Katana och GSX 1100-tråden

Jag funderar på att byta ut, (den över 20 år gamla!!), bromscylindern till frambromsen.

Är det någon av er som vet vad som passar med tanke på kolvdiameter och utväxling?
Jag antar att deplacementet på cylindern måste vara ungefär det samma som på originalet.
Det finns ju fina radialpumpar från både Nissin och Brembo att få tag i för en rimlig peng,
men passar det?

Bromsoken som sitter på är Nissin 4-kolvs från GSXR 750 -91.

/ Mikael


Suzuki använder 2olika storlekar på kolvarna i bromscylindern, 14mm och 5/8" (15,8mm). Det står på undersidan av bromscylindern vilken du har. Du borde ha en 14mm om den är till Nissin 4kolvsoken. Det är lite klurigt det där med bromsok och bromscylindrar. Jag harv kört med 14mm cylinder till Nissin 4kolvs och Tokico 6kolvok (som skall ha 5/8"kolv) och det har funkat. Men en kompis till mig provade med en 14mm på Tokico 4kolvs (på en GSXR 750 85) och det funkade inte, då köpte han en Brembo radialbromscylinder 19mm och det funkar kanon bra. Själv så har jag åkt med Magura radialbromscylinder med 20mm kov och Tokico 6kolvsok och det har oxå funkat bra.

(jag har en Brembo radialcylinder 19mm tillsalu om du är intresserad)
 
Vad kör Ni med för luftfilter?
Behöver nya till en org. gsx1100 -80 motor.
Hur känsliga är org. fuggarna för induviduella filter?

MVH Linus
 
Vad kör Ni med för luftfilter?
Behöver nya till en org. gsx1100 -80 motor.
Hur känsliga är org. fuggarna för induviduella filter?

MVH Linus
CV förgasare är svåra att att få att gå bra med individuella filter. Att över huvud taget ändra från orginal brukar straffa sig när det gäller CV. Jag hade tidigare en standard GSX 1100 där jag labbade lite med detta. Det slutade med att jag plockade tillbaka orginalgrejorna igen. Men men vet, andra kanske har bättre erfarenheter.

/Ingvar
 
Suzuki använder 2olika storlekar på kolvarna i bromscylindern, 14mm och 5/8" (15,8mm). Det står på undersidan av bromscylindern vilken du har. Du borde ha en 14mm om den är till Nissin 4kolvsoken. Det är lite klurigt det där med bromsok och bromscylindrar. Jag harv kört med 14mm cylinder till Nissin 4kolvs och Tokico 6kolvok (som skall ha 5/8"kolv) och det har funkat. Men en kompis till mig provade med en 14mm på Tokico 4kolvs (på en GSXR 750 85) och det funkade inte, då köpte han en Brembo radialbromscylinder 19mm och det funkar kanon bra. Själv så har jag åkt med Magura radialbromscylinder med 20mm kov och Tokico 6kolvsok och det har oxå funkat bra.

(jag har en Brembo radialcylinder 19mm tillsalu om du är intresserad)


Tack för ett bra svar !

Nej, jag har kvar GSX-cylindern som är 5/8", vilket fungerat bra ihop med Nissin-oken.

Tyvärr blir det bara rörigare ju mer jag funderar ang. ny bromscylinder, så det är nog
läge att ta en time-out innan man öppnar plånboken. Jag vill ju inte lägga ner energi
på att byta för att sedan upptäcka att det endast blev marginellt bättre.

Samtidigt får det gärna finnas några slantar kvar i börsen när man är färdig.

/ Mikael
 
Finns ju hur många gsx-bilder som helst som har induviduella luftfilter... Vad har dom gjort för att få det att funka? Finns det några andra fuggar som funkar med induviduella luftfilter?
 
Finns ju hur många gsx-bilder som helst som har induviduella luftfilter... Vad har dom gjort för att få det att funka? Finns det några andra fuggar som funkar med induviduella luftfilter?

Vem säger att det funkar bra. :confused:
Det är en enkel lösning om man bygger om och inte har råd med tex en Mikunibrygga.
Vid tex förstärkning av ram och eller ombyggnad till en enkeldämpare så ryker luftburken. Då är separata filter på orginalförgasare en billig lösning.
Jag tror nog att en del tycker att det ser ballare ut och monterar enbart av den anledningen också.
 
Finns ju hur många gsx-bilder som helst som har induviduella luftfilter... Vad har dom gjort för att få det att funka? Finns det några andra fuggar som funkar med induviduella luftfilter?

Japp, andra fuggar typ Mikuni RS och Keihin FCR.
 
RS36 funkar upp till 150-160 bakhjulshästar...
En billigare variant är äldre R-hojarnas fuggar, de ser ut som RS men har inte accpumpen, har för mig att de är på 29mm.
Hade sådana utan problem till 1200cc/130BHP, med separata filter :tungan
 
RS36 funkar upp till 150-160 bakhjulshästar...
En billigare variant är äldre R-hojarnas fuggar, de ser ut som RS men har inte accpumpen, har för mig att de är på 29mm.
Hade sådana utan problem till 1200cc/130BHP, med separata filter :tungan

Räddaren i nöden! :bow
Hur unga gsxr fuggar funkar? 87? 90? 93?
Mycket mer än så behövs inte än... Är inte riktigt en trimmnarkoman än...
Får se vad man snubblar på först

// Linus
 
Last edited:
-85-87 Tror jag,har sådana på på min 1168 och det funkar rätt bra.
inte som Rs men nästan.

Från en gsxr 750, 85-87 kan du möjligtvis hitta flatslide fuggar 29mm?
har för mig att jag hade en radda 33 flatisar en gång i tiden kom ej i håg vad dom kom ifrån dock.
inga från 1100r iaf... Rekomenderar att du håller utkik efter RS 36
funkar från orginal motor med 4-1 till ganska mycket sugmotortrim se tid inlägg. att köra vakumfuggar är inte jmfbart med RS,FCR
MVH
 
Finns ju hur många gsx-bilder som helst som har induviduella luftfilter... Vad har dom gjort för att få det att funka? Finns det några andra fuggar som funkar med induviduella luftfilter?

Jag kör med individuella K/N-filter på min GSX1100 -83 (orginal förutom exportkammar+Laser 4-1). Har laborerat lite med olika storlekar på munstycken men det är svårt att hitta något optimalt :va:huvet så hittar jag inga billiga RS36'or eller ännu billigare CV36'or så blir det nog en bänkning till våren.
Du kan ju kolla lite här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=126929&highlight=gsx1100
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137507
 
Råkar någon ha en bild på hur gsx ramarna har sin mono-bakupphägning gjord..? :bow

Tack på förhand!
MVH Linus
 
Spisen hopplockad

"Nya" motorn är färdig att sättas i ramen. Några skillnader jag inte visste om mellan 1100 och 1150 motorerna var att primärdrivningen skiljer sig åt. 1150 har en gnutta finare delning dvs man måste även byta kopplingskorg med tillhörande drev vid vevaxelbyte mellan 1100 och 1150.
Växellådans utgående axel är ~5 mm längre. Lagret på utgående axel har bredare ytterring (mer yta mot aluminiumblocket) innerringen är lika som på 1100. Följdaktligen har blocket urfäsning för halvmånen som styr lagret utflyttad närmare tätningen som dessutom är smalare.

Jag flyttade över min 1100 vevaxel, cylinder och kopplingskorg till 1150 eftersom jag hade (nästan) spittans nya 75mm JE kolvar med 18mm kolvbult. Kopplingen var dessutom förstärkt med APE's "Gorilla backing plate".

Sqishen landade på 1,1 mm
Kammarna (exportkammar) ställdes 108/108
Avgas för ProStock är kanske inte optimalt på en gatmaskin som den här, men dom ser jäkligt läckra ut.

Nu är det bara att hoppas att den går skapligt också.

/Ingvar
 

Bifogat

  • motor1.jpg
    motor1.jpg
    139.6 KB · Visningar: 202
  • motor2.jpg
    motor2.jpg
    116.3 KB · Visningar: 287
  • motor3.jpg
    motor3.jpg
    79.8 KB · Visningar: 266
"Nya" motorn är färdig att sättas i ramen. Några skillnader jag inte visste om mellan 1100 och 1150 motorerna var att primärdrivningen skiljer sig åt. 1150 har en gnutta finare delning dvs man måste även byta kopplingskorg med tillhörande drev vid vevaxelbyte mellan 1100 och 1150.
Växellådans utgående axel är ~5 mm längre. Lagret på utgående axel har bredare ytterring (mer yta mot aluminiumblocket) innerringen är lika som på 1100. Följdaktligen har blocket urfäsning för halvmånen som styr lagret utflyttad närmare tätningen som dessutom är smalare.

Jag flyttade över min 1100 vevaxel, cylinder och kopplingskorg till 1150 eftersom jag hade (nästan) spittans nya 75mm JE kolvar med 18mm kolvbult. Kopplingen var dessutom förstärkt med APE's "Gorilla backing plate".

Sqishen landade på 1,1 mm
Kammarna (exportkammar) ställdes 108/108
Avgas för ProStock är kanske inte optimalt på en gatmaskin som den här, men dom ser jäkligt läckra ut.

Nu är det bara att hoppas att den går skapligt också.

/Ingvar

Man blir varm i själen när man ser en sådan motor tillsammans ormboet blir det nästan för mycket för en som har ett svagt hjärta. /Jannis
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top