chrille_08
Full speed spacemachine

Se, där är den lilla blå gay-sträckaren igen

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En fråga däremot angående kammarna.
Kamloberna på kammar brukar ju i normala fall vara blankslipade, men på dom här kammarna är dom behandlade. Är detta något som nöts bort efter inkörning?
Det nöts på nolltid.
Nyttja den medföljande pastan på alla glidytor och montera med justerbara kamdrev, hej o hå....
OK! Enligt hemsidan deras är kammarna (grind no. 168) inte bolt-in.
Grind 168 är en glödhet kam med 257 grader duration. Kräver rejält med komp för att fungera bra.
/Ingvar
Grind 168 är inte det modified? (som man sa) var ett tag sen man skruva i den gamla spisen.
När jag sen timat kammen klart och vet att allt är inom toleranserna är det väl egentligen bara att göra en markering med en tuschpenna (eller ritsnål) på kammen och på något av överfallen och sen bulta i den när man ska skruva ihop motorn?
Man retarderar (respektive avancerar) alltså kammen så att den öppnar / stänger ventilerna före eller efter TDC för att det ska klara kolven? Makes sense.![]()
Vore ju katastrofalt om kammarna är värdelösa i motorn.
Visst, för en standardmotor hade 240 grader stämt bättre, men det är inte hela världen. Jag tror du kommer uppleva en roligare motor tack vare ökat lyft, justera squish/kompression så bra du kan.
På den positiva sidan kan du köra vidare med dem även sedan du gått upp i kubik och/eller kompression![]()
Grind 168 är inte det gamla modified?
Ha en numrerad Katana vore visserligen ganska fränt men skulle jag få välja mellan en numrerad helt original och en ombyggd typ som jag har min är valet enkelt..
Min.
Är ni i Stockholssektionen redo för en vårträff?? Min är klar nu
/Ingvar
PS.
Notera speciellt den färgglada kamkedjesträckaren.
DS
Om det är gamla "modified" är den ju välprovad. Jag bara såg att det var den djurisk duration. Men när Viktor snart kör med 13:1 så är den ju framtidssäker.
/Ingvar
Mellan toppen och blocket sitter det just nu 4 eller 5st lövtunna metallpackningar. Om det skulle behövas så kan jag plocka bort en eller två för att få upp kompet en aning? Funderade tidigare över dessa metallpackningar och tänkte om det verkligen är från fabrik? Annars ser man ju mest att folk har en (1) tjockare eller tunnare topp-packning.
Kanske ska gå ihop med farsan och köpa en gammal Moto Martin GSX, men annars blir det nog att satsa fullt ut på min.
Jag bara såg att det var den djurisk duration. Men när Viktor snart kör med 13:1 så är den ju framtidssäker.
/Ingvar
Sitter ju sådana i min nästan originalspisOch dom fungerar ju där. Har ju du sett prov på hos Matte
/U
fem stackade packningar är original.
visst kan man peta bort någon för att höja kompet, men håll koll på squishen !
Eru inte klok pöjk ? Sånt skrot kan man ju ente köre på.
Såndärninga marängramar viker sejj ju direcKt vid lite väta![]()
Läst lite olika varianter, bland annat en där man sticker ner två trådar med lod (vanligt lödtenn) genom tändstiftshålet så att en tråd är på högersidan av kolven och en på vänstersidan, sen kollar man helt enkelt om man orkar dra runt motorn förbi TDC. Går inte detta så tar man en tunnare tråd och gör samma sak tills man hittar rätt. Därefter mäter man hur mycket tråden är ihoptryckt och vips har du squishmåttet. Välbeprövad metod?
Vad gäller Martin:en. Är inte dom som en GSX fast med väghållning?![]()
Fin den därHar du förlängt svingen också? eller är det bara en synvilla...
/U
Sitter ju sådana i min nästan originalspisOch dom fungerar ju där. Har ju du sett prov på hos Matte
/U
Helt rätt, ner på sidan med tråden så den ligger ovanpå kolvbulten,då vickar inte kolven och man får en bra mätning.
Jag kör med 2mm lödtenn, kolven plattar till den och visar squishen.
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |