Katana och GSX 1100-tråden

GSRecycle skrev:
Okey, bidrar med en projektbild i hemmiljö, verkar ju inne nu :)
Det där känner man igen.
Slänger in några bilder från mig när jag ändå är igång. Nu är det i huvudsak bara den där jobbiga elen kvar :huvet
 

Bifogat

  • mek 061m.JPG
    mek 061m.JPG
    110.7 KB · Visningar: 173
  • mek 103m.JPG
    mek 103m.JPG
    117.8 KB · Visningar: 188
  • mek 105m.JPG
    mek 105m.JPG
    141 KB · Visningar: 245
Puttra skrev:
Var & fixade stålomspunnet till frambromsarna idag. 897:- & då var det hela vägen från bromshandtaget. Var det dyrt eller ett ok pris?.

Om det var bra grejor som passar som det ska så är det OK, annars är det dyrt.
 
chrille_08 skrev:
So you just did the halleluja thing then? Ok, verktygen ligger framme, mitt köksbord kan agera operationsbord om du vill :yoparty Min hoj tar ju redan upp all plats i vardagsrummet :3freak Snacka om ungkarlslya. Lite Rammstein och en bärs så har vi en fest, ta med OLW :fyllisar och Biker

//The other 1327 in town

OK, jag hör av mig när allt finns på plats.
Innan den plockas ihop ska jag fixa en lite coolare vevhusvent på kopplingssidan och sen ska motorn lackas.
Nån som har några bra tips för att få rent skrotet? Glasblästring?
Jag vet att det varit uppe på tråden tidigare men då snackades mest val av färg-typ .
Vilket är enklast, blästra och lacka den i delar eller vänta tills den är monterad?
Tips och glada heja-rop mottages tacksamt. :)
 
ZERO-Fighter skrev:
OK, jag hör av mig när allt finns på plats.
Innan den plockas ihop ska jag fixa en lite coolare vevhusvent på kopplingssidan och sen ska motorn lackas.
Nån som har några bra tips för att få rent skrotet? Glasblästring?
Jag vet att det varit uppe på tråden tidigare men då snackades mest val av färg-typ .
Vilket är enklast, blästra och lacka den i delar eller vänta tills den är monterad?
Tips och glada heja-rop mottages tacksamt. :)


Efter att jag klyvit motorn så satt jag ihop den som ett tomt skal, smög in den på jobbet & glasblästrade den, läste någonstans att någon blästrat den i delar & han fick ett hvt att få ren alla gängor. Jag försökte täta så gott jag kunde men hej & hå vad den såg ut innuti iaf. Använde fotogen diskborste, samt tandborste för att få rent(hoppas jag). Körde ut den på lack & den blev finare än ny.
 
Last edited:
Cylinderrad 1135 cm3 inkl kolvar. Som ny! 2500:-
Steg 2 topplock "hotstreet" med större ventiler. Kostade 14,000:- att göra på Motospeed, Nu: 7500:-

Är detta något att fundra på till en gammal suzuki gsx 1100 e -82 som behöver livas upp lite??
 
ang stålskivor

detta kanske hör hemma på teknikhörnan MEN.....
eftersom alla (nästan) här har samma motor som mig en GSX motor min är -84 så har jag en fråga som kanske någon kan svara på .... vilket håll vänder ni stålskivorna åt när ni monterar kopplingen???

har ni den "raka" sidan inåt o välvda ut så har jag men jag har hört att det ska va tvärtom osv osv lika många motorer lika många förklaringar

finns det nån som har rundningen inåt och raka (platta) utåt??? och kört tävling med det??

vore intressant o få höra en del menar att det inte spelar roll hur man har men jag tror att jag har rätt med min montering alltså raka inåt o välvda ut mot kopplingskåpan

Ideer?????

o nää inte första hojen o JAA tävlat med mc/dragracing i 5 år snart 6 :)
 
Last edited:
M.I.R skrev:
vilket håll vänder ni stålskivorna åt när ni monterar kopplingen???

Stållamellerna för kopplingen stansas ut av ett mer eller mindre slitet verktyg, därav den fysiska formen och har inget med funktionen att göra annat än att man MÅSTE köra in dem innan man belastar dem fullt ut - annars slirar det pga otillräcklig anliggningsyta. Eller så gör man som Suzukis ingenjörer tänkte sig stållamellerna från första början, dvs plana, genom att planslipa dem antingen på bonnvis med en stor flat fil eller high-tech i en riktig planslip.
 
Rookie!! skrev:
Cylinderrad 1135 cm3 inkl kolvar. Som ny! 2500:-
Steg 2 topplock "hotstreet" med större ventiler. Kostade 14,000:- att göra på Motospeed, Nu: 7500:-

Är detta något att fundra på till en gammal suzuki gsx 1100 e -82 som behöver livas upp lite??

Tjing.

