Katana och GSX 1100-tråden

KatanaKurre skrev:
Dom har något som heter "Välbevarat ursprungsutförande med vissa tidstypiska förändringar" och "Helt renoverat med en del förändringar eller modifieringar"
Han som okulär besiktade den tillstyrkte en försäkring. Man får väl se vad dom säger.

Vem/Vad är det som besiktar och avgör om sånt då?
 
Kurre.. Skal du på Vårdraget i Piteå?
Jeg klarer jo aldri å få sendt den avgas-spigoten som ligger i min bil så jeg sender den med Broren min ( Snorre ) OK ?
 
Jag har en 1135 -84 motor med en del väss och behöver div. delar.

Jag behöver en BRA varvräknare. Har kört sönder 3 st Autometer-varvräknare, alla inom 2 timmars åkning. Först vibrerar nålen av sen får den spel och roterar vilt. (Motorn ger ifrån sig ”Good Vibrations”).

Nån som har tips om oljetempmätare (x-tra instrument) och givare för original hålet bakom cylinderraden?

Vilken R-oljekylare är lämplig?

(Mitt första inlägg, hoppas jag gör rätt)
 
ZERO-Fighter skrev:
Jag har en 1135 -84 motor med en del väss och behöver div. delar.

Jag behöver en BRA varvräknare. Har kört sönder 3 st Autometer-varvräknare, alla inom 2 timmars åkning. Först vibrerar nålen av sen får den spel och roterar vilt. (Motorn ger ifrån sig ”Good Vibrations”).

Nån som har tips om oljetempmätare (x-tra instrument) och givare för original hålet bakom cylinderraden?

Vilken R-oljekylare är lämplig?

(Mitt första inlägg, hoppas jag gör rätt)

Hör med Gixxer 1255 om en Yoshimura Temp/Voltmätare GSX, GSXR 750/1100 85-94 750:- den sätter du på sidan av motorn, funkar kanon.

Kylare det köper du en passande från setrab dom har massa olika storlekar och passar bättre än från en R-hoj..

Sitter varvräknaren stumt dragen eller sitter den i gummi busningar ?
 
RPM lover skrev:
Kanon kört av Gradin men hörde du vad som hände sen ?? :(
Gradin kommer att berätta tror jag.

Idag är det svart banderoll som gäller. Hade tyst minut igår i garaget.

På femte repan igår hände det. Efter 300m kändes det som varvstoppet gick in. Tittade på varvräknarn och den stog på 9000. Tänkte genast va fan?!
Kände att den gick sämre o sämre så jag stängde av den genast. Sedan gick inte motorn runt. Bevarade det värsta...
Senare på kvällen rev jag motorn. Fy fan vilken soppa..
2:ans cylinder:
2 vipparmar av, 4 ventiler kass, förbränningsutrymmet ser ut som fan, tändstiftet går inte att lossa, ser det inte ens inifrån. Kolven halvt borta, stooort hål m.m. Ser ungefär ut som man har skjutit väldigt mycket lustgas i 2:ans cylinder!
Såg sen att det var märken i alla kolvar från insugsventilerna. En eller båda insugsventilerna har gått av och legat och gosat runt. Troligtvis felinställt kam, men jag vet att jag ställde dom på 109/110. Kollade 3 ggr.
Hade 1mm squish. Kamdreven hade inte rört på sig. Kamkedjan var spänd.

Nu blir det till att samla kraft inför säsongen 2005. Då jävlar...

Kul iallafall att man fick på bra tider på dom få repor man fick igår.
1.610/60 ft 6.551/201 10.25/402 speed 207 km/h
Blev en 3:e plats, så man fick en pokal att lägga allt järnskrot som hade blåst ut i avvgassystemet.
 
Man beklagar. Har själv gjort sådär. På en Alfa Romeo på Mantorp. Dyra äventyr.
 
andersbrink skrev:
Vad för ventil/kolv-spel hade du på insug respektive avgas vid monteringen?
Inte en aning, troligtvis för lite. Monterade modified kammar i vintras och det är ju inte några "värstingkammar". 1mm squish trodde jag skulle räcka också.
Visste faktiskt inte om att man bör mäta ventil/kolv-spelet med dessa standard grejer. Borde ha hört mer diskussioner om det isåfall, men nu har man förhoppningsvis lärt sig. Synd bara att man får gå den DYRA vägen...
Hoppas bara att toppen går att rädda. Har hört att man kanske kan svetsa igen förb.rummet och sedan fräsa ur det igen? Ska ringa och höra vad man kan göra.
 
Gradin skrev:
Hoppas bara att toppen går att rädda. Har hört att man kanske kan svetsa igen förb.rummet och sedan fräsa ur det igen?

:D http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm

Om du låter en aluminiumsvetsare lägga i så mycket material (överallt där det kan tänkas behövas) som det behövs för att kunna återställa den så är det faktiskt inte så besvärligt för mig att fixa det, bara tidsödande. Jag har gjort det själv på två av mina egna toppar och en zx-6 topp åt Freddy Papunen. Det var därför jag köpte mig en Mira-fräs från början, för att det var så jämra dyrt att lämna in skiten till t.ex. Motospeed att få det fixat. Räkna med nya få köpa nya styrningar, nya säten och nya ventiler.

Toppen måste vara helt demonterad när du skickar den till mig (den kommer att grillas i 200 grader (epoxyn som t.ex. jag använder och grottis använde klarar det galant)), däremot ska allt material vara medskickat inklusive kamöverfallen så att jag inte står med en färdiglagad topp som inte kan användas till något kul om du råkar köra ihjäl dig, får skiljsmässa och inte kan betala eller åker till månen.

Man lär räkna med 8 timmars jobb plus ventil och styrningsjobb.
 
Gradin skrev:
... Har hört att man kanske kan svetsa igen förb.rummet och sedan fräsa ur det igen? ...
Tala om hur det går. Jag har en toppen som har varit med om ventilsallad så jag är nyfiken på hur du gör.
 
Gradin skrev:
Idag är det svart banderoll som gäller. Hade tyst minut igår i garaget.

På femte repan igår hände det. Efter 300m kändes det som varvstoppet gick in. Tittade på varvräknarn och den stog på 9000. Tänkte genast va fan?!
Kände att den gick sämre o sämre så jag stängde av den genast. Sedan gick inte motorn runt. Bevarade det värsta...
Senare på kvällen rev jag motorn. Fy fan vilken soppa..
2:ans cylinder:
2 vipparmar av, 4 ventiler kass, förbränningsutrymmet ser ut som fan, tändstiftet går inte att lossa, ser det inte ens inifrån. Kolven halvt borta, stooort hål m.m. Ser ungefär ut som man har skjutit väldigt mycket lustgas i 2:ans cylinder!
Såg sen att det var märken i alla kolvar från insugsventilerna. En eller båda insugsventilerna har gått av och legat och gosat runt. Troligtvis felinställt kam, men jag vet att jag ställde dom på 109/110. Kollade 3 ggr.
Hade 1mm squish. Kamdreven hade inte rört på sig. Kamkedjan var spänd.

Nu blir det till att samla kraft inför säsongen 2005. Då jävlar...

Kul iallafall att man fick på bra tider på dom få repor man fick igår.
1.610/60 ft 6.551/201 10.25/402 speed 207 km/h
Blev en 3:e plats, så man fick en pokal att lägga allt järnskrot som hade blåst ut i avvgassystemet.

:( Fan, frågan är vem av oss som ska bjuda den andre på öl.... :fyllisar
Nåja, jag kan trösta dig med att det verkar ju reparerbart, dock väntar jag på min topp fortfarande. :gnissla Svetsningen, om det görs av nån duktig, ger ju material att jobba med. Låt Brinken visa vad han kan efter det. Men som sagt, glöm inte kamöverfallen... :hihi Verkar vila en förbannelse över "modified" eller? I mitt fall var det huvudet som var dumt fast på avgassidan. Har beställt samtliga avgasventiler, 8st, för att vara säker på att ingen har nån fraktur eller så. Kul om det skulle rasa igen pga det :3freak
Nåvä, flagggan vajar på halv stång i Gottröra. För oss båda.....
 
chrille_08 skrev:
I mitt fall var det huvudet som var dumt fast på avgassidan.

Jag skruvade i kamaxlarna ikväll i min blivande turbomotor. 2.2 mm spel på avgas och 1.7 mm på insug. PHEW! Tur jag monterade 0.5 mm fotpackning och valde 9.0:1 i komp istället för 9.5:1. Ja jag vet, 8:1 hade kunnat ge mer effekt - men det är jag inte ute efter. Korta kammar med lite duration med bara .330" lyft = våldsamt bottenvrid... våldsamt mellanvrid och lite snällare längst upp i varvtalsområdet. Nästan noll i överlapp. Ska bli intressant att se det vridet på en dynobänk. Två veckor till... sen så!

Största problemet med att svetsa/laga en topp är att det är svårt för den som svetsar att komma åt runt hela sätesläget så att det finns nåt att förankra sätena i. Att man fyller igen tändstiftshålet gör inte så mycket. Borra och gänga med ett specialtillslipat gammalt tändstift funkar det med. Ta bort aluminium går snabbt och lätt, sätta dit är lite svårare - iaf i efterhand. :D

Topparna man lagar lär planas efteråt eftersom man värmer toppen rätt rejält vid byte av styrningar och inpressning av sätena. Ba som info. Dvs, plana inte toppen innan den skickas iväg för lagning. Observera att toppen måste "vila" ett par dagar efter svetsningen så att den "sätter sig" (aluminiumet härdar på nåt mysko sätt, går att snabba upp med en värmeprocess men det är inget jag gör).
 
RPM lover skrev:
Biker !! Törs vi köra nåt mer i år :confused: satte inte vi i modified också :)

Fan vet... har faktiskt funderat i samma banor.
Man får väl kasta i lite tenn igen för att dubbelkolla?? :tungan
 
Biker66 skrev:
Fan vet... har faktiskt funderat i samma banor.
Man får väl kasta i lite tenn igen för att dubbelkolla?? :tungan

Nej ska det behövas tror du ?? Jag vet att min är 1,2 mm i squish och att jag mätt både 10 och 15 grader före och efter ÖD när jag ställde kammarna 110/110 vad hade du ??
Fast det är klart det kan ju gå "spöken" i allt.
 
Hur komplett var varvräknaren? Följer hus o fästen med? Hur är den upphängd? Hur "vattentät" är den? Vilken modell har du?
Har du deras tempmätare, följde givaren med, är det den som har M10x1,25?

:confused:
 
1mm squish, 107,5/109,5.
Tänkte att mina små ventiler funkar bättre med fokus lite längre ner i registret... ingen som råkar ha en 30/27-topp till övers ?? :tomten
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top