Katana och GSX 1100-tråden

Kompet är bra inget att oroa sig för och jag tycker att du kan "släppa" förgasarna. Orginalbestyckningen med 130, nålarna i mittläget är säkert inte för mager. Dom allra flesta går utmärkt på den bestyckningen. Regeln är ju att mer kubik och mer trim ger ett lägre undertryck och man minskar huvudmunstycket för en given förgasarstorlek. Jag kör själv med 125 (RS36) på min 1168. Det är ju relativt okänsligt så länge man ligger på den feta sidan. Nyligen hade jag ~0mm flottörnivå (flottörventil som inte stängde).
Gick bra ändå tills jag kom hem och kunde åtgärda felet.

Gissningen är tändningen. Fråga snällt om du åter får låna enbart CDI-boxen från Biker för att verifiera att den åter går bra. Om den då går bra kan man undra om givaren "lirar" riktigt bra med dina boxar. Annars kan du prova att montera orginal-tändningen igen. Har du ingen kan du få låna av mig, ring i så fall 0730-715584. Jag har en från -83 liggandes.

/Ingvar

Fast stiften blev ju utsatta för väldigt mager blandning bevisligen med den setupen, och gången ännu sämre med samma uppförande fast tidigare i registret. Och gången blev ju redan bättre med enbart hans förgasare, dock inte perfekt.
Har funderat på om man ska byta till kallare stift också. Kör DR8ES L nu.
Kollade NGK:s hemsida och där anges den modellen av stift för 1100E. Katanan anges som D8EA.
Fast det här gäller ju givetvis original och därmed kallare motorer förståss.
Så min öppna fråga således,vad har ni för stift?

Tack för erbjudandet, har originalet kvar. Vad kör du med för tändning eftersom ditt original också ligger i en låda?

/U
 
Last edited:
Fast stiften blev ju utsatta för väldigt mager blandning bevisligen med den setupen, och gången ännu sämre med samma uppförande fast tidigare i registret. Och gången blev ju redan bättre med enbart hans förgasare, dock inte perfekt.
Har funderat på om man ska byta till kallare stift också. Kör DR8ES L nu.
Kollade NGK:s hemsida och där anges den modellen av stift för 1100E. Katanan anges som D8EA.
Fast det här gäller ju givetvis original och därmed kallare motorer förståss.
Så min öppna fråga således,vad har ni för stift?

Tack för erbjudandet, har originalet kvar. Vad kör du med för tändning eftersom ditt original också ligger i en låda?

/U
OK, jag fick intrycket att CDI-boxen var det avgörande greppet.

Jag kör med tändningen från -84 eftersom jag bl.a. fick med komplett kabelhärva med alla tillhörande "boxar" när jag köpte motorn. Skall man köra med 84'ans motorkåpa över givaren kan man inte använda -83 eller tidigare eftersom dom bygger för mycket på höjden. I -84 och framåt är tänförställningen inbyggd i elektroniken.

Jag kör med DR8-stift.

/Ingvar

/Ingvar
 
Fast stiften blev ju utsatta för väldigt mager blandning bevisligen med den setupen, och gången ännu sämre med samma uppförande fast tidigare i registret. Och gången blev ju redan bättre med enbart hans förgasare, dock inte perfekt.
Har funderat på om man ska byta till kallare stift också. Kör DR8ES L nu.
Kollade NGK:s hemsida och där anges den modellen av stift för 1100E. Katanan anges som D8EA.
Fast det här gäller ju givetvis original och därmed kallare motorer förståss.
Så min öppna fråga således,vad har ni för stift?

Tack för erbjudandet, har originalet kvar. Vad kör du med för tändning eftersom ditt original också ligger i en låda?

/U
D9EA på 1428:an
D8EA på 1168:an Exportkam V&H Megafon ,RS 36
120 Huvud
17,5 Lågfart
Nål mitten.
Orginal tändning och spolar,går som en klocka:)
 
D9EA på 1428:an
D8EA på 1168:an Exportkam V&H Megafon ,RS 36
120 Huvud
17,5 Lågfart
Nål mitten.
Orginal tändning och spolar,går som en klocka:)


Tackar för infon bra ref.

Har ju av någon anledning köpt DR8ESL? Vet ju inte vad som är skillnaden men ett annat stift mot rek i NGK tabellen är det ju. Hade en uppsättning nya av samma sort som nu sitter i.

1168 uppmätt komp 11,7 på 134 10,8 på 2.
Annars WebCam mod 168:or
V&H CO(enda diffen från förra året i övrigt Megafon med raceinsats då)
RS 38 med 130 17,5 Nål i mitten. Med den ändringen så gick den väldigt magert. Acc pumpen bortkopplad förståss.
Tidigare med bara dålig gång över 6k 135 20 nålen näst högst.

Dyna2k tändning 33grader(just kollat)fungerar klockrent i testmod
Dyna gröna 3ohm(uppmätt ok)
Dyna 8mm grafit kablar(uppmätt ok)

/U
 
Nu packar vi ihop o stänger butiken...

Hittade några tidigare utbytta stift i garaget D8EA, inte helt frächa men kan skulle duga som test. Gjorde rent o skulle bara skruva dit. På 1:an så gick det att släppa ner stiftet i hålet!!
Har varit dålig gäng där tidigare det visste jag, har varit sedan jag blev ägare. Men dom här förmodat felköpta stiften med ett L som tillägg på slutet har tydligen förvärrat skadan. Nu är det inte speciellt mycket gänga kvar överhuvudtaget i hålet.
Så då man nu trodde att man var felet på spåren så dök det här upp:huvet
Packar ihop skiten och stänger butiken.
Har ju inte kunskapen att hänga av toppen själv för att lämna in den på renovering av gängan.
Så det får anstå till suget blir så stort att jag orkar forsla bort hojen till någon som kan hjälpa till.

/U
 
Huga...

Hittade några tidigare utbytta stift i garaget D8EA, inte helt frächa men kan skulle duga som test. Gjorde rent o skulle bara skruva dit. På 1:an så gick det att släppa ner stiftet i hålet!!
Har varit dålig gäng där tidigare det visste jag, har varit sedan jag blev ägare. Men dom här förmodat felköpta stiften med ett L som tillägg på slutet har tydligen förvärrat skadan. Nu är det inte speciellt mycket gänga kvar överhuvudtaget i hålet.
Så då man nu trodde att man var felet på spåren så dök det här upp:huvet
Packar ihop skiten och stänger butiken.
Har ju inte kunskapen att hänga av toppen själv för att lämna in den på renovering av gängan.
Så det får anstå till suget blir så stort att jag orkar forsla bort hojen till någon som kan hjälpa till.

/U

Går det inte att dra i en inssatsgänga på plats utan att ta bort toppen då? Det brukar lyckas i vissa fall...Eller är skadan för långt gången? Om det skulle funka så är det ju på g igen:banana
 
Går det inte att dra i en inssatsgänga på plats utan att ta bort toppen då? Det brukar lyckas i vissa fall...Eller är skadan för långt gången? Om det skulle funka så är det ju på g igen:banana


Ja inte vet jag, känner ju till Heli-Coil t ex men har aldrig behövt använda mig av dyligt tidigare, så hur det fungerar egentligen har jag ingen aning om, bara tro. Hålet är ju i det närmaste gänglöst nu eftersom det 'rätta' stiftet bara går att släppa ner i hålet. Något lite gänga i slutet av hålet bara. Typ sista varvet men för lite för att den ska dra iaf.

För att sätta dit en sådan gänga trodde ju jag att man var tvungen att borra upp det skadade hålet till ett givet mått och sedan gänga och montera.
Men det kanske finns något hokus pokus som bara är att 'dra i'?

/U
 
MYCKET tråkigt att höra !

Man kan ställa kolven i topp och använda väl infettat gängsnitt, ta lite i taget, backa ut, ta bort spånor, ta lite till backa ut, ta bort osv tills den nya gängan är klar, därefter suger man upp ev skräp från kolvtoppen och monterar gänginsatsen.
'Man kan' betyder att jag vet att folk gjort så, jag har själv inte behövt prova detta då min topp lyfts av med motorn i ramen utan problem som du vet :tungan
Jag har tyvärr inte dessa insatser, hör med någon verkstad, bil eller MC.
 
MYCKET tråkigt att höra !

Man kan ställa kolven i topp och använda väl infettat gängsnitt, ta lite i taget, backa ut, ta bort spånor, ta lite till backa ut, ta bort osv tills den nya gängan är klar, därefter suger man upp ev skräp från kolvtoppen och monterar gänginsatsen.
'Man kan' betyder att jag vet att folk gjort så, jag har själv inte behövt prova detta då min topp lyfts av med motorn i ramen utan problem som du vet :tungan
Jag har tyvärr inte dessa insatser, hör med någon verkstad, bil eller MC.

Ja visst fn är det. Men det är ju lite typiskt för mig. Och som tur är så har man härdats med åren:yoparty Att du inte behövt göra så innebär det ändå att du fått repa gängorna?
Har fått svar härifrån(PÅ EN SÖNDAG!)http://www.tcarlssontrading.com/index.php?part=1 med svaret att det finns en för MC speciell repsats. Fettad tapp ska det vara:tummenupp Det som undrades från firman var hur många gängor det finns i toppen? Stiftet har iaf 13st.
Någon som räknat?
Nästa fråga blir ju slutligen kan det här orsakat dom problem jag haft, sannolikt. Lite kompläckage är ju troligt att det varit/är.

/U
 
På min 83-topp: 13-14 gängor beroende på hur man räknar.
Jag skulle hålla gänglängden till max 17mm för att undvika utskjutande delar som ger hotspots (måttat m skjutmått).
17/1,25=13,6 gängor.
:fakta
 
På min 83-topp: 13-14 gängor beroende på hur man räknar.
Jag skulle hålla gänglängden till max 17mm för att undvika utskjutande delar som ger hotspots (måttat m skjutmått).
17/1,25=13,6 gängor.
:fakta


Ok tack, stoppade ner ritzen och räknade till 13 bumbar=14gängor efter att jag skrev förra inlägget:tummenupp .
I ett av dom hela hålen ska kanske tilläggas.


/U
 

Har ju av någon anledning köpt DR8ESL? Vet ju inte vad som är skillnaden
/U

DR8ES-L är standard i Sverige mfl länder. Tror det är avstörda stift.
DR8EA är standard i dom länder som inte har ovanstående som standard.
Bägge är alltså standard och borde fungera.
Jag har använt bägge varianterna genom åren.
 
DR8ES-L är standard i Sverige mfl länder. Tror det är avstörda stift.
DR8EA är standard i dom länder som inte har ovanstående som standard.
Bägge är alltså standard och borde fungera.
Jag har använt bägge varianterna genom åren.

Ja säkert någon sorts standard. Satt ju i förra året och fungerade, men hur bra vet jag som sagt inte.
Från början var det D8EA iaf. Hittad sådana i en burk.
Tänkte prova D9EA som är lite svalare.
Är det någon som vågat prova iridium stiften annars?

/U
 
I industriområdet brevid Sundbybergs station, dit hittar du ellerhur:tummenupp , ligger ett företag som har det mesta.
Dom har iaf vanliga Heli-Coil gängor så dom har säkert även till tändstift.
Då kan du ju dessutom handla över disk istället för över telefon.
Jag jobbar i närheten så jag handlar där ibland.

Lundqvist Maskin & Verktyg AB Smidesv. 5, SOLNA
08 - 28 91 00
 
Last edited:
I industriområdet brevid Sundbybergs station, dit hittar du ellerhur:tummenupp , ligger ett företag som har det mesta.
Dom har iaf vanliga Heli-Coil gängor så dom har säkert även till tändstift.
Då kan du ju dessutom handla över disk istället för över telefon.
Jag jobbar i närheten så jag handlar där ibland.

Lundqvist Maskin & Verktyg AB Smidesv. 5, SOLNA
08 - 28 91 00

Det mesta vadå, Heli-Coil eller stift?

/U
 
Hittade några tidigare utbytta stift i garaget D8EA, inte helt frächa men kan skulle duga som test. Gjorde rent o skulle bara skruva dit. På 1:an så gick det att släppa ner stiftet i hålet!!
Har varit dålig gäng där tidigare det visste jag, har varit sedan jag blev ägare. Men dom här förmodat felköpta stiften med ett L som tillägg på slutet har tydligen förvärrat skadan. Nu är det inte speciellt mycket gänga kvar överhuvudtaget i hålet.
Så då man nu trodde att man var felet på spåren så dök det här upp:huvet
Packar ihop skiten och stänger butiken.
Har ju inte kunskapen att hänga av toppen själv för att lämna in den på renovering av gängan.
Så det får anstå till suget blir så stort att jag orkar forsla bort hojen till någon som kan hjälpa till.

/U
Jag vet hur det känns men....sov på saken så lättar det. Häng av toppen ta med den till någon som kan fixa till gängorna ordentligt. Flera gängor kan ju vara på upphällningen. Genvägarna är lockande men brukar sluta i fiasko (tro mig jag vet). Plocka bort toppen tar inte mer än någon timme. Köp en ny toppackning (såvida du inte har stållamell eller koppar). Efter rengöring m.m. som kan ta ett litet tag tar det inte mer än någon timme eller två att plocka ihop den och du är på g igen.

Jag kan hjälpa dig att få snurr på den men då får du frakta hem den till mig.

/Ingvar
 
DR8ES-L är standard i Sverige mfl länder. Tror det är avstörda stift.
DR8EA är standard i dom länder som inte har ovanstående som standard.
Bägge är alltså standard och borde fungera.
Jag har använt bägge varianterna genom åren.

Kan informera att "L" står för 1/2 steg hårdare = 8,5
Har dom på min 1570 och dom funkar bra (det gör 9:orna också)
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top