kat lr ljuddämpare - vilket dämpar bäst

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Någon som vet (om man kan generalisera) vad som dämpar ljud bäst? Har man någon vinning av att byta ut katen med ett slipon?

I RR så är det en farlig jakt på db och tanken var då att undersöka om man hade någon förtjänst i att byta ut katen mot en extra dämpade (dvs en under motorn och en där bak). Har ingen aning hur en kat är uppbyggd men det börde vara bättre flöde i en dämpare, genererar detta även mer ljud?

Naturligtvis dämpar en ljuddämpare ljudet bättre än en katalysator.
Det är ju det den är byggd för.
Men:
Jag tycker att det är tramsigt att plocka katalysatorn på en gathoj.
Varför medvetet försämra avgasreningen?
Visserligen bromsar den säkerligen flödet (antagligen minimalt - konstruktören vill ju ha effekt) och väger (men vikten ligger lågt och centralt), men jag tycker att det är bättre att behålla reningen och "offra" ljuddämpningen i stället.

Naturligtvis dämpar en ljuddämpare ljudet bättre än en katalysator.
Det är ju det den är byggd för.
Men:
Jag tycker att det är tramsigt att plocka katalysatorn på en gathoj.
Varför medvetet försämra avgasreningen?
Visserligen bromsar den säkerligen flödet (antagligen minimalt - konstruktören vill ju ha effekt) och väger (men vikten ligger lågt och centralt), men jag tycker att det är bättre att behålla reningen och "offra" ljuddämpningen i stället.

Det är ingen gathoj vi snackar om vilket innebär att om hojen låter mer än 95 db i förbifart får man inte köra alls. Ljudet prioriteras, sen luftflödet (effetkten) och tyvätt sist kommer avgasreningen.

Men du säger att en ljuddämpade dämpar mer ljud än katalysatorn!? Intressant.

Men du säger att en ljuddämpade dämpar mer ljud än katalysatorn!? Intressant.

Jag TROR precis tvärt om. En kat är effektiv ljuddämpare i förhållande till sin storlek och flödesmotstånd. Att sätta dit en ljuddämpare av samma storlek som katten ger troligtvis noll inverkan på ljudet...

Fast jag har inte gjort några vetenskapliga mätningar utan det är bara baserat på mina upplevelser.

Jag TROR precis tvärt om. En kat är effektiv ljuddämpare i förhållande till sin storlek och flödesmotstånd. Att sätta dit en ljuddämpare av samma storlek som katten ger troligtvis noll inverkan på ljudet...

Fast jag har inte gjort några vetenskapliga mätningar utan det är bara baserat på mina upplevelser.

Ok ... tanken var att ta bort katen och bygga en så stor ljuddämpare som man får plats med. Men om det inte är så troligt att ljudet minskas så är det inte lönt. Det är för dyrt att testa om man inte tror på det. Varken ljudet eller effekten får försämras, men ökar bara en av dem så är det lönt.

Bifogat

• kat.jpg
    kat.jpg
    8.6 KB · Visningar: 69
Ok ... tanken var att ta bort katen och bygga en så stor ljuddämpare som man får plats med. Men om det inte är så troligt att ljudet minskas så är det inte lönt. Det är för dyrt att testa om man inte tror på det. Varken ljudet eller effekten får försämras, men ökar bara en av dem så är det lönt.

Den där klumpen på bilden innehåller nästan garanterat en kammardämpare och en kat. Tar du fram vinkelslipen och gör hål kommer du att finna en labyrint för avgaserna som avslutas i en rund katalysator. Plockar du bort katalysatorn kommer det att märkas på ljudet men ytterst lite på effekten då de är dimensionerade för att minimera tryckfallet. Att såga bort hela burken och ersätta med en hemmakonstruerad variant på ljuddämpare är klart en möjlighet men med en "rör rakt igenom" dämpare lär inte räcka utan du får konstruera en av kammartyp och då är det troligen lättare att låta allt vara som det är om du inte har för mycket tid/pengar/svets över....

Den där klumpen på bilden innehåller nästan garanterat en kammardämpare och en kat. Tar du fram vinkelslipen och gör hål kommer du att finna en labyrint för avgaserna som avslutas i en rund katalysator. Plockar du bort katalysatorn kommer det att märkas på ljudet men ytterst lite på effekten då de är dimensionerade för att minimera tryckfallet. Att såga bort hela burken och ersätta med en hemmakonstruerad variant på ljuddämpare är klart en möjlighet men med en "rör rakt igenom" dämpare lär inte räcka utan du får konstruera en av kammartyp och då är det troligen lättare att låta allt vara som det är om du inte har för mycket tid/pengar/svets över....

men snor inte katten en del kraft ändå? kanske inte alls stämmer men hört nånstans att den snor mellan 7-10 % kraft?
om mina siffror stämmer hade jag nog försökt få bort katten o
byggt nån sorts dämpare istället, men de ger kanske inte så mkt ändå, men ger de nått så kanske de e lönt (alla bäckar små)

men snor inte katten en del kraft ändå? kanske inte alls stämmer men hört nånstans att den snor mellan 7-10 % kraft?
byggt nån sorts dämpare istället, men de ger kanske inte så mkt ändå, men ger de nått så kanske de e lönt (alla bäckar små)
Det är ju inte första gången ämnet diskuteras och förr har folk refererat till bänkningar som har visat att man tappar 0,5-1hk med katten, dvs mindre än vad man förlorar på att ha en dåligt smord kedja, eller vinner på att banta bort lite av påsk/midsommar/jul-maten ;)

Sluta lystna på vad avgastillverkarna själva skriver i sin marknadsföring...

På en ZX6R get ett 15kkr helsystem i titan ca 7hk rätt mappat jämfört med originalburken. Det är i storleksordningen 6% och då går vi över bullernormen så det sjunger om det. Skall man då börja tysta ner det systemet för att klara bullerkraven är vi snabbt i närheten av vad ett originalsystem levererar utan att ha skyfflat ut en mindre förmögenhet.

På Yamaha r1 04-07 sitter katten som en separat enhet bakom fotpinnen och kunde där enkelt ersättas med ett rör. Haken var bara att det inte gav någon mätbar effekthöjning utan enbart mer buller.

Då låter det som att jag låta det vara som det är. Både enklare och billigare.

Tack för hjälpen

Det kan du bättre än mig.
Jag utgick bara från att en enhet utvecklad för att dämpa ljud dämpar ljud bättre än en enhet utvecklad för att rena avgaser.
Om det är bättre att behålla katalysatorn ur alla synpunkter, så blir jag glad.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard