Katana och GSX 1100-tråden

vad går det på att pulverlacka ett par fälgar mvh jannis

när jag ringde för någon månad sedan var det väl 2000-2500kr vi snackade om, då gör han inget annat än pulverlackar.
Han vill ha fälgarna helst blästrade och urtagna lager, då fälgarna hettas till +200 grader.
Det sviiider lite, men så blir det vacker:D

när jag ringde för någon månad sedan var det väl 2000-2500kr vi snackade om, då gör han inget annat än pulverlackar.
Han vill ha fälgarna helst blästrade och urtagna lager, då fälgarna hettas till +200 grader.
Det sviiider lite, men så blir det vacker:D

måste tillägga att det är samma yta som på brandsläckare om du undrar över kvaliteten.
 
Last edited:
ursäkta om man snor tråden lite, men vad tycker ni om denna?

http://www.blocket.se/vi/12076497.htm?ca=21_s

var o klämde o kände lite på den o blev lite småkär.. :)

dock är jag inte särskilt bra på gsx-er, så vad säger oraklen?

nåt som ser mysko ut?
Svårt att säga efter en bild, men den ser den väl rätt ok ut iaf :va

Kolla så det inte är några sprickor i ramen (vanligt på den modellen), och sedan det vanliga: låter ok, inga konstiga läckage, tät i gaffel/dämpare, lager, hjul/svinglager etc ok, skick drivpkt/däck, låter ok i motorn (jaja, visst skrammel är det alltid om dom snurrorna) :rolleyes:

Inga stora pengar på dom mest vanliga delarna till den, men om det är en hårt sliten hoj blir det snabbt mkt i förhållande till inköpet. Följer org systemet eller går det att bes med det som sitter på exempelvis? Org systemen är varken lätta att få tag på eller speciellt billiga. Men visst, sånt löser man ju med lite vilja, och i värsta fall får man väl låna ett vid bes. Bra hoj = en hoj som går vettigt och är en rejäl slitvarg i standardskick. Kräver dock en del av föraren vid aktiv körning beroende på både gamla konstuktionen och att den är rätt tung :)

Gillar du nakenhojar så kan den bli riktigt frän, men det går att få lite stil på dom med kåpan med, kolla på min hemsida under "Strömma" får du se :tungan
 
Är det någon speciell kulört du är ute efter på fälgarna.
Jag blästrade mina och lämnade dom till "min lokala" pulverlackare och jag är mer än nöjd med resultatet.
ytan är inte benhård, som många tror, men den är oooootroligt slitstark och det är ju kalas då man skall byta ett par däck och kanske kedja fälgen för nätterna etc, mellan lackningarna.
det kan jag varmt rekommendera och man kan få dom vanligaste färgerna.(själv är jag såld på svart :yoparty )

Nu är jag på gång att lämna ytterligare ett par fälgar till honom för lack.


Jo det var ju just det, är ju så egensinnig att jag vill ha en speciell kulör. Syns på bilden här ovan. Annars hade det ju blivit pulver helt klart. Ramen och diverse smådetaljer har pulverlackats och det vart kanon.
/U
 
Katana från Norrtälje Custom Bike Show

Ibland finns dom utställda också.
 

Bifogat

  • IMG_3846_min.jpg
    IMG_3846_min.jpg
    120.2 KB · Visningar: 175
Broms

Kan man använda Kattens original bromspump fram till Tocico 6 kolvarna? Eller är det bättre med "originaluppsättningen"(750R)? Anledningen till frågan är att dels estetiskt(originalstuk)och så upptäckte jag att bromshandtaget på 750 pumpen som jag har var trasigt. Saknas en liten bit på handtaget som är fjäderbelastat intill inställningsvredet. Så det hänger fritt. Måste mao köpa ett nytt handtag om jag nu ska använda den pumpen. Onödigt om Kattens org funkar lika bra!
Sedan så har jag problem med dom främre trekantiga motorfästena. Dom jag har från den svenska 82:an passar inte i vad jag tror till 99% är en 83:a ram, tysk till ursprunget. Har ett D som tillägg efter X.et i ramnumret vilket inte min 82:a har. Mina trekanter passar och det är ju genomföringar i båda ramarna utan gängor till bultarna. Så varianten med korta bult som gängas i ramen går bort. Men däremot så ligger hålen till motorbulten 4-5 mm offset vågrätt sett. Hålen behöver bara vara lite närmare mitten på trekanten sas. Går mao inte att få igenom bulten. Dom andra fyra bultarna passar som handsken i sina dito ramfästen.
Kurre lär ha nämnt något om skillnad på just den punkten mellan årsmodellerna.
Någon som har en 83:a som kan mäta åt mig? Avståndet mellan rambultshål och motorbultshål på den främre trekantiga motorfästet? På mina är det 55mm om man bara enkelt sätter i skjutmåttet i hålen och klämmer till:tummenupp
/Uffe
 
