Katana och GSX 1100-tråden

Katana org skrev:
Ni som använder original gsx tidigt 80:tal enkelvajerhandtag ombyggt till dubbelvajer. Vad använder ni för vajer som retur. Köpte en likadan som originalet, men den visade sig ju bli för lång... lr? Kan ju hända att jag inte gjort det hela rätt trots allt.. hmmm kan bara inte komma på vad i så fall. Byggt enligt inst från Biker66. Får inte returen att fungera. Lirar ju med motorn avstängd, men inte i drift.
En kompis till mig hade samma fråga när han satte 36orna på sin gsxr 1100. :confused: Men han knallade ner till lokala moppe verkstaden och köpte en växelvire till cresent compact 2 petare. Det fungerade klockrent. :lol
 
smen skrev:
En kompis till mig hade samma fråga när han satte 36orna på sin gsxr 1100. :confused: Men han knallade ner till lokala moppe verkstaden och köpte en växelvire till cresent compact 2 petare. Det fungerade klockrent. :lol

Någon som har en avdragare till svänghjulet att låna ut en snabbsväng, bara så man får bort svänget. Har lyckats "köra" startern. Bultarna är av, hoppas att det bara är det... Tar även emot tips på BRA verkstadshjälp i Sth området. Ska väl passa på att sätta lite mer fart på "bettan" då den nu ändå ska ses över lite mer grundligt. Svetshjälp av vev borr port o plan osv. Kan ju tänka mig att köpa beg "färdiga" delar såsom EF cylle o topp(dom är väl lite större än det mesta än min original 1052?) insugskam av kvalitet, Dyna S med spolar toppsmörjning/kylare osv. Raka drev....
 
Newbie

Nu har moddningen börjat, ska på med Gsxr hjul och gaffel först o främst.
Hade tänkt och köra med orginalsvingen, vad krävs då för att få på gsxr hjul?
Distanser och sånt förstår jag, hur gör jag med bakbromsen? Har broms och hållare från Gsxr.
Nån fler här som kör med orginalsvingen?

Edit: Slänger med en bild på hur det ser ut för tillfället.
 

Bifogat

  • mindre.JPG
    mindre.JPG
    123.4 KB · Visningar: 208
Last edited:
AtlantiZ skrev:
Nu har moddningen börjat, ska på med Gsxr hjul och gaffel först o främst.
Hade tänkt och köra med orginalsvingen, vad krävs då för att få på gsxr hjul?
Distanser och sånt förstår jag, hur gör jag med bakbromsen? Har broms och hållare från Gsxr.
Nån fler här som kör med orginalsvingen?
Jag har orginalsving, dock en förlängd. Tror att det blir trångt med 190 och orginal.
Jag har bromsoket från en R och gamla huvudcylindern. Det behövs bara ett fäste för staget till oket. Har flyttat ut kedjan genom att distansen sitter innanför motordrevet.
 
Moddning

AtlantiZ skrev:
Nu har moddningen börjat, ska på med Gsxr hjul och gaffel först o främst.
Hade tänkt och köra med orginalsvingen, vad krävs då för att få på gsxr hjul?
Distanser och sånt förstår jag, hur gör jag med bakbromsen? Har broms och hållare från Gsxr.
Nån fler här som kör med orginalsvingen?

Edit: Slänger med en bild på hur det ser ut för tillfället.


Tjena AtlantiZ,

Skall bli kul att följa dit bygge. Kommer också att sätta på en Gsxr gaffel i vinter men även en fetare sving. Hade först tänkt låta hojjen vara orginal men blev inspirerad av bilderna på Katanapilot, Jon G, Katana Kurre och andras Katanor. Grymt snygga!
 
Grymm Katana tråd.

Jag har nyligen införskaffat mig Katana -82 som ett vinterprojekt. Kan inte själv mycket om Katanor men tycker så himla mycket om de både på utseendet och prestandan. Fick en big block 1394cc som sitter på nu med ca: 190hk på bakhjulet men fick rekommendation av ägaren att byta till den medföljande 1260cc för att kunna använda på gatan som brukshoj. Det sitter även en steg 3 portad topp från -86 med mikuni38 på. Det jag undar är om det borde vara ok att bara byta cylinder och kolvar för att det skall vara ok gör gatbruk. Tacksam för svar.
 

Bifogat

  • Katana1.JPG
    Katana1.JPG
    39.8 KB · Visningar: 259
Det fungerar alldeles utmärkt att göra så, kolla stiften efteråt så bestyckningen är rätt.
Jag kör med 1300cc, lätt portat och liten oljekylare, temperaturen går upp till 130 grader när jag kör inspirerat ett tag :gnissla

Hör av dig om du ska göra dig av med 1400-satsen :)
 
1100w!

Hej alla!

Har en gsxr-1100w på min båge.
Kör jag i landsvägsfart, så bluddrar den och går dåligt, när jag lägger ner den i en kurva, åt höger bara!
Vad kan det va? nån som vart med om det?
Flottörer eller liknande men den går ju verkligen piss vid kraftig nerläggning, åt höger..
Kan ju inte vara bara en gasare det är fel på då...
Den har blivit lite värre och värre med milen.
Har för mig att den går bra när jag gasar fullt i en kurva.

Måste ju lösa det här tills nästa år!

Tacksam för svar!
 
man_dizel skrev:
Jag har nyligen införskaffat mig Katana -82 som ett vinterprojekt. Kan inte själv mycket om Katanor men tycker så himla mycket om de både på utseendet och prestandan. Fick en big block 1394cc som sitter på nu med ca: 190hk på bakhjulet men fick rekommendation av ägaren att byta till den medföljande 1260cc för att kunna använda på gatan som brukshoj. Det sitter även en steg 3 portad topp från -86 med mikuni38 på. Det jag undar är om det borde vara ok att bara byta cylinder och kolvar för att det skall vara ok gör gatbruk. Tacksam för svar.
Jag kan bara gratulera till en otroligt snygg cykel. :yoparty :yoparty :yoparty :Bugar :Bugar :tummenupp :tummenupp
 
smen skrev:
Jag kan bara gratulera till en otroligt snygg cykel. :yoparty :yoparty :yoparty :Bugar :Bugar :tummenupp :tummenupp

tackar tackar SMEN, Ska försöka vårda den nära hjärtat. :pannkyss

Biker66 skrev:
Det fungerar alldeles utmärkt att göra så, kolla stiften efteråt så bestyckningen är rätt.
Jag kör med 1300cc, lätt portat och liten oljekylare, temperaturen går upp till 130 grader när jag kör inspirerat ett tag :gnissla

Hör av dig om du ska göra dig av med 1400-satsen :)

Hej Biker, Är det ok om oljetemperaturmätaren sitter där den sitter nu (oljeskruven precis under sylinde på höger sida) eller visar den liksom missvisande? Fick höra att den skall sitta på oljetappskruven under för korrekt avläsning av temp. Vad vet du om det?
 
AE skrev:
Tjena AtlantiZ,

Skall bli kul att följa dit bygge. Kommer också att sätta på en Gsxr gaffel i vinter men även en fetare sving. Hade först tänkt låta hojjen vara orginal men blev inspirerad av bilderna på Katanapilot, Jon G, Katana Kurre och andras Katanor. Grymt snygga!

Kul att man inte blir ensam! Fast det är väl mer lr mindre lag på att byta dessa grejjor verkar det som. Släng gärna in lite bilder!
Hur är det egentligen med R-sving? Passar infästningen?
Ska du köra dubbla dämpare lr byter du till mono?
Skulle vilja byta sving jag oxå, men jag börjar med detta.
 
Pjaa, cirkulerar oljan förbi sensorn kommer temperaturen säkert visas rätt oavsett var den sitter.
Teoretiskt skulle flödet förbi din sensor kunna minskas av att man pluggat oljekanalerna i cylindern vid användning av HD-studs till alla dina HP:s. Det är dock inget jag testat.
Jag monterade min sensor i fördelningsblocket till toppsmörjningen för att garantera stadig tillförsel av olja, och så sitter den snyggt undangömd där, kolla min site ;)
 
hmm, du har en poäng där. En annan sak slog mig också idag. Jag saknar ju oljetryckslampa för att det sitter någon sorts oljepumpkit från motospeed direkt upp till toppsmörjningen. Finns det alternativa oljetryckskontaktställen som man kan använda sig av? Kan ju vara bra att ha en lampa som lyser vid oljeproblem. :tungan
 
man_dizel skrev:
hmm, du har en poäng där. En annan sak slog mig också idag. Jag saknar ju oljetryckslampa för att det sitter någon sorts oljepumpkit från motospeed direkt upp till toppsmörjningen. Finns det alternativa oljetryckskontaktställen som man kan använda sig av? Kan ju vara bra att ha en lampa som lyser vid oljeproblem. :tungan

Finns på biker sida också hur man löser det men jag är inte säker på att ditt fördelningsblock ser likadant ut som det biker har ni har inte samma toppsmörjning.

När det gäller placeringen av tempen håller jag med biker bara du har flöde så ska det inte vara nåt problem men jag har köpt en topp av herrn som byggt din hoj (satt på den förrut) och den var pluggad så jag skulle tro att den där också är det.
By the way så har du min gamla sadel på din maskin :)
 
man_dizel skrev:
Finns det alternativa oljetryckskontaktställen som man kan använda sig av? Kan ju vara bra att ha en lampa som lyser vid oljeproblem.
Förmodar att vi har lika oljekitt. Jag satte min kontakt i ett litet block som jag monterade istället för T-förgreningen. Som det är nu blinkar lampan till vid låg tomgång och vid höga varv ibland. Skulle tippa på att jag måste plugga mina oljekanaler i cylindern.. / Gradin
 

Bifogat

  • oljekontakt.JPG
    oljekontakt.JPG
    137.7 KB · Visningar: 154
AtlantiZ skrev:
Kul att man inte blir ensam! Fast det är väl mer lr mindre lag på att byta dessa grejjor verkar det som. Släng gärna in lite bilder!
Hur är det egentligen med R-sving? Passar infästningen?
Ska du köra dubbla dämpare lr byter du till mono?
Skulle vilja byta sving jag oxå, men jag börjar med detta.


Tänker sätta på en GSX 1400 sving och behålla dubbla stötdämpare vilket jag gillar bättre. Den är lite för bred vid infästningen (liksom R-svingen) så man slipa till den lite. Sedan skall det vara bolt-on.
 
RPM lover skrev:
Finns på biker sida också hur man löser det men jag är inte säker på att ditt fördelningsblock ser likadant ut som det biker har ni har inte samma toppsmörjning.

När det gäller placeringen av tempen håller jag med biker bara du har flöde så ska det inte vara nåt problem men jag har köpt en topp av herrn som byggt din hoj (satt på den förrut) och den var pluggad så jag skulle tro att den där också är det.
By the way så har du min gamla sadel på din maskin :)


Jasså e det din sadel jag sitter på? hehe, ska försöka slita ut den så lite som möjligt då. :pannkyss Jag har liksom inte forskat om min hojs historia, du verkar lite kunnig om gamla bettan. Finns det något jag bör känna till om? Nåt roligt den har varit med om? :)

Gradin skrev:
Förmodar att vi har lika oljekitt. Jag satte min kontakt i ett litet block som jag monterade istället för T-förgreningen. Som det är nu blinkar lampan till vid låg tomgång och vid höga varv ibland. Skulle tippa på att jag måste plugga mina oljekanaler i cylindern.. / Gradin

Ska kolla om jag inte kan göra något likadant. Den gamla oljetrycksmätaren e väl inget att ha nu när det sitter massa andra saker på dens platts antar jag. :) Har du några rekommendationer på från vilken hoj jag ska sno delar för att passa in i min? :rolleyes:
 
man_dizel skrev:
Jasså e det din sadel jag sitter på? hehe, ska försöka slita ut den så lite som möjligt då. :pannkyss Jag har liksom inte forskat om min hojs historia, du verkar lite kunnig om gamla bettan. Finns det något jag bör känna till om? Nåt roligt den har varit med om? :)



Ska kolla om jag inte kan göra något likadant. Den gamla oljetrycksmätaren e väl inget att ha nu när det sitter massa andra saker på dens platts antar jag. :) Har du några rekommendationer på från vilken hoj jag ska sno delar för att passa in i min? :rolleyes:

Vet inte så mycket om din hoj mer än att bilprovning har lagt den på sidan när dom skulle provköra den vid besiktning och att det vart en väldig tvist innan dom tog på sig det, sen är motorn byggd och renoverad av Moto Speed efter det.(mycket pengar nerlagd i den hojen).
Till oljetrycks givare använde jag en som skall sitta på en bil en BMW 635.
 
Last edited:
RPM lover skrev:
Vet inte så mycket om din hoj mer än att bilprovning har lagt den på sidan när dom skulle provköra den vid besiktning och att det vart en väldig tvist innan dom tog på sig det, sen är motorn byggd och renoverad av Moto Speed efter det.(mycket pengar nerlagd i den hojen).
Till oljetrycks givare använde jag en som skall sitta på en bil en BMW 635.

Ja det där med bilprovningen har jag också hört, snackade även med motospeed och de bekräftade alla kostnader på hojen. I stortsätt allt är bytt på motorn. Väntar på kvitton från förra ägaren. Under vintern kommer jag att mecka lite så då passar jag på att sätta i en oljetrycksmätare, Ska även sätta i 1260 kittet för gatbruk. Jag tävlar liksom inte så det borde inte spela så stor roll för mig 30 hästar hit o dit. Det viktiga e väl att jag kan köra med den ute. Vad tror du att de säger på bilprovningen så som den ser ut nu då? Borde jag orora mig? :confused:
 
man_dizel skrev:
Ja det där med bilprovningen har jag också hört, snackade även med motospeed och de bekräftade alla kostnader på hojen. I stortsätt allt är bytt på motorn. Väntar på kvitton från förra ägaren. Under vintern kommer jag att mecka lite så då passar jag på att sätta i en oljetrycksmätare, Ska även sätta i 1260 kittet för gatbruk. Jag tävlar liksom inte så det borde inte spela så stor roll för mig 30 hästar hit o dit. Det viktiga e väl att jag kan köra med den ute. Vad tror du att de säger på bilprovningen så som den ser ut nu då? Borde jag orora mig? :confused:

Helt klart bättre att åka 1260 men mycket vill ha mer heter det.. :D 30 hästar hit och dit spelar stor roll.. :)
Vet inte hur petiga dom är på besiktningar där du bor men jag hade inga problem med min 1428 bara se till att den är ordentligt tyst sen är allt orginal när dom frågar.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top