Katalysator ZX9R 2003

Jocke K skrev:
Beträffande frågan om katalysatorn. Ska jag ta bort den innan jag bänkar hojen ??
Hur mycket gör det ??
Har du några fler tipps om vad jag kan göra för att få ut några extra pållar innan jag bänkar.

Ja, ta bort innan. D v s om du avser att köra utan i framtiden. Likadant med öppnare filter etc. Om du ändrar grejer efter blandningsjusteringen - åsidosätter du altihoppa. Så, mecka klart allt. Justera blandning se'n.

Pållarna kommer sist o efter justering. Räkna med dåligt resultat innan justeringen. (du har ju liksom byggt om grejerna)

Jocke K skrev:
Har du någon erfarenhet ang. katalysatorn??
Missade att svara på det.
Nja, ingen praktisk erfarenhet faktiskt.
De som trimmar Svenssonbilar brukar ju byta till kattor med högre flöde, "racekatalysator" och allt vad dom nu heter.
Men jag gissar att originalkatten på en sporthoj har rätt bra flöde eftersom tillverkarna knappast har råd att lägga stora pengar på att optimera puffran för att sen kasta dom pengarna i sjön genom att sätta dit en strypande kat. Tror att katten på en Volvo 940 är mer prioriterad för att vara kronbillig än för att flöda bra medan en kat på en sporthoj har flöde en högre prio.
Alltså tror jag att bortagning av kat på en sporthoj ger endast nån/några fåtal pållar. Dessutom tror jag att kostnaden för (eller jobbet att tillverka) ersättningsrör blir hyggligt hög.
Men som sagt, ingen egen erfarenhet av borttagning av kat på knarr.

Edit: Se också Olssons inlägg ovan. Justera det sista du gör!

for the record

Inte för att jag vet men utöver flöde-frågor och eftersom katalysatorn sitter där den sitter(ej i dämparna) så skulle det kunna vara en tunad del som ställer till med puls-timingproblem. På gott och ont. (förmodligen ont) Men, allt visar sig i bänken så man kan ju alltid prova. Men, det kan vara bra att inte ta för givet att det-bara-är-att-ta-bort.

#Olsson# skrev:
for the record

Inte för att jag vet men utöver flöde-frågor och eftersom katalysatorn sitter där den sitter(ej i dämparna) så skulle det kunna vara en tunad del som ställer till med puls-timingproblem. På gott och ont. (förmodligen ont) Men, allt visar sig i bänken så man kan ju alltid prova. Men, det kan vara bra att inte ta för givet att det-bara-är-att-ta-bort.

Har du några fler matnyttiga tipps på någon modifiering som jag kan göra innan jag bänkar hojen..?

Jocke K skrev:
Har du några fler matnyttiga tipps på någon modifiering som jag kan göra innan jag bänkar hojen..?

Jag har absolut ingen koll på modellen men filter, burk, avgas och blandning är ju most bang for the buck för nästan alla bågar. Utöver det brukar det bli dyrt och snålt med effektökning per krona. Kolla med något ZX9R-forum för lite specialare på modellen.

Och det är ju bra att bänka innan ändringar - så ser du vilket håll det barkar.

Robban_C skrev:
?????

Menar du de där slita-ut-trottlarna-hålen? Om man nu nödvändigtvis vill ha ojämn tomgång och trottlar som slits i förtid så får väl verkstan borra trottlarna.
Eller har jag sumpat vad du menar?

Förmodligen inte för jag vet inte själv riktigt vad som menades i den diskussionen jag hörde angående dynojet, jag bara hörde något om att borr medföljde för uppborrning av luftkanalen??

Jag har själv bara gjort på det "klassiska" sättet, bestyckat om & ut & kör som ett svin känn hur han svarar & går samt kolla hur aset ser ut i blåset svart/brun/grå eller vit... & bestyckat därefter... Där jag tycker grå/ljusgrå är optimalt.

skruvis skrev:
Förmodligen inte för jag vet inte själv riktigt vad som menades i den diskussionen jag hörde angående dynojet, jag bara hörde något om att borr medföljde för uppborrning av luftkanalen??

Jag har själv bara gjort på det "klassiska" sättet, bestyckat om & ut & kör som ett svin känn hur han svarar & går samt kolla hur aset ser ut i blåset svart/brun/grå eller vit... & bestyckat därefter... Där jag tycker grå/ljusgrå är optimalt.
Ok. Vissa Dynojetsatser brukar föreskriva borrning av ett eller annat hål som "stryper" hur fort vakummet kommer upp till ovansidan av membranet. Detta kan i vissa fall ge lite rappare gassvar, något som ofta feltolkas som att motorn ge rmer effekt. Emellertid ger det ibland också två andra resultat, orolig tomgång eftersom trottlarna kan börja "själv-vandra" upp och ner, något som i sin tur kan göra att trottlarna och/eller nålar/nålmunstycken slits fortare.

Därför brukar jag göra, och rekommendera, precis som du, dvs köra och bestycka till det blir bra. Om man sen väljer att bestycka själv eller via bänk är ju en annan fråga. Jag är tillräckligt mycket nörd att vilja själv. :)

Nu har jag bänkat min ZX9R.

Det gav 136,12 SAE hästar och 93,19NM på bakhjulet.

Jag har då ett Akrapovic slipon, KN filter samt ombestykad förgasare.

Katalysatorn har jag låtit vara orörd.

Joakim

Ha ha Jag har 139 bhp och 98 Nm på min zx9r-98,

I och för sig skiljer det sig på olika bänkar men var bara tvungen att psyka lite.

Ninja Racer skrev:
Ha ha Jag har 139 bhp och 98 Nm på min zx9r-98,

I och för sig skiljer det sig på olika bänkar men var bara tvungen att psyka lite.

Lite nyfiken !! Vad har du för slipon, mm, mm?? Sitter det katalysator på din 98a???

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...