Kan man använda Kattens original bromspump fram till Tocico 6 kolvarna? Eller är det bättre med "originaluppsättningen"(750R)? Anledningen till frågan är att dels estetiskt(originalstuk)och så upptäckte jag att bromshandtaget på 750 pumpen som jag har var trasigt. Saknas en liten bit på handtaget som är fjäderbelastat intill inställningsvredet. Så det hänger fritt. Måste mao köpa ett nytt handtag om jag nu ska använda den pumpen. Onödigt om Kattens org funkar lika bra!
Sedan så har jag problem med dom främre trekantiga motorfästena. Dom jag har från den svenska 82:an passar inte i vad jag tror till 99% är en 83:a ram, tysk till ursprunget. Har ett D som tillägg efter X.et i ramnumret vilket inte min 82:a har. Mina trekanter passar och det är ju genomföringar i båda ramarna utan gängor till bultarna. Så varianten med korta bult som gängas i ramen går bort. Men däremot så ligger hålen till motorbulten 4-5 mm offset vågrätt sett. Hålen behöver bara vara lite närmare mitten på trekanten sas. Går mao inte att få igenom bulten. Dom andra fyra bultarna passar som handsken i sina dito ramfästen.
Kurre lär ha nämnt något om skillnad på just den punkten mellan årsmodellerna.
Någon som har en 83:a som kan mäta åt mig? Avståndet mellan rambultshål och motorbultshål på den främre trekantiga motorfästet? På mina är det 55mm om man bara enkelt sätter i skjutmåttet i hålen och klämmer till:tummenupp
/Uffe

Jag använder min orginal bromspump ihop med Tocico 6 kolvsok. Fungerar bra, iofs inte en katana-pump men jag misstänker att den är identisk med gsx -83.

/Ingvar
 
Jag använder min orginal bromspump ihop med Tocico 6 kolvsok. Fungerar bra, iofs inte en katana-pump men jag misstänker att den är identisk med gsx -83.

/Ingvar


Tack, ett bekymmer mindre! Det är nog ingen skillnad här. Fick en farhåga om det kunde vara någon skillnad i utväxling eller så, mer vätska större diameter ex vis.
Du har ju en 83:a E. Hur ser dina främre motorfästen ut? Symetriska trekanter? I så fall har du möjlighet att mäta mellan hålen som jag beskriver i förra inlägget?
Kommer ju inte ihåg exakt i vilken ordning jag satte dit bultarna förra året då jag monterade i motorn, om det nu har någon betydelse. Men några problem med att få dit dom som jag har nu finns det inga minnesbilder av iaf...:va
/Uffe
 
Tack, ett bekymmer mindre! Det är nog ingen skillnad här. Fick en farhåga om det kunde vara någon skillnad i utväxling eller så, mer vätska större diameter ex vis.
Du har ju en 83:a E. Hur ser dina främre motorfästen ut? Symetriska trekanter? I så fall har du möjlighet att mäta mellan hålen som jag beskriver i förra inlägget?
Kommer ju inte ihåg exakt i vilken ordning jag satte dit bultarna förra året då jag monterade i motorn, om det nu har någon betydelse. Men några problem med att få dit dom som jag har nu finns det inga minnesbilder av iaf...:va
/Uffe

Det är trekantiga och symetriska fast dom har en bockning på mitten vilket gör att dom liksom dina har ett visst "offset", gissningsvis 4-5 mm. Det är svårt att mäta det mått du angav eftersom mina fästen sitter på plats och jag inte har någon lust att plocka bort dom. Det enda man säker kan mäta är centrumavståndet mellan "ram-bultarna" vilket är 60 mm.

