Katana och GSX 1100-tråden

Ett gammalt inlägg som jag undrar lite över. Är avgasventilerna verkligen 25mm? Vad jag kan läsa mig till kan man inte dra nytta av mer än 24mm för avgas på såväl 1100 som 1150-topparna innan ventilsätena blir för tunna.

/Ingvar


Enligt Moto-speed och andra är max på org. ventilsäte 24,5mm. Det var så min topp preppades från början. Efter raset jag hade -04 så gick dessa inte att få tag på -restnoterade. Jag pratade med Grottis(rip) i samband med detta och han skulle utan bedövning sätta i 25 mm på org. säte. Sen gick han ju bort så jag pratade med Erik på Pro-service och han sa samma sak. Så han fick fixa i dom och jag har inte tittat bakåt efter det...
 
En av fördelarna med r-toppskonvertering borde väl vara att få r-ens bättre vippor??
 
Enligt Moto-speed och andra är max på org. ventilsäte 24,5mm. Det var så min topp preppades från början. Efter raset jag hade -04 så gick dessa inte att få tag på -restnoterade. Jag pratade med Grottis(rip) i samband med detta och han skulle utan bedövning sätta i 25 mm på org. säte. Sen gick han ju bort så jag pratade med Erik på Pro-service och han sa samma sak. Så han fick fixa i dom och jag har inte tittat bakåt efter det...

Ok, då verkar det ju fungera. Det finns en del förvirrande information om hur långt man törs gå. På t.ex. APE's hemsida står det t.ex. 24/28,5 för 1100 24/29,5 för 1150, medan man på t.ex. Ferrea's hemsida http://www.ferrea.com/motorcycle06.html anser att 24/28,5 är "Stock size" och 26/31 är "oversize". Frågan man ställer sig är om det är på standardsäten. Det är ju ingen vits att sätta i stora ventiler om sätet inte kan tas upp motsvarande grad, det enda man får är ju tyngre ventiler med tätningsytan för långt in på kantarellen.

Finns det f.ö. någon i Stockholmsområdet som fräser ventilsäten till en rimlig peng på MC-toppar som ni kan rekommendera? Vem är denne "Erik på Pro-service" t.ex?

/Ingvar
 
http://www.proservice.se/
Finns prislista oxå :tummenupp

Han gjorde skitsnyggt jobb på Chrilles topp, kommer nog lämna mitt vevjobb till honom också.
 
http://www.proservice.se/
Finns prislista oxå :tummenupp

Han gjorde skitsnyggt jobb på Chrilles topp, kommer nog lämna mitt vevjobb till honom också.


Han är ju omnämd i 80-talstråden också. Verkar ha varit med ett tag...:tummenupp

Enligt Moto-speed och andra är max på org. ventilsäte 24,5mm. Det var så min topp preppades från början. Efter raset jag hade -04 så gick dessa inte att få tag på -restnoterade. Jag pratade med Grottis(rip) i samband med detta och han skulle utan bedövning sätta i 25 mm på org. säte. Sen gick han ju bort så jag pratade med Erik på Pro-service och han sa samma sak. Så han fick fixa i dom och jag har inte tittat bakåt efter det...


Jaha här har man grejer man inte känner till. Har för mig Roger nämde just 28,5/25 därav att det lät bekant. Men har dom 24,5 som limit så är det väl så det ser ut....

/U
 
Last edited:
Ok, då verkar det ju fungera. Det finns en del förvirrande information om hur långt man törs gå. På t.ex. APE's hemsida står det t.ex. 24/28,5 för 1100 24/29,5 för 1150, medan man på t.ex. Ferrea's hemsida http://www.ferrea.com/motorcycle06.html anser att 24/28,5 är "Stock size" och 26/31 är "oversize". Frågan man ställer sig är om det är på standardsäten. Det är ju ingen vits att sätta i stora ventiler om sätet inte kan tas upp motsvarande grad, det enda man får är ju tyngre ventiler med tätningsytan för långt in på kantarellen.

Finns det f.ö. någon i Stockholmsområdet som fräser ventilsäten till en rimlig peng på MC-toppar som ni kan rekommendera? Vem är denne "Erik på Pro-service" t.ex?

/Ingvar
Matte bohlin.
 
Här kommer några fler bilder på R-topp konvertering. Av någon anledning ligger detta och mal i bakhuvudet. Ser faktiskt helt ok ut till skillnad från dom bilder jag postade tidigare.

/Ingvar
 

Bifogat

  • 6d06.jpg
    6d06.jpg
    40 KB · Visningar: 107
  • a14d.jpg
    a14d.jpg
    36.9 KB · Visningar: 98
  • a564.jpg
    a564.jpg
    40.4 KB · Visningar: 104
hej är det ingen som har ett ormbo till gsx till salu?? Jag vet att det finns nya
men det blir för dyrt.
 
hjälp

Hallo hjälp

har en gsx1100r -88 med mikuni rs 38 på och nu är ett insugsgummi trasigt. Ingen mc- butik kan få fram vad jag ska ha.

är det någon som vet en hoj med insuggummin som passar.

//Fredde
 
Morsning
Är det någon som har en GSXR 1100 cylinder med 85mm borr som jag skulle kunna få köpa eller byta till mig.
Skicka PM i så fall så slipper vi spamma tråden i onödan.
 
Last edited:
Hallo hjälp

har en gsx1100r -88 med mikuni rs 38 på och nu är ett insugsgummi trasigt. Ingen mc- butik kan få fram vad jag ska ha.

är det någon som vet en hoj med insuggummin som passar.

//Fredde

Original GSXR 1100 86-88 gummin funkar till RS36 och RS38, jag har några beg liggande, PMá om du är intresserad.
 
Hallo hjälp

har en gsx1100r -88 med mikuni rs 38 på och nu är ett insugsgummi trasigt. Ingen mc- butik kan få fram vad jag ska ha.

är det någon som vet en hoj med insuggummin som passar.

//Fredde


Nyfiken fråga, hur har du dom bestyckade? Är toppen original?
/U
 
Hej på er
En polare till mig har tagit sitt förnuft till fånga och köpt en 1100R -86 efter att åkt H***A i 20 år.
Han ska köpa mina Flatslide 36:or och jag undrar om det är någon av er som kan tipsa mig om en ok grundbestyckning till hans hoj.
Det är orginalmotor med en V&H SS2 pipa.
Tack på förhand
 
Hej på er
En polare till mig har tagit sitt förnuft till fånga och köpt en 1100R -86 efter att åkt H***A i 20 år.
Han ska köpa mina Flatslide 36:or och jag undrar om det är någon av er som kan tipsa mig om en ok grundbestyckning till hans hoj.
Det är orginalmotor med en V&H SS2 pipa.
Tack på förhand

Borde väl vara ok att utgå från manualens grundinställning. 130/17,5 mittläge.
/U
 
Så långt ögat kan se!

Taskig film med vackert motiv...
http://www.youtube.com/watch?v=2LEJfdaESSE

Vad säger ni, donken Svea 28/5 -08? UPPSTÄLLNING på rad så plastraketerna får fylla på mot Handels.... :tummenupp
Jo jag vet vi är ju bara ett fåtal som bor i närheten. Men drömma kan man ju. Snart dax för den delen av året.
Btw så har man ju lagom till vintersäsongen tunat klart, lyckats pricka rätt, åtminstone så går den snällt och snyggt genom hela registret nu:)
/U
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top