Tjenna!
Blev lite smått sur på min nyligen inskaffade hoj idag. Som jag nämde i en tråd tidigare så provkörde jag den när jag köpte den, första turen för säsongen för killen som då ägden den. Han hade nämnligen inte mera än startat den efter vintern. Körde en sväng. Stängde av motorn, när jag sedan skulle starta den igen så bara klickade det...jahapp kasst batteri tänkte jag. Puttade igång den vilket gick lätt. Körden hem den helt nedsläckt och körde därefter lite till och från cirka 25 mil utan några som helst problem.
Nu hade hojen stått i två veckor och när jag skulle starta den, så bara klickade det till och motorn orkade inte riktigt runt. F-n tänkte jag och puttade igång den och for in till Mickes motor i Växjö (ca 2-3mil) körde med parkeringsljuset.
Väl där så testade jag att starta den igen... men motorn orkade inte riktigt runt. Hur långt måste man köra för att få laddning på batteriet????
I alla fall så mätte de lite och den laddade konstant ca 14,7-14,8 V både på tomgång och vid lite högre varv. Förutom ett enstaka tillfälle då gick den ner på 12.5-13v. Sackade knappt när man drog på full belysning. Inget onormalt sa killen. Fick starthjälp så jag kunde komma vidare.
Började bege mig vidare...hade ca 7 mil att se fram emot i ösregna. Kröp ihop och låg på ganska hårt för att slippa bli helt dyblöt (tack till bilisterna som banade väg
) Hur eller hur så var jag till slut framme. Stängde av hojen, tryckte till på starten..och den startade direkt. Happ tänkte jag. Hojen fick stå ca 2h o svalna innan jag ställer in den...efter dessa 2h så var en lika stendöd igen. Startmotorn gick ca 2 varv...för att sedan klicka o lamporna på instrumenten sviktade.
Nu ska vi se om man kan räta ut lite frågetecken.
1. Efter att jag inte fått igång hojen i första läget (redan under provkörningen) så laddade jag aldrig upp batteriet, utan körde väl en tank cirkus (ej konstant utan lite körning då och då). Kan det vara så enkelt att batteriet inte laddat upp tillräckligt???
2. Den orkade ju inte starta efter att ha stått i två veckor...tyder detta på ett kasst batteri? Dvs att det inte håller laddningen?
3. I och med att batteriet laddar fint när det mättes upp...så måste väl regulatorn vara ok? eller??? Batteriet blir aldrig varmt eller ngt sånt heller efter någon längre körning.
4. När ett batteri varit urladdat, kan man ladda upp det igen så det blir tillförlitigt? Känns piss att man just nu inte kan lita på det riktigt. Posörfaktorn försvinner ju till viss del när man får springa igång hojen utan för cafét!
Se om ni kan hjälpa mig på traven och hitta vad som är galet. Imorron ska en batteriladdare för mc-bruk inhandlas...då jag inte vågar bränna på med min 11amperes billaddare.
Kör lugnt! o tack på förhand för hjälpen!
//KaliZ
Blev lite smått sur på min nyligen inskaffade hoj idag. Som jag nämde i en tråd tidigare så provkörde jag den när jag köpte den, första turen för säsongen för killen som då ägden den. Han hade nämnligen inte mera än startat den efter vintern. Körde en sväng. Stängde av motorn, när jag sedan skulle starta den igen så bara klickade det...jahapp kasst batteri tänkte jag. Puttade igång den vilket gick lätt. Körden hem den helt nedsläckt och körde därefter lite till och från cirka 25 mil utan några som helst problem.
Nu hade hojen stått i två veckor och när jag skulle starta den, så bara klickade det till och motorn orkade inte riktigt runt. F-n tänkte jag och puttade igång den och for in till Mickes motor i Växjö (ca 2-3mil) körde med parkeringsljuset.
Väl där så testade jag att starta den igen... men motorn orkade inte riktigt runt. Hur långt måste man köra för att få laddning på batteriet????
I alla fall så mätte de lite och den laddade konstant ca 14,7-14,8 V både på tomgång och vid lite högre varv. Förutom ett enstaka tillfälle då gick den ner på 12.5-13v. Sackade knappt när man drog på full belysning. Inget onormalt sa killen. Fick starthjälp så jag kunde komma vidare.
Började bege mig vidare...hade ca 7 mil att se fram emot i ösregna. Kröp ihop och låg på ganska hårt för att slippa bli helt dyblöt (tack till bilisterna som banade väg

Nu ska vi se om man kan räta ut lite frågetecken.
1. Efter att jag inte fått igång hojen i första läget (redan under provkörningen) så laddade jag aldrig upp batteriet, utan körde väl en tank cirkus (ej konstant utan lite körning då och då). Kan det vara så enkelt att batteriet inte laddat upp tillräckligt???
2. Den orkade ju inte starta efter att ha stått i två veckor...tyder detta på ett kasst batteri? Dvs att det inte håller laddningen?
3. I och med att batteriet laddar fint när det mättes upp...så måste väl regulatorn vara ok? eller??? Batteriet blir aldrig varmt eller ngt sånt heller efter någon längre körning.
4. När ett batteri varit urladdat, kan man ladda upp det igen så det blir tillförlitigt? Känns piss att man just nu inte kan lita på det riktigt. Posörfaktorn försvinner ju till viss del när man får springa igång hojen utan för cafét!

Se om ni kan hjälpa mig på traven och hitta vad som är galet. Imorron ska en batteriladdare för mc-bruk inhandlas...då jag inte vågar bränna på med min 11amperes billaddare.
Kör lugnt! o tack på förhand för hjälpen!
//KaliZ