte hittat något.

MVH Jakobsson
 
Om du frågar generalagenten får du svaret att det inte går att ta reda på.
Jag ställde frågan redan 89.
Jag har dock hört att informationen finns bland generalagentens registreringsinformation i arkiven, men där är det ingen som har någon lust att gräva.
Skaffa dig namnen på hojjens alla gamla ägare från bilregistret och kontakta sedan dom som ägde den i början. Stolta ägare av balla hojjar brukar spara foton på sina klenoder om minnet har svikit med åren.
Det är nog lättast.
God jaktlycka :tummenupp

Jag har faktiskt ordnat register på alla föregående ägare på hojen. Men det är lite sådär att ringa och hej hej :hej och att förklara att man är ägare till en motorcykel som dom knappt minns samt att så ställer man konstiga frågor.:confused: Nåja så farligt är det inte utan det är som du skriver att man kan få en trevlig pratstund på köpet med. Tanken med min fråga var att kanske någon påläst fanatiker hade någon genväg. Men det blir nog att man får ta telefonen en lördagseftermiddag och ringa några samtal.:)
 
Alltså, nu känner ju inte jag någon av er i tråden här, även om många av er verkar känna varandra även utanför forumet. Men jag råkade uppmärksamma det här alldeles nyss i forumindexet, och eftersom ingen annan har skrivit något så får jag väl göra det då :)

Grattis på födelsedagen Biker66 :födelseda :cpparty
 
Alltså, nu känner ju inte jag någon av er i tråden här, även om många av er verkar känna varandra även utanför forumet. Men jag råkade uppmärksamma det här alldeles nyss i forumindexet, och eftersom ingen annan har skrivit något så får jag väl göra det då :)

Grattis på födelsedagen Biker66 :födelseda :cpparty


Ehum det är ju av hänsyn som man inte påminner en gammal man om hans ålder. En födelsedag påminner en ju starkt att det redan gått ett år till :D




Men ett litet grattis får man väl slänga iväg iaf eftersom man är så väluppfostrad :tummenupp

/U
 
Hmm, trodde faktiskt jag skulle klara mig... :tungan
Men, jag får tacka för uppmärksamheten, ta det sista av whiskyn
och dra mig tillbaka nu när mörkret lagt sig över nejden och dygnets slut nalkas.
Tack o gonatt ! :öl
 
Ett stort HADEGRATTIS, Biker:) .
Btw, vad pysslar du med i det gröna vintermörkret? Går den stora borren?:tungan. Själv har jag "soppatorsk" och får ingenting gjort, jag har ju tänkt dyka förbi och dryfta startmotorkopplingsschyssmangdyls-lösning med dig över en Highland Singel. Men, men, det kommer en tid för det med...:tummenupp
 
Har idag investerat i en komplett -91 750R gaffel med hjul bromsar ,allt + bakfälg lackat vitt.Så nu blir det både väghållning och bromsar även på 1100:E´n.Sparar väl den andra 5,5 fälgen som res.:)
 
På G igen

Snurran smällde snällt igång, nu med lite modernare andning. Det blev liiite trångt vid soppakranen. Jag verkar ha lyckats täta allt mot toppen iallafall, inget läckage under den korta provstarten. Skall bli spännande att känna om den levererar också. Men ännu är det ju lite kallt ute.

/Ingvar
 

Bifogat

  • DSC00127_mini.jpg
    DSC00127_mini.jpg
    100.5 KB · Visningar: 172
  • DSC00129_mini.jpg
    DSC00129_mini.jpg
    108.3 KB · Visningar: 188
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top