Katana och GSX 1100-tråden

Katana mini

Sån här är ett måste för Katana-älskare:tummenupp :yoparty

I0101998883358674.jpeg

Hej,
Vart hittar man en sån här??
Mvh Conny
 
Gammal kärlek

Hade en Katana 1982 som jag körde roadracing med i två säsonger. Sålde sedan den vidare och har saknat den sedan dess. Den byggdes om av mig själv 1982 till det utförande som är på avatar bilden. Om någon har någon info så hör av er.
HojHoj
Glädjen
 
Hejsan!

jag och farsan kollar lite hoj åt honom. Vi har hittat en gsx1100r. (sportmodellen, om man nu kan säga så) Så nu undrar vi hur motorn är. Efter vilket miltal är den oftast slut? något speciellt man ska akta sig för med dessa motorcyklar?

Men hallå där pöjkar! Är det ingen som orkat svara?
Visserligen är detta en Katana- och GSX1100tråd men i alla fall. 1100R ligger ju nära "i släkten" så att säga. Och hälften av er åker ju med R-puffra i Kattorna så kunskapen finns ju mer här än nån annanstans.
Vi måste ju ta hand om nykomlingarna på forumet så dom inte förirrar sig in bland hojar med insprut, slipon, färdigtrimmat från fabrik, etc.
Eller har jag fel nu?


Mackan:
Jag är inte superbra på R-puffrorna men bidrar med det lilla jag kan:
Generellt sett så är de bra puffror. Framförallt dom luft/oljekylda är synnerligen trimmvänliga och går rätt friskt redan innan man börjat trimma.
Vad gäller livslängd så är det nog svårt att svara, dels för att mätarställningarna mycket väl kan vara "trimmade", dels för att skicket som så mycket annat beror mer på föraren/mekanikern än på hojen i sig själv.
Alla sporthojar lever ett rätt hårt liv, ofta med okunniga (läs: "Unga i garaget") ägare men helt klart är att en 1100R är ett av de säkrare köpen bland äldre sporthojar om man nu överhuvudtaget kan snacka om säkra köp här.
Köp en, ut och brumma lite, låt dig förskräckas över puffrans urkraft och du är fast i ett ursnabbt bottenlöst träsk som är hopplöst att ta sig ur. :tummenupp

Ja, vad säger nu andra om sista meningen då? Var det inte ren poesi? :D
Komplettera nu med de fakta som jag inte har om dessa knarrar (eller med länkar eftersom jag vet att ämnet diskuterats om och om igen).
 
Visserligen är detta en Katana- och GSX1100tråd men i alla fall. 1100R ligger ju nära "i släkten" så att säga.

Generellt sett så är de bra puffror. Framförallt dom luft/oljekylda är synnerligen trimmvänliga och går rätt friskt redan innan man börjat trimma.

Köp en, ut och brumma lite, låt dig förskräckas över puffrans urkraft och du är fast i ett ursnabbt bottenlöst träsk som är hopplöst att ta sig ur.

Jag kan bara hålla med i det som Robban_C redan har sagt.
Jag ägde iof ett par stycket 1100R på den gamla goda tiden när dom var nya. Men då var även min Katana vältrimmad så jag märkte aldrig någon större skillnad i effekt men i väghållning då är det stor skillnad.
GSXR motorn är ju en vidareutveckling av den underbara GSX motorn så den är ju inte direkt sämre:D
Som sagt skicket beror förmodligen mer på förare än miltal.
Ett annat litet tips är att ta bort kåporna och kolla på det som göms därunder.
Lycka till i inköpsjakten och välkommen till gänget.
 
Men hallå där pöjkar! Är det ingen som orkat svara?

Tja, tyvärr har jag inte så mycket personlig erfarenhet att bidra med när det gäller R-puffrorna. Men vad jag sett genom bekanta och läst är dom fantastiskt stryktåliga. Men dom börjar förstås också bli gamla nu en bit in på 2000-talet. Få maskiner har nog blivit så plågade och många är nog också liksom andra populära storsäljare drabbade av entusiastiska "mekaniker" med mycket vilja men mindre kunnande. Det gäller/gällde f.ö. även GSX-en. Bli inte avskräckt, köp en välskött maskin och njut.