Med risk för att verka partisk :3freak (jag var med och monterade kittet på säljarens förra hoj) så ja, det blir bättre skjuts. Med "export" el. roligare kammar, RS36:or och bra avgas så ser du fram mot bra mycket mer skjuts i bitarna. Jag tror att toppen gått ca 600mil sen den var nygjord. Priset vet jag inte, nollkoll.se för närvarande

P.s Dra nu inga växlar genom att titta på min avatar-bild.... :hihi D.s
 
Vårkänslor

Solnederbörden på senaste tiden har fått till och med mig att göra entré i garaget, trots förkylning. :ätapiller

Efter några års träda har jag äntligen börjat riva i min EF-topp:
rensning och kontroll av ventiler utfört, nu pågår putsning av kanaler...
 

Bifogat

  • PICT2315.jpg
    PICT2315.jpg
    124.6 KB · Visningar: 134
Biker66 skrev:
Solnederbörden på senaste tiden har fått till och med mig att göra entré i garaget, trots förkylning. :ätapiller

Efter några års träda har jag äntligen börjat riva i min EF-topp:
rensning och kontroll av ventiler utfört, nu pågår putsning av kanaler...
Tja Biker, vi snackades vid om ett lån av vaakummätare några veckor sedan. Det börjar bli dags för meck för min del då packningen har anlänt :) var hittar jag en billig sån här sats för att göra kopplingen lättare? Finns det i Sverige överhuvudtaget?
 
Bara å hojta till !

Lockup skaffas nog billigast från staterna, allra bäst om du kan få någon att ta med den i bagaget...
 
Biker66 skrev:
Bara å hojta till !

Lockup skaffas nog billigast från staterna, allra bäst om du kan få någon att ta med den i bagaget...
Känner du till någon sida eller nåt i USA som säljer sådant? Man kanske kan få det skickat med post eller nåt :)
Vad kan det röra sig om i kr då?
 
MRE
MTC
Orientexpress (där jag köpte min)
Schnitz racing etc etc...

Bara att kolla runt, ibland hittar man dem på utförsäljningar :)
 
Frågor

Satte idag på förgasarna på hojen, men jag får inte luftburken att sitta riktigt bra. Gummit glider inte in hela vägen på undersidan av luftburken. Tänkte att jag kanske suttit insugsgummina fel? (dom är ju lite böjda)
Sen undrar jag om det är någon av er som kör med ett likadant avgassystem som jag har skaffat? Det är nämligen så att fotbromsen tar i ljuddämparen när jag bromsar och tänkte höra om någon har en lösning på detta problem?
 

Bifogat

  • mek 121m.JPG
    mek 121m.JPG
    59.3 KB · Visningar: 127
  • mek 123m.JPG
    mek 123m.JPG
    81.3 KB · Visningar: 159
Majkel skrev:
2043815 Tänkte att jag kanske suttit insugsgummina fel? (dom är ju lite böjda)
Det är nämligen så att fotbromsen tar i ljuddämparen när jag bromsar och tänkte höra om någon har en lösning på detta problem?
Tja,
Angående din första fråga så är gummina märkta med nån text. Den texten ska vara uppåt, och sen har jag för mig att det står "L" på två och "R" på två. Jag satte dessa på höger resp. vänster sida (sett bakifrån hojen)
På din andra fråga så är nog enda saken att göra att höja bromspedalen. Det går säkert att skruva lite på nåt stag så att pedalen höjs. Den är ju ändå bara till för besiktningsgubben...Om man nu besiktar :va
/ Gradin
 
Last edited:
Övervarvnings skydd

Har försökt att söka på övervarvnings skydd men inte hittat ngn bra tråd om det. Verkar som att de flesta kör med Dyna 2000 men det kostar ju en bra slant som jag inte har lust med att kosta på nu. Någon som har ett annat förslag? Vill ju inte att mina ventiler ska fatta kärlek för mina kolvar om man skulle få för sig att missa en växel. Måste ju gå att lösa på ett billigare alternativ än ett Dyna 2000.
 
Puttra skrev:
2045194 Har försökt att söka på övervarvnings skydd men inte hittat ngn bra tråd om det. Verkar som att de flesta kör med Dyna 2000 men det kostar ju en bra slant som jag inte har lust med att kosta på nu. Någon som har ett annat förslag? Vill ju inte att mina ventiler ska fatta kärlek för mina kolvar om man skulle få för sig att missa en växel. Måste ju gå att lösa på ett billigare alternativ än ett Dyna 2000.

En sån här kanske ....
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/prog...35594QQitemZ4625904526QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
 
Gradin skrev:
2044332 Tja,
Angående din första fråga så är gummina märkta med nån text. Den texten ska vara uppåt, och sen har jag för mig att det står "L" på två och "R" på två. Jag satte dessa på höger resp. vänster sida (sett bakifrån hojen)
På din andra fråga så är nog enda saken att göra att höja bromspedalen. Det går säkert att skruva lite på nåt stag så att pedalen höjs. Den är ju ändå bara till för besiktningsgubben...Om man nu besiktar :va
/ Gradin

Okej, skall kolla efter texten.
Det är inte så lätt att bara höja, det finns färdiga skåror för olika inställningar, men om jag ändrar ett steg uppåt så hamnar den alldeles för högt :va
Tack för infon!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top