/Ingvar
 
Det är trekantiga och symetriska fast dom har en bockning på mitten vilket gör att dom liksom dina har ett visst "offset", gissningsvis 4-5 mm. Det är svårt att mäta det mått du angav eftersom mina fästen sitter på plats och jag inte har någon lust att plocka bort dom. Det enda man säker kan mäta är centrumavståndet mellan "ram-bultarna" vilket är 60 mm.

/Ingvar


Löst, motorn på plats!
/U
 
Vågar man sig på att hona cylinder raden själv? Fick ett pris på 800:- & tyckte att det lät dyrt för en honing. Bedrar snålheten visheten om man gör det själv? eller ska man kosta på 800 när man ändå håller på. Har för mig att jag ska ha ett honings verktyg i gömmorna ngn stans. Om jag ska göra det själv så tar jag gärna imot tipps. Skruvdragare & ngt smörjmedel lugnt & försiktigt så så ska det väl kunna gå med lite hemma pul.
 
Vågar man sig på att hona cylinder raden själv? Fick ett pris på 800:- & tyckte att det lät dyrt för en honing. Bedrar snålheten visheten om man gör det själv? eller ska man kosta på 800 när man ändå håller på. Har för mig att jag ska ha ett honings verktyg i gömmorna ngn stans. Om jag ska göra det själv så tar jag gärna imot tipps. Skruvdragare & ngt smörjmedel lugnt & försiktigt så så ska det väl kunna gå med lite hemma pul.

800:- för ngt man är osäker på låter billigt. Oavsett vad som ska göras, men det är ju jag som tycker förståss. Men å andra sidan så lär man ju så länge man lever... ska även här utgå från mig själv så kunde jag ju inte direkt se mig själv stå och skruva ihop en hoj själv från grunden för bara några år sedan.

/U
 
Vågar man sig på att hona cylinder raden själv? Fick ett pris på 800:- & tyckte att det lät dyrt för en honing. Bedrar snålheten visheten om man gör det själv? eller ska man kosta på 800 när man ändå håller på. Har för mig att jag ska ha ett honings verktyg i gömmorna ngn stans. Om jag ska göra det själv så tar jag gärna imot tipps. Skruvdragare & ngt smörjmedel lugnt & försiktigt så så ska det väl kunna gå med lite hemma pul.

Om man bara kolla upp hur man ska göra och vilka verktyg som behövs för att göra det bra så är det inte mycket som är så svårt. När du väl plockat ner motorn så du har blocket för sig så du kan hona det så tror inte jag det är så svårt.
Jag har dock aldrig gjort det själv men tror inte jag skulle tveka om jag "fick chansen" att testa.
Det finns ju bara ett sätt att lära sig..
 
800:- för ngt man är osäker på låter billigt. Oavsett vad som ska göras, men det är ju jag som tycker förståss. Men å andra sidan så lär man ju så länge man lever... ska även här utgå från mig själv så kunde jag ju inte direkt se mig själv stå och skruva ihop en hoj själv från grunden för bara några år sedan.

/U
Om du tror att formen på loppen är OK och bara vill bryta den blanka ytan så kan du använda ett honongsverktyg (sånt där med tre armar). Använd inte stenarna direkt mot cylinderväggen utan linda i ett 240-320 våtslippapper i cylindern och använd honingsverktyget för att rotera pappret.

Använd fotogen som smörjning. Kan vara lite trickigt att få rotation på pappret.

Kör med lågt varv och fram/åter-rörelse tills hela ytan är matt.

/Ingvar
 
Om du tror att formen på loppen är OK och bara vill bryta den blanka ytan så kan du använda ett honongsverktyg (sånt där med tre armar). Använd inte stenarna direkt mot cylinderväggen utan linda i ett 240-320 våtslippapper i cylindern och använd honingsverktyget för att rotera pappret.

Använd fotogen som smörjning. Kan vara lite trickigt att få rotation på pappret.

Kör med lågt varv och fram/åter-rörelse tills hela ytan är matt.

/Ingvar



Fast nu var det ju inte jag som hade "honingsbehov" :tummenupp


/Uffe
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top