Katalysator ZX9R 2003

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag monterade ett Acrapovic slipon i lördags. Jo det låter klart roligare jämfört med orginalsystemet, men dock inte lika mycket som jag förväntade mig..

På måndag skall jag montera dynojett nålar/säten, KN filter samt köra hojen i dynobänk för optimering av effekten.

Så till min fråga:

Hjälper det att plocka bort katalysatorn som sitter där genrören går samman till ett rör.

1. Blir effekten högre??

2. Låter det mer??

3. Hur får jag bort katalysatorn??

Jag antar att om jag skall avlägsna katalysatorn, så bör jag göra detta innan hojen körs i dynobänk och förgasarinställningen justeras.

En till som har gått på Dynojetbluffen. Suck, att folk aldrig testar sökfunktionen här i forumet. :fatta!

Dynojet är billiga nålar/munstycken i dyr förpackning!
Du kan med andra ord köpa lösa munstycken och nålar för mycket billigare stålar!
Att dessutom först köpa Dynojet och sen bänka hojen? Bänkningen innebär ju att de bestyckar rätt efter din hoj, inte efter det exet som Dynojetsnubbarna testade på!

Du (eller verkstaden) monterar alltså Dynojet för att därefter börja bestycka om i bänken. Det är ungefär som att polera lacken på knarren innan omlackning. Att smörja kättingen det sista du gör innan du börjar byta hela drivpaketet. Att tanka innan du tankar.
Kaka på kaka så att säga.

Om verkstaden har rekommenderat att du först ska kosta på Dynojet för att därefter bänka knarren så börjar det bli dags att byta verkstad!

Edit: Förtydligande: Bänka gärna men hoppa över Dynojetkitet eftersom ombestyckningen i bänk gör samma sak men specifikt anpassat efter just din hoj.

Lite OT och kanske dumt,men det bjuder jag på.

Hur funkar det att stycka om förgasaren när man har insprutning(som jag gissar på att den har?) pga att den har katalysator.

Stycka om förgasaren på en inspruthoj :va :va

Kunda bara inte låta bli att kommentera :rofl

Nu var nog farbron lite vaken tror jag bestämt. :)

Jocke K:
Kolla upp om din hoj har insprut. Det finns (fanns) ju vissa bilar som har förgasare och kat så vi kan inte säkert veta att din hoj verkligen har insprut så kolla det.
Men om den har insprut och verkstan har sålt på dig ett Dynojet så ska du verkligen byta verkstad. Dynojet används alltså endast på hojar med fuggar.

Edit: Jag har ju liksom inte ful koll på just din hoj och hur den är "byggd".

Långa farbron skrev:
Lite OT och kanske dumt,men det bjuder jag på.

Hur funkar det att stycka om förgasaren när man har insprutning(som jag gissar på att den har?) pga att den har katalysator.

Hojen har förgasare (khain eller något liknande), manuell choke och katalysator (ej insprutning).

Jag tror inte att det är så vanligt.

Last edited:
Robban_C skrev:
Nu var nog farbron lite vaken tror jag bestämt. :)

Jocke K:
Kolla upp om din hoj har insprut. Det finns (fanns) ju vissa bilar som har förgasare och kat så vi kan inte säkert veta att din hoj verkligen har insprut så kolla det.
Men om den har insprut och verkstan har sålt på dig ett Dynojet så ska du verkligen byta verkstad. Dynojet används alltså endast på hojar med fuggar.

Edit: Jag har ju liksom inte ful koll på just din hoj och hur den är "byggd".

Jo kanske det :hihi Ibland glimmar det till :banana

Men jag var inte riktigt säker på att mina tankegångar var riktiga,för som du säger det fanns/finns vissa bilar med den lösningen.
Men är det så att dom har sålt ett Dynokit till han så byt verkstad omgånde.

Jocke K skrev:
Hojen har förgasare och katalysator (ej insprutning).

Det förklarar den delen.
Samma konfiguration förekom på vissa amerikanska bilar på 80-talet samt vissa sniknare Mercor. Elektroniskt styrd förgasare samt kat.
Men fortfarande gäller min rekommedation att lägga stålarna på nåt annat än ett Dynojet som sen ändå förändras under bänkningen. Pengar i sjön!

Långa farbron skrev:
... Men är det så att dom har sålt ett Dynokit till han så byt verkstad omgånde.
Inte jag väl? Jag ska väl inte byta verkstad för att... Och jag är ju dessutom min egen verkstad. :tummenupp

:D Man tar ju chansen att missförstå när man kan.

Robban_C skrev:
En till som har gått på Dynojetbluffen. Suck, att folk aldrig testar sökfunktionen här i forumet. :fatta!

Du kan med andra ord köpa lösa munstycken och nålar för mycket billigare stålar!
Att dessutom först köpa Dynojet och sen bänka hojen? Bänkningen innebär ju att de bestyckar rätt efter din hoj, inte efter det exet som Dynojetsnubbarna testade på!

Du (eller verkstaden) monterar alltså Dynojet för att därefter börja bestycka om i bänken. Det är ungefär som att polera lacken på knarren innan omlackning. Att smörja kättingen det sista du gör innan du börjar byta hela drivpaketet. Att tanka innan du tankar.
Kaka på kaka så att säga.

Om verkstaden har rekommenderat att du först ska kosta på Dynojet för att därefter bänka knarren så börjar det bli dags att byta verkstad!

Edit: Förtydligande: Bänka gärna men hoppa över Dynojetkitet eftersom ombestyckningen i bänk gör samma sak men specifikt anpassat efter just din hoj.

Om jag förstår dig rätt så kan jag Bänka hojen med dom befintliga nålarna/sätena och ändå lyckas att få ut lika mycket effekt efter justering!?

Or

Jocke K skrev:
Hojen har förgasare (khain eller något liknande), manuell choke och katalysator (ej insprutning).

Jag har manuell choke/kallstart,förgasare, insprutning (Hondas PGMI eller nåt)och katalysator på min. :va

Jocke K skrev:
Om jag förstår dig rätt så kan jag Bänka hojen med dom befintliga nålarna/sätena och ändå lyckas att få ut lika mycket effekt efter justering!? ...
Japp.
Dynojet är ju alltså nålar och/eller munstycken (låddans innehåll varierar med olika cyklar) i dyr låda.
I bänkningen ingår att ju att dom byter nålar och/eller munstycken efter just din hoj = mer skräddarsytt än till och med Dynojet.

Dessutom brukar de flesta verkstäder byta munstycken/nålar = du behöver inte betala för de nya eftersom verkstaden behåller dina gamla. Alternativt betalar du ett lägre pris för de nya och verkstaden behåller dina gamla.

Robban_C skrev:
Inte jag väl? Jag ska väl inte byta verkstad för att... Och jag är ju dessutom min egen verkstad. :tummenupp

:D Man tar ju chansen att missförstå när man kan.

Nej du kan behålla din verkstad :rofl Själv skall jag byta huvud

Långa farbron skrev:
Jag har manuell choke/kallstart,förgasare, insprutning (Hondas PGMI eller nåt)och katalysator på min. :va
Både fuggar och insprut? Avancerat minsann! :fatta!

De flesta hojra med insprut har en "choke" som egentligen bara är en tomgångsökning. Någon choke i meningen anrikning av bränsle/luftblandningen behövs inte i en hoj med insprut eftersom anrikningen finns i mappningen (programmeringen). Dvs databoxen får tempuppgifter och anrikar lite så länge puffran är kall.

Tomgångsökning behövs eftersom motorn har mer friktion och sämre förbränning som kall. På bilar med moderna insprut sköts detta automatiskt av databoxen via en tillsatsluftslid som ger mer luft "förbi" gasspjället. Hojarna är med andra ord "sniknare" än bilarna men det kanske inte var nåt nytt.

För övrigt är det per definition fel att prata om "choke" även på fuggar till de flesta hojar eftersom det oftast egentligen bara är ett kallstarttillskott. "Choke" är ju, som engelskans betydelse visar, nåt som stryper lufttillförseln (chokespjäll) medan kallstarttillskottet på hojarna endast tillför[/] mer bränsle och luft via separata kanaler. Resultatet är ju dock detsamma.
Men nu tror jag vi är lite "off-road" från topicet så att säga. :)

Edit:
Långa farbron skrev:
Nej du kan behålla din verkstad :rofl Själv skall jag byta huvud
**Garvar** :tummenupp

Robban_C skrev:
Japp.
Dynojet är ju alltså nålar och/eller munstycken (låddans innehåll varierar med olika cyklar) i dyr låda.
I bänkningen ingår att ju att dom byter nålar och/eller munstycken efter just din hoj = mer skräddarsytt än till och med Dynojet.

Dessutom brukar de flesta verkstäder byta munstycken/nålar = du behöver inte betala för de nya eftersom verkstaden behåller dina gamla. Alternativt betalar du ett lägre pris för de nya och verkstaden behåller dina gamla.

Jag har som tur är inte köpt Dynojett "lådan" tänkte göra det i morgon för att byta i helgen men jag struntar nog i det nu. Verkstaden Oves motor i olofström anser att det är nödvändigt. Jag har i allafall tid i dynobänken på måndag.

Jag trodde att nålarna var ställbara i olika lägen??

Beträffande frågan om katalysatorn. Ska jag ta bort den innan jag bänkar hojen ??
Hur mycket gör det ??
Har du några fler tipps om vad jag kan göra för att få ut några extra pållar innan jag bänkar.

Robban_C skrev:

Vad är storleken på borret samt vilka luftkanaler borrar man upp?

Robban_C skrev:
Både fuggar och insprut? Avancerat minsann! :fatta!

Nja det var väl spjällen till insugen jag såg..... :3freak :fatta!
Du vet huvudet......

För insprutning har jag allt.*stolt*

Men jag har lärt mig något nytt i dag med,tackar :Bugar

Last edited:
Jocke K skrev:
... Jag trodde att nålarna var ställbara i olika lägen??

Beträffande frågan om katalysatorn. Ska jag ta bort den innan jag bänkar hojen ??
Hur mycket gör det ??
Har du några fler tipps om vad jag kan göra för att få ut några extra pållar innan jag bänkar.
De flesta fuggar har ju justerbara nålar men jag vet att det finns fuggar med fasta lägen, på dessa får man justera in nålhöjden med brickor etc.

Robban_C skrev:
De flesta fuggar har ju justerbara nålar men jag vet att det finns fuggar med fasta lägen, på dessa får man justera in nålhöjden med brickor etc.

Har du någon erfarenhet ang. katalysatorn??

skruvis skrev:
Vad är storleken på borret samt vilka luftkanaler borrar man upp?
?????

Menar du de där slita-ut-trottlarna-hålen? Om man nu nödvändigtvis vill ha ojämn tomgång och trottlar som slits i förtid så får väl verkstan borra trottlarna.
Eller har jag sumpat vad du menar?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck