Katana och GSX 1100-tråden

Fick ett litet skumt problem med min knarr idag.
Stannade till för att ta en glass efter att har kört ca 7 mil och när jag skulle starta den igen så hände typ ingenting, bara lät lite mekaniskt från motorn. Den gick inte runt alls, men nått mekaniskt ljud var det som lät iaf.

Tur att den är rätt lätt att rullstarta själv men är nått på gång att haverera eller är det bara batteriet som kanske börjar bli kasst?

När jag kom hem så testade jag igen och då funkade startmotorn kalas igen.
 
Det var inte startmotorn du hörde när den inte startade ?
När startmotorkopplingen fallerar kan det bli så, startmotorn snurrar, men inget mer...
Kan vara värt att kolla rullarna och anliggningsytorna på startmotorkopplingen, rullar o fjädrar finns som reservdelar.
Det positiva är att det är det bättre alternativet.
Version två är att det skramlar till och sedan fortsätter rassla, svänghjulet har släppt från veven, då hade den inte gått att starta med startmotorn igen...
 
Tackar!
Då blir det att beställa delar eller ja, först hitta vart man handlar delar till dom här hojarna, men det löser sig :)
 
Grattis! Jag hoppas göra detsamma om några veckor. Vad behövde du göra på hojen efter att ha räddat den från gravkammaren? Behövdes det bytas packningar tex? Har köpt en gs550 -82 som även den stått ett bra antal år...

Inte mycket alls. Rengjorde förgasaren och bytte en gummi damask som spruckit.
 
Känner mig som värsta tjötröven snart, men vad ska man göra... :huvet

Hojen går för fett, den är bestyckad för helsystem men det sitter originalsystem på den nu. Kommer troligtvis göra det hela säsongen som det ser ut nu.

Vad rekommenderar ni för bestyckning?
Hojen är en GSX 1100E -81 med RS36 fuggar och podfilter, borrad till första öd.
 
Jag har alldrig bestyckat ett par RS36:or på en orginalmotor men jag har för mig att man kan läsa på Mikunis hemsida vilken bestyckning som förgasarna levereras med.
Börja där och ändra sedan efter eventuellt behov.
 
Ska och kika på en GSX 750 EF -84 imorgon.
Är det något speciellt man bör kika på på just denna modell?

Det är ju varken en Katana eller en 1100 men jag hoppas det går bra ändå att fråga här:krama
 
Då står nya pärlan i garaget :)

Passar avgassystemet från en GSX 1100 på en GSX 750 ES? Spelar årsmodell någon roll? Min är en -84.

Ifall någon råkar ha ett passande system till min får ni gärna skicka ett pm.
 
Då står nya pärlan i garaget :)

Passar avgassystemet från en GSX 1100 på en GSX 750 ES? Spelar årsmodell någon roll? Min är en -84.

Ifall någon råkar ha ett passande system till min får ni gärna skicka ett pm.

Passar inte alls då 750-motorn är betydligt mindre. Alla 83 till 87 är lika.
 
Någon som har en EF ram med papper alternativt ett avstannat Katana-projekt?

Om nån har en EF ram med papper så skulle jag även haft tag i ett kåpset från en Katana.
 
Last edited:
Du har ju redan en EF ram i ett avstannat projekt
du behöver inte ett till avstannat projekt :D

Massuppfitta mig rätt Jörgen. Jag vill ha en ny ram så jag kan slutföra projektet. Eller en Katana att flytta över grejjerna (motorn) till. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top