Katana och GSX 1100-tråden

Skall bli intressant och se om motorn får värmeslag, inte direkt mycket kylflänsar på "Fast By Gast"-blocket. Jag noterar att Bob Bertaut byggt en "gathoj" med likadant block, så det kanske fungerar:gnissla.

Någon som använt ett dylikt block?

/Ingvar

Det jag tänkte är två saker.
För det första en riktig oljekylare är ett måste.
Det andra: tänkt på vilket komp du ska åka med. Högt komp är fränt men det ger en dj-a värme....
 
Hej alla GSX Friends!!
Är de någon som hänger med till Vaxholm på onsdag?
Samling MC-donalds Svea.v KL 18:00
Avfärd 18:30
Kom in och gör er rad4a hörd:D
Mvh. Danne

Jag ska suga på det 50/50.. Sugen är jag men jag har inte dragit hojen genom nålsögat besiktningen ännu.

Ps: Jag lägger in en bild på hojen hur den ser ut idag...
 

Bifogat

  • 3e augusti 09.JPG
    3e augusti 09.JPG
    234 KB · Visningar: 132
Det jag tänkte är två saker.
För det första en riktig oljekylare är ett måste.
Det andra: tänkt på vilket komp du ska åka med. Högt komp är fränt men det ger en dj-a värme....

Jo jag har en stor oljekylare redan (MesaCool 48 platttors, motsvarar 24 raders Setrab i kylkapacitet) så min oljetemp ligger idag på ~75C vid vanlig gatkörning.

Jag tänkte köra 12:1 i komp, Yngve här på forumet körde 13:1 utan större problem.
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1644488&postcount=39

/Ingvar
 
Jo jag har en stor oljekylare redan (MesaCool 48 platttors, motsvarar 24 raders Setrab i kylkapacitet) så min oljetemp ligger idag på ~75C vid vanlig gatkörning.

Jag tänkte köra 12:1 i komp, Yngve här på forumet körde 13:1 utan större problem.
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1644488&postcount=39

/Ingvar

En sån kylare skulle jag själv vilja ha faktiskt..
Vad kostar och var får man tag i en sån?
Anledningen till att jag svarade som jag gjorde var att jag åkte högkompat på 80talet och den motorn var VARM när man körde i stan.
Å andra sidan så har det väl hänt en del på kylarsidan sen den tiden.


Gällande onsdag.
Jag har tänkt på det lite och om jag åker med skulle jag gärna fortsätta förbi vaxholm och åka innervägarna hemåt förbi gustavsberg orminge nacka.
Det var en vända jag åkte ett antal gånger förut och den är precis lagom för en liten utflykt...
 
Jag ska suga på det 50/50.. Sugen är jag men jag har inte dragit hojen genom nålsögat besiktningen ännu.

Ps: Jag lägger in en bild på hojen hur den ser ut idag...

Jag tycker då att den såg väldigt presentabel ut! :tummenupp

USD-gaffel, annan sving och lite modernare fälgar gör hela skillnaden. :)

På min EF från -84 blir det en sån här historia.

DSC_0001.jpg


Bilden är tagen för en dryg månad sen när jag kollade av lite mått för svinginfästningen, stötdämpare och lite annat. Sedan dess har jag kapat svingen, renfräst snitten och beställt en planka aluminium (100x40mm 6082-T6) som dök upp på posten idag (aluminium är dyrt!). Av den blir det nya sträckarblock / förlängning till svingen och en övre gaffelkrona.

Svingen kommer även få sig en fet förstyvning. Funderar på lite större cylindervolym framöver och eventuellt också turbo så jag tänkte gardera mig i förväg med tilltagna saker. :)

Fälgar och sving från farsans XJR1300 och framgaffel från en Busa -06 är vad som kommer att sitta på efter vinterns ombyggnad.
 
Last edited:
Skall bli intressant och se om motorn får värmeslag, inte direkt mycket kylflänsar på "Fast By Gast"-blocket. Jag noterar att Bob Bertaut byggt en "gathoj" med likadant block, så det kanske fungerar:gnissla.

Någon som använt ett dylikt block?

/Ingvar

Här ligger vi inte på latsidan, redan nyfärgat, utnyttja sista semesterveckan?:tummenupp
Hojbiulden ser nästan inte på riktigt ut jö:D Men du lyckas allt som oftast med det mesta så varför inte den här gången. Din befintliga motor är ju löjligt kall:yoparty

/U

Jag ska suga på det 50/50.. Sugen är jag men jag har inte dragit hojen genom nålsögat besiktningen ännu.

Ps: Jag lägger in en bild på hojen hur den ser ut idag...

Ta en tur mellan stationerna ska du se att det ordnar sig. Kommer man med en sådan kulthoj får man företräde:D Plättlätt! Bara att läsa flera av årets nummer av Bike.

/U

Gällande onsdag.
Jag har tänkt på det lite och om jag åker med skulle jag gärna fortsätta förbi vaxholm och åka innervägarna hemåt förbi gustavsberg orminge nacka.
Det var en vända jag åkte ett antal gånger förut och den är precis lagom för en liten utflykt...

Här har du en följeslagare:)

/U
 
Last edited:
Hej alla GSX Friends!!
Är de någon som hänger med till Vaxholm på onsdag?
Samling MC-donalds Svea.v KL 18:00
Avfärd 18:30
K
Mvh. Danne

Glöm inte blöja:tummenupp

SKOJJA BARA:D Händer inget annat galet så hänger jag på. Är där .02 fast den här gången fanns det ju marginal?

/U
 
Detta var nytt för mig en "Trap door" verkar klart smart någon som gjort detta? Påverkas hållbarheten på något sätt?

Vanlig dragracemodifikation, tror inte den strukturella styrkan påverkas nämnvärt, men frågan är hur ofta en annan behöver byta växelgafflar på en halvtimme.
Mitt nuvarande block har detta 'kryss' urfräst, inte borttaget, men jag har inte provat att byta gafflar, än... :)
 
En sån kylare skulle jag själv vilja ha faktiskt..
Vad kostar och var får man tag i en sån?
Anledningen till att jag svarade som jag gjorde var att jag åkte högkompat på 80talet och den motorn var VARM när man körde i stan.
Å andra sidan så har det väl hänt en del på kylarsidan sen den tiden.

Jag har kört 1168 med 13,5:1 i komp utan större problem, då helt utan oljekylare. Stadstrafik är ju alltid en mardröm med en luftkyld spis, glödhet är bara förnamnet.

Kylare hittar du t.ex. här
http://www.blocket.se/goteborg/Oljekyl_fran_EMPI_48_plattor_10496869.htm

/Ingvar
 
Besiktigad och klar till i morgon?
/U

Bes ua !
Har inte tid att skriva mer nu, måste ner i garaget... :tungan
 
Last edited:
Ny dämpare!

Har nu ersatt den lite annorlunda och väldig t mycket kortare besiktningsdämparen mot en lite kortad Micron. Den nya ser lite bättre ut också men man måste ju experimentera lite!

Gamla dämparen:
 

Bifogat

  • Olddämpare.JPG
    Olddämpare.JPG
    157 KB · Visningar: 79
  • Oldskoolbröst.JPG
    Oldskoolbröst.JPG
    124.4 KB · Visningar: 71
Kvällens GSX-träff

En annan har känt sig lite lätt utanför de senaste arton månaderna, därför var det extra kul att se lite glada GSX-nunor igen.
Det gör vi om :D

Men, kan ni inte låta bli att parkera bland blommorna nästa gång ??

Logg: 124km/208kph
 

Bifogat

  • IMG_2145.jpg
    IMG_2145.jpg
    149.7 KB · Visningar: 132
  • IMG_2146.jpg
    IMG_2146.jpg
    219 KB · Visningar: 108
  • IMG_2148.jpg
    IMG_2148.jpg
    171.7 KB · Visningar: 111
  • IMG_2149.jpg
    IMG_2149.jpg
    213.2 KB · Visningar: 113
  • IMG_2150.jpg
    IMG_2150.jpg
    150.2 KB · Visningar: 106
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top