Katana och GSX 1100-tråden

Katana org skrev:
2453574 Ok tack!
Hade ju 96 grejer på g till ett hyfsat pris. Såvida inte originalstolpen fungerar? Och räcker det inte med offsetdreven som Biker säljer så får det nog vara. Annars så hade du ju ett bra förslag:tummenupp PM:a gärna då du "räknat" klart.

/Uffe

Det kan funka med att flytta över orginalstolpen, och offsetdrevet kan fixa problemet men det kan räcka med att svarva av ryckutjämnaren lit.
 
Den här svingen?

Någon som vet något om den här svingen?

/Uffe
 

Bifogat

  • 103_0419 (Small).JPG
    103_0419 (Small).JPG
    62.3 KB · Visningar: 93
Större ventiler i GSX

Vet någon GSX-trimmare där ute om det är lönt att lägga jobb på att gå upp i ventilstorlek. Orginal på 1100 är ju 27/23 ventiler. Vad jag förstår går det att ta upp ventilsätena för 28,5/24. 1,5 mm på insuget ger ju en rätt ynklig 5% förstoring av arean.
Är det lönt besväret/kostnaden? Kan man förvänta sig max 5% effektökning? I båda fallen förutsätts en välportad topp.

/Ingvar
 
IngvarB skrev:
2458344 Vet någon GSX-trimmare där ute om det är lönt att lägga jobb på att gå upp i ventilstorlek. Orginal på 1100 är ju 27/23 ventiler. Vad jag förstår går det att ta upp ventilsätena för 28,5/24. 1,5 mm på insuget ger ju en rätt ynklig 5% förstoring av arean.
Är det lönt besväret/kostnaden? Kan man förvänta sig max 5% effektökning? I båda fallen förutsätts en välportad topp.

/Ingvar

En liten rättelse! Areaökningen blir 11% på insug och 9% på avgas
 
KatanaKurre skrev:
2458420 En liten rättelse! Areaökningen blir 11% på insug och 9% på avgas

Får det faktiskt till 11 resp 13%, men till frågan, hur mycket effektökning kan man förvänta sig?
 
Jon_G skrev:
2458438 Får det faktiskt till 11 resp 13%, men till frågan, hur mycket effektökning kan man förvänta sig?
Jag vet inte hur ni räknar men jag räknar så här:
Ökningen av ventildiametern är direkt proportionell mot areaökningen. Så 28,5/27 = 1,055 dvs en 5,5% ökning av diametern => ökning av omkretsen => ökning av arean (förutsatt att lyfthöjden är densamma).
För avgas 24/23 = 1,043 dvs en 4,3% ökning av diametern osv.

Men som sagt, är det värt besväret, vad kan man förvänta sig?

/Ingvar
 
Jag räknar på arean

A=π×r^2 (i klartext: pi ggr radien i kvadrat)

Då blir det för insug t.ex. A(ny)=3,14*14.25^2~638
A(gammal)=3,14*13.5^2~573
638/573=1,11

Och nu ser jag att jag använt fel värden på avgas :rodnar , så 9% på avgas stämmer fint Kurre.
 
Jon_G skrev:
2458659 Jag räknar på arean

A=π×r^2 (i klartext: pi ggr radien i kvadrat)

Då blir det för insug t.ex. A(ny)=3,14*14.25^2~638
A(gammal)=3,14*13.5^2~573
638/573=1,11

Och nu ser jag att jag använt fel värden på avgas :rodnar , så 9% på avgas stämmer fint Kurre.
Jo men är det inte så att den kritiska arean där gaserna skall passera beskivs av den cylindriska ytan som består av ventilens omkrets och lyfthöjden. Inte av själva ventilens area.

/Ingvar
 
IngvarB skrev:
2458705 Jo men är det inte så att den kritiska arean där gaserna skall passera beskivs av den cylindriska ytan som består av ventilens omkrets och lyfthöjden. Inte av själva ventilens area.

/Ingvar

Aha, du tänker så. Instinktivt tycker jag det känns lite snålt att bara räkna på den arean, men jag har ingen erfarenhet på detta område.

Så, fritt fram för experter i denna intressanta fråga, Kurre, Brink, ...
 
Det är arean man räknar med. Så en till synes liten ökning ger relativt stor ökning flödesmässigt. Sen beror det ju även på hur pass bra man utnyttjar ventiltallriken, dvs hur pass noggrann ventilfixaren är. Har man omslipade tunna kanter på en 25 mm ventil kan man inte lägga tätningsytan lika nära kanten som på en fet och ny 24 mm ventil.
 
Katana org skrev:
2457873 Någon som vet något om den här svingen?

/Uffe
Jag tycker det liknar en sving tillhörande en gammal Harris Magnum-ram eller en äldre Metmachex-sving. Men jag vet inte, bara spekulerar.
 
Trasiga trottlar

Jag har köpt en brygga RS 36:or osett.
När jag nu har tittat på dom så kan jag tyvärr konstattera att tre av fyra backelittrottlar har pajjat.:mad:
Även en av nålarna är paj.
Passar Alutrottlarna även i dessa förgasare eller är det skillnad på konstruktionen?
Är det någon som har delar att sälja?
Jag har en Katanainstrumentering som jag kan byta med, eller $ naturligtvis.
 
Låsringar till kolvbult

Jag har en omgång 1428 cc högkompskolvar till gammel GSXen.
Det är inte Wiseco, utan nåt annat.

"Circlipsen " låsringarna till kolvbulten är av en typ som jag inte sett tidigare.

Istället för rund tråd som går nästan ett varv så är det platt ring som går nästan två varv.
(jfr formen på en mycket tunn kolvring. Men som går två varv runt kolven)

Vad är det för kolvar ?
Hur får man dit låsringen ?
Jag har för mig att jag sett en bild på ett monteringsverktyg för länge sen.
 
Katana org skrev:
2453574 Ok tack!
Hade ju 96 grejer på g till ett hyfsat pris. Såvida inte originalstolpen fungerar? Och räcker det inte med offsetdreven som Biker säljer så får det nog vara. Annars så hade du ju ett bra förslag:tummenupp PM:a gärna då du "räknat" klart.

/Uffe

Någon sade till mig att suzuki motordrev skulle passa på Kawan tror att det var "gixxer 1255", ´vilket det gör, men inte med tillräckligt offset. Men Kawa ZZR 1100 90-91 drev passar på GPZ och även på Suzuki och de har mycket stort ofsett. Återkommer med mått om du vill ha?
 
Färnbo skrev:
2470997 Någon sade till mig att suzuki motordrev skulle passa på Kawan tror att det var "gixxer 1255", ´vilket det gör, men inte med tillräckligt offset. Men Kawa ZZR 1100 90-91 drev passar på GPZ och även på Suzuki och de har mycket stort ofsett. Återkommer med mått om du vill ha?

Tackar!

PM:a gärna.
 
Färnbo skrev:
2470997 Någon sade till mig att suzuki motordrev skulle passa på Kawan tror att det var "gixxer 1255", ´vilket det gör, men inte med tillräckligt offset. Men Kawa ZZR 1100 90-91 drev passar på GPZ och även på Suzuki och de har mycket stort ofsett. Återkommer med mått om du vill ha?
Det enda offset-drev som jag vet passar till GSX 1100 är från Kawasaki GPZ 750 Unitrac. Kolla på www.touring.se under deras drev-avdelning, där finns alla mått. Ett fel har jag dock hittat, just det drevet jag skrev om ovan kallas för "Framdrev Kawasaki GPZ750 83-84 art.nr:62-0733", där är bilden fel. Priset avslöjar dock att det är ett offset-drev.

/Ingvar
 
IngvarB skrev:
2472301 Det enda offset-drev som jag vet passar till GSX 1100 är från Kawasaki GPZ 750 Unitrac. Kolla på www.touring.se under deras drev-avdelning, där finns alla mått. Ett fel har jag dock hittat, just det drevet jag skrev om ovan kallas för "Framdrev Kawasaki GPZ750 83-84 art.nr:62-0733", där är bilden fel. Priset avslöjar dock att det är ett offset-drev.

/Ingvar

Du har rätt, jag hade fel GPZ 1100 och ZZR har grövre utgående axel ZZR 1100 drev passar inte på Katanan.
 
Tänkte höra om det fanns något intresse av en standard EF-84 topp?
Har en som ligger.....
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top