Katana och GSX 1100-tråden

Där har du "övergången mellan ventilsäte/gryta" som jag pratade om tidigare...
Snabbaste/snyggaste fixen är att låta någon fräsa om sätena, alternativt nöter du själv med slipstift och -rondeller.
Sikta på att åtminsone runda av kanterna så ska du se att det blir bättre än du tror !
 
Biker66 skrev:
2633896 Där har du "övergången mellan ventilsäte/gryta" som jag pratade om tidigare...
Snabbaste/snyggaste fixen är att låta någon fräsa om sätena, alternativt nöter du själv med slipstift och -rondeller.
Sikta på att åtminsone runda av kanterna så ska du se att det blir bättre än du tror !
Jo jag tänkte nog runda av kanterna. Skulle man fräsa upp sätet så mycket så att det matchade kanalen tror jag att större ventiler är ett måste annars blir sätet nästan "rakt" ända upp till 45 graders vinkeln.

/Ingvar
 
Ibland kan man flytta ut anligget på ventiltallriken en aning och vinna lite storlek.
Rundade kanter är hur som haver bättre, även om diametern minskar lite vid ventilen.
Man kan väl alltid skryta om sin nya venturitrimning vid korvmojjen, även om den råkar ligga lite annorlunda placerad :D
 
Biker66 skrev:
2635747 Ibland kan man flytta ut anligget på ventiltallriken en aning och vinna lite storlek.
Rundade kanter är hur som haver bättre, även om diametern minskar lite vid ventilen.
Man kan väl alltid skryta om sin nya venturitrimning vid korvmojjen, även om den råkar ligga lite annorlunda placerad :D
Jag slipade iordning kanal och ventilsätena på en cylinder igår, det blev faktiskt riktigt bra. Nu är kanalen 35,5 mm vid start för att kona av hela vägen till choke-punkten. Delaren är vässad och som sagt grytorna och ventilsätena har jämna fina övergångar. Knät är också avrundat och är nu mjukt och fint. En hel del jobb dock. Hoppas bara att prestandaökningen ?? motsvarar jobbinsatsen, det är ju 3 insug kvar. Avgaskanalerna tänkte jag i princip bara "sota".

/Ingvar
 
Som sagt, lättare än man tror men myycket jobb !
Stå på dig du :yoparty
 
Söker oljekylare som hellst passar rakt av i fästena till katten. Vilka oljekylare har ni monterat utan allt för stora modifikationer?. Har sökt inom ämnet men inte blivit mkt klokare vad som passar bolt on. Vill ju att den ska integrera med det övriga utan att sticka ut allt för mkt
 
Puttra skrev:
2639235 Söker oljekylare som hellst passar rakt av i fästena till katten. Vilka oljekylare har ni monterat utan allt för stora modifikationer?. Har sökt inom ämnet men inte blivit mkt klokare vad som passar bolt on. Vill ju att den ska integrera med det övriga utan att sticka ut allt för mkt

Fick det här tipset av en Britt.
NRF LIMITED,DAVENTRY ENGLAND,#31538,MANUFACTURE 18/98. Skall tydligen fungera väl och se ut som på bilden.
Hade en länk till en sida tidigare men har tappat bort den. Återkommer om jag hittar den. Goodrich lär väl tillverka bra grejer med. Setrab made in Sweden är en också.
/Uffe

snyggt bygge för övrigt aningen väl stukat i min smak dock:tummenupp
 

Bifogat

  • kat.JPG
    kat.JPG
    58.1 KB · Visningar: 172
  • kat02-30014.jpg
    kat02-30014.jpg
    108.9 KB · Visningar: 137
Last edited:
Puttra skrev:
2639235 Söker oljekylare som hellst passar rakt av i fästena till katten. Vilka oljekylare har ni monterat utan allt för stora modifikationer?. Har sökt inom ämnet men inte blivit mkt klokare vad som passar bolt on. Vill ju att den ska integrera med det övriga utan att sticka ut allt för mkt
Det beror på hur du kör, vi har ju samma kubik ser jag.
Min lilla smutta Goodrichkylare tar ner temperaturen 10-20 grader = 120-130 grader istället för 140++ vid fullgas, tämligen normalt för en luftkyld rova.
Inkopplingen är enkel, grejorna finns på närmsta hydraulbutik, bara att bulta på.
Jag kör med vanlig oljeslang i gummi, när jag hittat min setup blir det stålomspunnet.
Jag vill kunna gasa lite längre sträckor och funderar på att byta till större flänspaket... nackdelen är om motorn inte kommer upp i arbetstemperatur under de svalare dagarna... f-n, allt är en balansakt...
Är det någon med 1100-1230cc som jagar kylare är det bara att höra av sig ;)
 
Min oljekyl kom ifrån Volvo 740 Turbo tror jag. Den passade mellan kåporna utan att såga någonstans. :tummenupp
 
Last edited:
Biker66 skrev:
2639414 Det beror på hur du kör, vi har ju samma kubik ser jag.
Min lilla smutta Goodrichkylare tar ner temperaturen 10-20 grader = 120-130 grader istället för 140++ vid fullgas, tämligen normalt för en luftkyld rova.
Inkopplingen är enkel, grejorna finns på närmsta hydraulbutik, bara att bulta på.
Jag kör med vanlig oljeslang i gummi, när jag hittat min setup blir det stålomspunnet.
Jag vill kunna gasa lite längre sträckor och funderar på att byta till större flänspaket... nackdelen är om motorn inte kommer upp i arbetstemperatur under de svalare dagarna... f-n, allt är en balansakt...
Är det någon med 1100-1230cc som jagar kylare är det bara att höra av sig ;)

Termostat är en utmärkt uppfinning som botar det problemet.

Ja tror t.o.m att jag har en till salu.
 
Hej!
Behöver ett framdrev till min gsx1100 (har bytt till en gsxr750-92 bakfälg)
och har för mig att någon här sålde sådana? Har oxå för mig att något kawa framdrev skulle ev. kunna passa?


Tipz plz...

// Linus
 
Kommer inte ihåg offseten (5-10mm tror jag), men sjuttiotalsvarianterna av Z1/KZ900/KZ1000 passar GSX:en när man vill behålla den feta 630-kedjan och dreven.

Jag säljer offsettade 530-drev för 650:- enligt följande:
http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3624&highlight=offset
Motospeed tar 1000:- för motsvarande, om de har några hemma vill säga...

Arbetet ligger i att måtta och tillverka distanser så bakhjulet centreras och sedan mäta hur mycket offset man behöver.
http://medlem.spray.se/biker661/530switch.htm
 
Biker66 skrev:
2639654 Kommer inte ihåg offseten (5-10mm tror jag), men sjuttiotalsvarianterna av Z1/KZ900/KZ1000 passar GSX:en när man vill behålla den feta 630-kedjan och dreven.

Jag säljer offsettade 530-drev för 650:- enligt följande:
http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3624&highlight=offset
Motospeed tar 1000:- för motsvarande, om de har några hemma vill säga...

Arbetet ligger i att måtta och tillverka distanser så bakhjulet centreras och sedan mäta hur mycket offset man behöver.
http://medlem.spray.se/biker661/530switch.htm

Ok, har centreat bakhjulet iaf med distanser. Får ta och mäta fram då....
Har du något bra tips på hur man mäter bäst?

// Linus
 
"Take a straight bar that you can fit over both sprockets and lay it parallel to your countershaft sprocket. It should end up parallel to your rear wheel sprocket, just touching it.
If your rear wheel sprocket is at an angle to the bar, you need to align your rear wheel.
If it's offset to either side you will need to shim the countershaft sprocket accordingly, or perhaps your rear wheel isn't centered."


I det här läget kan man höfta hur mycket offset det är.
Improvisera med brickor bakom framdrevet tills det är rakt, mät tjockleken på 'brickpaketet' och du vet exakt.

Blir det inte exakt någon av de offset som jag säljer kan man behålla någon bricka på baksidan, alternativt svarva ner bakre drevhållaren beroende på åt vilket håll man vill justera.
Vissa bakdrev är även urtagna på utsidan, vänd det så har du vunnit en millimeter ;)

Jag använder en kombination av alla trixen för att få linjeringen rak samtidigt som kedjan ska klara sving/ram etc...
Mitt recept: 7mm offset, 17 tänder, bakre drevet vänt och drevhållaren är nersvaravad 5mm för att kedjan ska gå fri från ramen.
 
Biker66 skrev:
2639869 "Take a straight bar that you can fit over both sprockets and lay it parallel to your countershaft sprocket. It should end up parallel to your rear wheel sprocket, just touching it.
If your rear wheel sprocket is at an angle to the bar, you need to align your rear wheel.
If it's offset to either side you will need to shim the countershaft sprocket accordingly, or perhaps your rear wheel isn't centered."


I det här läget kan man höfta hur mycket offset det är.
Improvisera me....

Har kollat så att kedjan inte tar i från bakdrevet så det är bara att kolla hur mycket jag behöver bygga ut fram...
 
Biker66 skrev:
2639654 Kommer inte ihåg offseten (5-10mm tror jag), men sjuttiotalsvarianterna av Z1/KZ900/KZ1000 passar GSX:en när man vill behålla den feta 630-kedjan och dreven.

Jag säljer offsettade 530-drev för 650:- enligt följande:
http://www.classicsuzuki.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3624&highlight=offset
Motospeed tar 1000:- för motsvarande, om de har några hemma vill säga...

Arbetet ligger i att måtta och tillverka distanser så bakhjulet centreras och sedan mäta hur mycket offset man behöver.
http://medlem.spray.se/biker661/530switch.htm
Annars passar Kawasaki GPZ 750 -86 (Unitrac) rakt av. 630-kedja 15 kugg 6mm offset. Lägg brickan (som man använder för piratdrev) på baksidan av drevet så hamnar det precis så långt ut på axeln så att låsbrickan fortfarande fungerar. Kedjan kommer att "slicka" ramen och det går att få in ett 180-däck.

/Ingvar
 
IngvarB skrev:
2640301 Annars passar Kawasaki GPZ 750 -86 (Unitrac) rakt av. 630-kedja 15 kugg 6mm offset. Lägg brickan (som man använder för piratdrev) på baksidan av drevet så hamnar det precis så långt ut på axeln så att låsbrickan fortfarande fungerar. Kedjan kommer att "slicka" ramen och det går att få in ett 180-däck.

/Ingvar

Nice :tummenupp
 
Insugsgummi

Jag har en GSX 1100 -84 topp portad av Erik Marklund.
Sitter ovanpå ett 1428 block.

Till detta tänkte jag lägga en omgång RS 40:or.

Vad skall jag sätta på för insugsgummin ?

vanliga standard passar till RS36:or + har mindre innerdiameter än toppen.
 
Crazy Frog skrev:
2642284 Jag har en GSX 1100 -84 topp portad av Erik Marklund.
Sitter ovanpå ett 1428 block.

Till detta tänkte jag lägga en omgång RS 40:or.

Vad skall jag sätta på för insugsgummin ?

vanliga standard passar till RS36:or + har mindre innerdiameter än toppen.

Innerdiametern i gummi är lätt att åtgärda bara man är nogrann, Biker tipsar om Dreml har jag för mig.
:tummenupp

/Uffe
 
Katana org skrev:
2639286 Fick det här tipset av en Britt.
NRF LIMITED,DAVENTRY ENGLAND,#31538,MANUFACTURE 18/98. Skall tydligen fungera väl och se ut som på bilden.
Hade en länk till en sida tidigare men har tappat bort den. Återkommer om jag hittar den. Goodrich lär väl tillverka bra grejer med. Setrab made in Sweden är en också.
/Uffe

snyggt bygge för övrigt aningen väl stukat i min smak dock:tummenupp

Den oljekylaren såg smäcker & fin ut, får försöka kolla upp vart man kan införskaffa en sån. Kan tänka mig att den inte är direkt gratis. Men vad är det som är gratis när det gäller en hobby.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top