Kasst batteri eller kass regulator???

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Blev lite smått sur på min nyligen inskaffade hoj idag. Som jag nämde i en tråd tidigare så provkörde jag den när jag köpte den, första turen för säsongen för killen som då ägden den. Han hade nämnligen inte mera än startat den efter vintern. Körde en sväng. Stängde av motorn, när jag sedan skulle starta den igen så bara klickade det...jahapp kasst batteri tänkte jag. Puttade igång den vilket gick lätt. Körden hem den helt nedsläckt och körde därefter lite till och från cirka 25 mil utan några som helst problem.

Nu hade hojen stått i två veckor och när jag skulle starta den, så bara klickade det till och motorn orkade inte riktigt runt. F-n tänkte jag och puttade igång den och for in till Mickes motor i Växjö (ca 2-3mil) körde med parkeringsljuset.

Väl där så testade jag att starta den igen... men motorn orkade inte riktigt runt. Hur långt måste man köra för att få laddning på batteriet????
I alla fall så mätte de lite och den laddade konstant ca 14,7-14,8 V både på tomgång och vid lite högre varv. Förutom ett enstaka tillfälle då gick den ner på 12.5-13v. Sackade knappt när man drog på full belysning. Inget onormalt sa killen. Fick starthjälp så jag kunde komma vidare.

Började bege mig vidare...hade ca 7 mil att se fram emot i ösregna. Kröp ihop och låg på ganska hårt för att slippa bli helt dyblöt (tack till bilisterna som banade väg :tummenupp ) Hur eller hur så var jag till slut framme. Stängde av hojen, tryckte till på starten..och den startade direkt. Happ tänkte jag. Hojen fick stå ca 2h o svalna innan jag ställer in den...efter dessa 2h så var en lika stendöd igen. Startmotorn gick ca 2 varv...för att sedan klicka o lamporna på instrumenten sviktade.

Nu ska vi se om man kan räta ut lite frågetecken.

1. Efter att jag inte fått igång hojen i första läget (redan under provkörningen) så laddade jag aldrig upp batteriet, utan körde väl en tank cirkus (ej konstant utan lite körning då och då). Kan det vara så enkelt att batteriet inte laddat upp tillräckligt???
2. Den orkade ju inte starta efter att ha stått i två veckor...tyder detta på ett kasst batteri? Dvs att det inte håller laddningen?
3. I och med att batteriet laddar fint när det mättes upp...så måste väl regulatorn vara ok? eller??? Batteriet blir aldrig varmt eller ngt sånt heller efter någon längre körning.
4. När ett batteri varit urladdat, kan man ladda upp det igen så det blir tillförlitigt? Känns piss att man just nu inte kan lita på det riktigt. Posörfaktorn försvinner ju till viss del när man får springa igång hojen utan för cafét! :rolleyes:

Se om ni kan hjälpa mig på traven och hitta vad som är galet. Imorron ska en batteriladdare för mc-bruk inhandlas...då jag inte vågar bränna på med min 11amperes billaddare.

Kör lugnt! o tack på förhand för hjälpen!

//KaliZ
 
Hur ser det ut med syranivån i batteriet?

Vet du hur gammalt batteriet är?

Byt batteriet, det verkar som om batteriet inte tar emot laddning..
 
Been there men jag tycker att det är värt en tusing att ha ett batteri man kan lita på. Har råkat ut att dra ett batteri på min förra hoj som hade larm och det gick inte att rädda. Den jag har nu köpte jag i april så den hade också stått hela vintern med larm så jag tog mig hem men sen var det färdigt...

Köp en CTEK X3600 som jag har eller en XS800 om du vill testa med batteriet du har. Liten smidig och den kan vara inkopplad i månader. www.ctek.com.

Från deras FAQ:
"ZAFIR 90/MULTI XS 3600 klarar att starta laddning på ett 12 V blybatteri som är urladdat så långt ner som till endast 1,5 V. Observera dock att ditt batteri kan ha tagit skada av den djupa urladdningen. Kontrollera att laddaren har kopplat om till underhåll d.v.s. att den gröna lysdioden har tänts efter 48 timmar (60 Ah batteri).
Om det inte har inträffat så är batteriet skadat och laddningen ska avbrytas."

KaliZ skrev:
4. När ett batteri varit urladdat, kan man ladda upp det igen så det blir tillförlitigt? Känns piss att man just nu inte kan lita på det riktigt. Posörfaktorn försvinner ju till viss del när man får springa igång hojen utan för cafét! :rolleyes:

Se om ni kan hjälpa mig på traven och hitta vad som är galet. Imorron ska en batteriladdare för mc-bruk inhandlas...då jag inte vågar bränna på med min 11amperes billaddare.
 
Hej!
Låter som ett batteri som är slut! Lägg pengarna på ett nytt i stället för en laddare, du förlänger bara eländet genom att hålla på och ge konstgjord andning.
Ett tips, titta på belysningen när någon varvar upp motorn från tomgång. Om intensiteten ökar på ljuset har du en bra laddning (generator). På en Sukka jag hade gick laddningsregulatorn och det märkte jag på detta viset!
Lycka till!
/Jimmy
 
Din ack är sannolikt slut, troligen p g a bristande underhållsladdning under vintern.
Antar att det är en vanlig ack med lösa proppar? Isf tål den inte djupa urladdningar. Du kan efter någon månads "motionerande" få acken att fungera hyggligt igen med du återfår aldrig fulla kapaciteten igen.
Dagens ackar ÄR bara sådana. På 70-talet hade en djupurladdning inte spelat ngn större roll pga annan teknik..
Investera du i en ny ack..Den dan hojen inte startar senast på tredje försöket och acken kroknar kommer du inte att vara glad...
 
Tackar för svaren!

Gjorde som så att jag var o inhandlade en CETK3600 laddare. Var ändå i behov av en laddare att ha i lägenheten om bilen skulle krabba i vinter...så det gjorde inte så mkt. Kopplade på batteriet och efter en stund så tändes dioden för fullt laddat batteri. Men därefter så blippade det fram o tillbaka mellan fullt och halv-fullt batteri...med 20 sek. intervaller. Enligt manualen så kan batteriet vara kasst då..eftersom det tappar laddningen. Nu efter 12h så har intervallets förlängts till 55sek. Det får stå på något dygn nu så får vi se. Men helt klart tyder ju detta på att batteriet är kasst och hojen är det nog inge fel på. Så ett nytt batteri för det bli.

Frågan är om man ska ta ett på typ..mekonomen. Det är ju mkt billigare där. Bättre att byta batteri en gång till imellan... 2år måste ju ett sånt batteri klara tycker man?!

//KaliZ
 
Jag är glad om jag får 3 år från mina batterier, Yuasa eller inte verkar inte spela någon roll. Många starter iom dragracing och väldigt kort körtid.
 
KaliZ skrev:
Frågan är om man ska ta ett på typ..mekonomen. Det är ju mkt billigare där. Bättre att byta batteri en gång till imellan... 2år måste ju ett sånt batteri klara tycker man?!

//KaliZ

Jag har haft många sk. lågpris batterier och i många år och dom har aldrig pajat så länge jag haft dom iaf. (från 1 upp till 5 år) se bara till att ge ditt batteri lite T.L.C. och nu har du ju en riktigt bra laddare så det är inga problem.

Det viktigaste är att aldrig dra ur det helt, märker du att det börjar bli segt att starta så ladda över natten, kör du mycket kort körningar så hinner inte batteriet återhämta sig utan då bör du ladda med jämna mellanrum (regn dagar)och sen underhållsladda off season
Jag brukar ladda det 1 dygn när jag tar ur det ur hojen på hösten (~okt) sen laddar jag det ca:1 dygn i jan och sen 1 dygn när det är dags att börja åka igen (~apr).

Funkar kanon
 
det här låter precis som något meck jag hade med bilen för ett halvår sen. ner till minsta detalj.

Lämnade in den på verkstad och killen där renoverade startmotorn för 800 spänn eller så så det var nog inget tyngre jobb. Vet tyvärr inte var kvittot är så jag kan inte specificera precis vad det var han gjorde men jag blev toknöjd. Bilen startar som en dröm efter det. :banana
 
Får börja med att avlägga en rapport. Min nya CETK3600 laddare var totalt värdelös!!! :mad: Batteriet har nu stått på i 2 dygn och när jag satte det i hojen gick startmotorn runt ett halvt varv...sedan var det stendött igen!
Näj bara skojar, laddaren är säkert bra. Behövde ändå en så att säga. :tummenupp Men enligt laddaren så tappade batteriet hela tiden kapacitet så laddaren fick fylla på pånytt. Så visst batteriet är nog helkasst. Fick springa igång hojen nu när jag körde hem den. Efter 8mil kände jag på starten..men den orkade inte...så kontentan är batteri suger! Tur man inte kör elbil!

MrGreen skrev:
Jag har haft många sk. lågpris batterier och i många år och dom har aldrig pajat så länge jag haft dom iaf. (från 1 upp till 5 år) se bara till att ge ditt batteri lite T.L.C. och nu har du ju en riktigt bra laddare så det är inga problem.

Det viktigaste är att aldrig dra ur det helt, märker du att det börjar bli segt att starta så ladda över natten, kör du mycket kort körningar så hinner inte batteriet återhämta sig utan då bör du ladda med jämna mellanrum (regn dagar)och sen underhållsladda off season
Jag brukar ladda det 1 dygn när jag tar ur det ur hojen på hösten (~okt) sen laddar jag det ca:1 dygn i jan och sen 1 dygn när det är dags att börja åka igen (~apr).

Funkar kanon

Låter gott! Ett orginalbatteri är svindyrt, så det lutar åt att jag tar ett på Meca. Då kan jag byta batteri vartannat år utan att behöva gråta blod! Hoppas det funkar nu bara sedan!

Kör lugnt!!!

//KaliZ
 
Om den laddar så mycket som 14,8 volt, är någonting fel. Det är inte bra för batteriet. Kan vara batteriet som påverkar laddningen. Men 14,4 volt är max du ska när den laddar. Det räcker med en 1/10 volt över 14,4 för att batteriet ska börja koka.
Se över laddningsspänningen en gång till.
 
Mats757 skrev:
Om den laddar så mycket som 14,8 volt, är någonting fel. Det är inte bra för batteriet. Kan vara batteriet som påverkar laddningen. Men 14,4 volt är max du ska när den laddar. Det räcker med en 1/10 volt över 14,4 för att batteriet ska börja koka.
Se över laddningsspänningen en gång till.

Det var lite märkligt. Har känt på batteriet efter jag varit ute och kört både korta turer och längre intensivare turer...men batteriet är inte ens det minsta varmt. Kan det vara så att hojen laddar mera när inte batteriet svarar? Dvs när batteriet är kasst?

Har iaf inhandlat ett styck batteri idag. Dyrt blev det, men man måste ju börja nånstans.

//KaliZ
 
ett batteri får inte bli för tomt, om det går under 80% nångång så förlorar det sin kapasitet och kommer aldrig att bli fullbra igen!
 
PD skrev:
ett batteri får inte bli för tomt, om det går under 80% nångång så förlorar det sin kapasitet och kommer aldrig att bli fullbra igen!
80% är väl att ta i... Mkt få bilbatterier blir över 90% fulla.. någonsin, mest tack vare usla regulatorer.
Men under 20% kan det vara illa..
 
Kahobe skrev:
80% är väl att ta i... Mkt få bilbatterier blir över 90% fulla.. någonsin, mest tack vare usla regulatorer.
Men under 20% kan det vara illa..

hehe jaja det beror ju på hur man ser på det, vi mena samma iaf :tummenupp 80/20
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top