Katalysator erättare R1 04

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Var hittar man en sådan och måste/bör man mappa om insprutningen.

Den är formad som ett Y och jag har funderingar på att svetsa en egen alt köpa tillbehör Hittar inga som säljer .
 

Bifogat

  • Y kat.jpg
    Y kat.jpg
    88.7 KB · Visningar: 243
Den på bilden är en 07a,du hittar Devil kattersättare till en 04-06a på Yamahacenter priset kommer jag inte ihåg
 
Någon som vet om det ger någon effekökning??
 
Det var ju inte ett så övertygande svar..Har du kör en hoj i bänk med och utan??
 
Katten är ju en avgasbroms.
 
Och du tror rak rör ger mest effekt?Katten på en R1 är ju som en typ bikaka (utan honung..ler) som har klart grövre diameter än avgasröret för att det inte ska bli för stort motstånd..Dom är ju inte helt dumma japanerna..
Jag kommer nog provköra i bänk så småning om, men det tar nog ett tag innan jag har möjlighet med det.
 
Jag har inga bra svar heller, men en Akrapovic Y Collector kostar runt 2000:-.
Om man nu är snål kan man såga av orginal och svetsa dit motsvarande 3" ? rör.
Det jag har hört är att du får en ökning i mellanregistret, helt klart bromsar orginal kat flödet i varje fall.
 
Jag har fått lära mig att keramik-kakan i katen gör mindre motstånd än röret den är monterad i.
 
Jag har ett extra org rör som jag tänkte just såga av och montera dit ett rör emellan..Men sen ska jag hinna provköra det i bänk också..
Som du ser får man olika svar..ler
 
Last edited:
Köpte mitt Y-pipe hos Bikersneed. Snabbt, smidigt och kommer inte ihåg vad det kostade, men jag är snål så det kan inte vart dyrt. :tummenupp
 
Det var ju inte ett så övertygande svar..Har du kör en hoj i bänk med och utan??

Jag trodde vi hade gått igenom pulsfenomen och motstånd i avgasystem tillräckligt många gånger redan.....

Kortversionen: Motstånd i sig är inget önskvärt utan det är möjlighet till pulsfenomen för att hjälpa avgastömmning vi är ute efter. I detta avseende är flödesbarriären i katten negativ.
 
Det var ju inte ett så övertygande svar..Har du kör en hoj i bänk med och utan??

Har plockat bort katten på min R1-04.

Det första som märktes var en snabbare gasrespons.
Det blev även ett par extra hästar på topp.
I orginalutförande orkade hon inte upp i mer än 297 på mätaren.
Efter att katten har demonterats så går hon lätt upp i 299 och varvar sedan vidare ca 500 rpm till.
Vet att detta inte är ett vetenskapligt utfört test men väderlek, temp och vind var likvärdiga (vägsträckan var densamma).

/R
 
Bytte du röret eller "bara" tog bort materialet i katten? Vet en som gjorde det och "tyckte" den vart bättre.
Boris, är mer ute efter praktiska resultat än något annat.Titta på Hondas MotoGP hojar i början av säsongen och nu, Hur dom började med jättekorta raka rör till att tom ha övre avgasröret gå 360 grader( som dom även hade på V5:an...
 
Last edited:
Bytte du röret eller "bara" tog bort materialet i katten? Vet en som gjorde det och "tyckte" den vart bättre.
Boris, är mer ute efter praktiska resultat än något annat.Titta på Hondas MotoGP hojar i början av säsongen och nu, Hur dom började med jättekorta raka rör till att tom ha övre avgasröret gå 360 grader( som dom även hade på V5:an...


Plockade väck innehållet, skillnaden blev såpass markant att det är för mycket att "tycka".

Gjorde egentligen inte detta för att höja effekten utan för att få lite mer ljud ur piporna. Gasrespons och att hon nu orkar ta sig förbi 299 var bara en possitiv bieffekt, vad ljudet anbelangar så blev det inte så mycket högre som jag hoppats.

/R
 
Om man nu är snål kan man såga av orginal och svetsa dit motsvarande 3" ? rör.
Det jag har hört är att du får en ökning i mellanregistret, helt klart bromsar orginal kat flödet i varje fall.

I princip alla aftermarkettillverkare säljer katersättare för strax under 2000kr. Jag hade nog snålat och ropat in ett originalrör på EBAY alt skroten och sen satt sågen i det och ersatt katdelen med vanligt rör, att bara plocka ut katbiten och behålla det grövre röret verkar tveksamt ur flödessynpunkt.

Räknade lite på flödet och det krävs ungefär 180cm2 flödesyta för att hantera avgasmängden från en R1 utan allt för stort tryckfall.
 
I princip alla aftermarkettillverkare säljer katersättare för strax under 2000kr. Jag hade nog snålat och ropat in ett originalrör på EBAY alt skroten och sen satt sågen i det och ersatt katdelen med vanligt rör, att bara plocka ut katbiten och behålla det grövre röret verkar tveksamt ur flödessynpunkt.

Räknade lite på flödet och det krävs ungefär 180cm2 flödesyta för att hantera avgasmängden från en R1 utan allt för stort tryckfall.

Självklart hade det varit bättre att göra som du skriver, dock hittade jag inga ersättare till detta (för rimliga pengar) våren 04.

/R
 
Självklart hade det varit bättre att göra som du skriver, dock hittade jag inga ersättare till detta (för rimliga pengar) våren 04.

/R

För gatåka hade jag gjort precis samma sak men för racebruk hade jag gjort mig besväret att svetsa något snyggare eller köpa en katersättare.
 
För gatåka hade jag gjort precis samma sak men för racebruk hade jag gjort mig besväret att svetsa något snyggare eller köpa en katersättare.

Helt riktigt, för race hade jag nog tom. satsat på ett helsystem.
För gatan, och en och annan bandag, har dock detta fungerat ua.

/R
 
I princip alla aftermarkettillverkare säljer katersättare för strax under 2000kr. Jag hade nog snålat och ropat in ett originalrör på EBAY alt skroten och sen satt sågen i det och ersatt katdelen med vanligt rör, att bara plocka ut katbiten och behålla det grövre röret verkar tveksamt ur flödessynpunkt.

Räknade lite på flödet och det krävs ungefär 180cm2 flödesyta för att hantera avgasmängden från en R1 utan allt för stort tryckfall.


Hade ljudnivån inte varit ett problem hade jag skaffat ett helsystem.
Katalysatorn påverkar ljudnivån marginellt men sannolikt(enl andra ivf) så får man en märkbar förbättring i mellanregistret.

Helt riktigt, för race hade jag nog tom. satsat på ett helsystem.
För gatan, och en och annan bandag, har dock detta fungerat ua.

/R

Problemet är att inget helsystem klarar 95Db som är kravet under ERF tävlingar(långloppserie) .
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top