Katalysator?

Yalouque

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki VX800
Tjoo! :) Har en Cagiva Raptor 125, 2007 års modell.
Jag har nu kört lite över 100 mil, och har tänkt beställa hem ett Giannelli-rör. Då ska jag ju ta bort katten. Men problemet är att jag inte hittat den...
Har Raptor/Mito överhuvudtaget katalysator?

Har ju haft moppe innan som man mekat med, och har pillat med rätt många moppar, och där sitter det ju en slang från katalysatorn ner till ett rör mitt på avgasröret. Men nån sån slang, eller något rör på avgasröret, finns ej på min MC.

Om jag har kvar katten med trimrör på, vad händer då? Är den gjord för att köras ostrypt, så att den inte blir överbelastad eller nåt?

Var sitter katalysatorn isåfall? MÅSTE HA HJÄLP!

Är det bara att skruva väck den när jag väl hittar den? Är det något annat speciellt jag bör göra som har med katalysatorn att göra?
 
Suck, vi förklarade ju för dig förut... Katalysatorn sitter inuti avgassystemet.
Det du snackar om är en EGR-ventil, återledning av avgaser till luftburken.
Alltså ingen strypning.
Och det sitter ingen katalysator i ett Gianelli.

Så du kan beställa hem ditt rör, montera, kör och var glad.
 
Suck, vi förklarade ju för dig förut... Katalysatorn sitter inuti avgassystemet.
Det du snackar om är en EGR-ventil, återledning av avgaser till luftburken.
Alltså ingen strypning.
Och det sitter ingen katalysator i ett Gianelli.

Så du kan beställa hem ditt rör, montera, kör och var glad.
:fakta

Sådana ventiler sitter det på moppar, men tror aldrig jag sett en på en 125:a. :va
 
Så här sitter en katalysator (det är den större delen utav dem två om du inte förstår det.).
 

Bifogat

  • DSC00556_minskad.jpg
    DSC00556_minskad.jpg
    41.3 KB · Visningar: 575
Last edited:
Suck, vi förklarade ju för dig förut... Katalysatorn sitter inuti avgassystemet.
Det du snackar om är en EGR-ventil, återledning av avgaser till luftburken.
Alltså ingen strypning.
Och det sitter ingen katalysator i ett Gianelli.

Så du kan beställa hem ditt rör, montera, kör och var glad.

Ja det är ju synd att du förklarar fel för honom då.
EGR är något man har på bilar, bla Volvos tidigare modeller.
Där återleds avgaser in i insuget men så är det inte på mopederna/hojarna.

En del tillverkare kör med systemet SAS = Secondary Air System.
Fungerar som så att pulserna i avgassystemet suger in luft ifrån luftburken eller ifrån annan separat filterbox och den luften (Extra syre) hjälper till att förbränna ännu bättre i katalysatorn samt att det ''späder'' ut avgaseran lite så % värderna blir bättre vid mätning.
Fileterboxen innehåller även en backventil, offta i membranform för att det inte ska kunna tryckas tillbaka några avgaser ifrån avgassystemet.

För att öka på detta lite extra har vissa tillverkare tom en kompressorn driven på vevaxeln som pumpar in luft i avgassystemt.
Detta kom när Euro 2 avgaskraven infördes.

Nu vet du :fakta :D
 
Last edited:
Så här sitter en katalysator (det är den större delen utav dem två om du inte förstår det.).
Sitter katten inne i expansionskammaren, då?

:fakta

Sådana ventiler sitter det på moppar, men tror aldrig jag sett en på en 125:a. :va
MEn det är lite konstigt då att det inte går någon slang till luftburken... Den går rakt upp, på andra sidan, definitivt inte luftburken.

Ja det är ju synd att du förklarar fel för honom då.
EGR är något man har på bilar, bla Volvos tidigare modeller.
Där återledsavgaser in i insuget men så är det inte på mopederna/hojarna.

En del tillverkare kör med systemet SAS = Secondary Air System.
Fungerar som så att pulserna i avgassystemet suger in luft ifrån luftburken eller ifrån annan separat filterbox och den luften (Extra syre) hjälper till att förbränna ännu bättre i katalysatorn samt att det ''späder'' ut avgaseran lite så % värderna blir bättre vid mätning.
Fileterboxen innehåller även en backventil, offta i membranform för att det inte ska kunna tryckas tillbaka några avgaser ifrån avgassystemet.

För att öka på detta lite extra har vissa tillverkare tom en kompressorn driven på vevaxeln som pumpar in luft i avgassystemt.
Detta kom när Euro 2 avgaskraven infördes.

Nu vet du :fakta :D
Yes, bra svarat! :D
 
Last edited:
Sitter katten inne i expansionskammaren, då?
Var bilden så svår att tyda? :confused:
MEn det är lite konstigt då att det inte går någon slang till luftburken... Den går rakt upp, på andra sidan, definitivt inte luftburken.
Vad för slang snackar du om? Ta en bild o visa
Brukar göra det lättare att förstå vad man snackar om då
 
Sitter katten inne i expansionskammaren, då?


MEn det är lite konstigt då att det inte går någon slang till luftburken... Den går rakt upp, på andra sidan, definitivt inte luftburken.


Yes, bra svarat! :D
Menar du att du har en slang från avgassystemet upp till...? Finns det sånt på en RS? :va

@Busgrabb: Tack för en bra förklaring. :tummenupp
 
MEn det är lite konstigt då att det inte går någon slang till luftburken... Den går rakt upp, på andra sidan, definitivt inte luftburken.


Yes, bra svarat! :D

Slangen kan alltså gå till en separat filterbox som används enbart för att rena luften som ska in i avgassystemet. (För att inte förstöra backventilen)
Kolla vart den går...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top