/Ingvar
 
Men du håller ju på och skaffar dej det :D
Hur går det med motorn :yoparty

Jajamen, nästa år kan jag skriva ett mer initierat bidrag när det gäller GSXR-toppar av årsmodell 91-92, kanske ett lite "smalt" ämne. Jag har allting ligger och väntar på kolvringar från Motospeed. Toppen är färdigputsad, nyborrad cylle (75mm), HD-stänger uppe och nere samt en kamkedjespännare av komposit från Van Sant. Men jag säger bara Motospeed:mad:....vilka snigelleveranser. Ringarna beställdes i början av november, senaste budet är att dom nog kanske kommer i januari men dom vet inte, tackar tackar vilken örnkoll ni verkar ha grabbar. Så en varning är på plats, har dom inte grejorna "på hyllan" så beställ direkt från t.ex. APE i USA och man har grejorna på 3-4 dagar. Nu har jag låtit det bero eftersom det inte direkt är högsäsong, men själva inställningen och nivå på service från den firman................

Annars skall det intressant och se om det blir bättre pulver i motorn. Vissa förutsättningar finns, 91-an gav orginal 149 broschyr-hästar.

/Ingvar
 
Last edited:
750-91 framen

Nån här som åker med 750R-91 gaffel och kronor på sin Suzuki?
Har ev. köpt en komplett framende till min GSX-83:a


Nå´n som vet om Gradin har fullbordat skilsmässan än?
 

Bifogat

  • Kopia av PICT4344 (Small).JPG
    Kopia av PICT4344 (Small).JPG
    40.9 KB · Visningar: 193
Last edited:
GSX-R i GSX ?

Funderade i samma banor.
Att få dit motorn mha vinkelslip och nya motorfästen verkar gå.
Men kedjan

En mätning med tumstocken gav att R motorns kedja ligger 2 cm längre från centrum. Behövs så klart för bredare däck.

=> Borde ha GSX-R bakhjul
=> Går det in i swingen eller ny R-swing?
=> Stötdämparfästning på swingen för gammaldags dämpare eller kovertera GSXen till enkeldämpare ?

Nej det blir inte motorbyte utan chassie bygge.

Avstår tills jag inser att jag tänkt fel
 
Finns det off set bakdrev till GSXen ?

Det finns det kanske, men svarva en egen distans i aluminium, och fortsätt att köpa dom "vanliga" bakdreven till din bakfälg framöver vid behov.
Det borde nog vara den billigaste lösningen.
Ang, din fundering på ram sving och motorbyte till R, så kör jag 1100ef med 1100 R motor, sving och hjul, gaffel , bromsar, mätare mm.
Sitter ett 200 brett däck på en 6,5" bakfälg, urtaget i ramen för kedjan och sedan förstärkt runt om.
Funkar fin och allt är byggt av Ronny räcer här på SH.
Dessutom så får du en lättare och smalare motor vi byte till R.
Min ef väger fulltankad och körklar 222kg..
/ Ubbe
 
Det finns det kanske, men svarva en egen distans i aluminium, och fortsätt att köpa dom "vanliga" bakdreven till din bakfälg framöver vid behov.
Det borde nog vara den billigaste lösningen.
Ang, din fundering på ram sving och motorbyte till R, så kör jag 1100ef med 1100 R motor, sving och hjul, gaffel , bromsar, mätare mm.
Sitter ett 200 brett däck på en 6,5" bakfälg, urtaget i ramen för kedjan och sedan förstärkt runt om.
Funkar fin och allt är byggt av Ronny räcer här på SH.
Dessutom så får du en lättare och smalare motor vi byte till R.
Min ef väger fulltankad och körklar 222kg..
/ Ubbe

Skit i vikten !Bara att trimma mer:D
Med R fälg och orginal motor 5/8 offset drev "fram" ca10mm.
R-motor och orginal fälg,så har du börjat i fel ände:rolleyes:
Har använt R-fälgar sen urminnes tider ,blir en helt annan cykel att köra.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top