Kassettinsats till öppen spis, tips och fallgropar?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej.

Har planer på att uppgradera öppna spisen i gillestugan i källaren med kassettinsats, dels för att den har en tendens att ryka in oavsett hur noggrann man är vid starten (ja, säkert beroende på min egen inkompetens) men även för att jag kommer ha tillgång till omväxlande gratis respektive billig ved och kan ju lika gärna få ut något vettig värme ur den, som det är nu åker ju ändå det mesta ut med röken men det är ju mysigt att elda.

Frågan är vad man ska tänka på när man bygger. Anmälan ska göras till byggnadsnämnden och det rekommenderas att man ska låta skorstensfejaren trycktesta och inspektera skorstenen innan man bygger men är det något annat man bör tänka speciellt på när man väljer modell? Hur matchar man måtten? Vattenmantlad? Modeller med fläktar? Får ju gärna vara lite vettiga priser men kvalitet är högsta prio, jag vill inte behöva göra om jobbet om 10 år för att något har rostat/bränt sönder. Läser man instruktioner man hittar på nätet skrivs det om att insatser brukar kosta en bit under 10 tusingar, tittar man på tillverkarnas hemsidor rör det sig snarare o 20 + extra för tillbehör, men då ofta flådigt designade enheter mer tänkta som ögongodis än att faktiskt användas, letar jag på fel ställen?

BreddxHöjdxDjup på befintlig spis är 605(705 dolt)x600x295(425 dolt), , de flesta modeller jag hittar är höjdmässigt betydligt lägre än så men då kanske man kan bygga gallersystem för varmluftsutsläpp utan att riva mer i befintligt tegel. Vilka delar av arbetet fixar man själv och vad (om något) måste en fackman fixa? Kommer inspekteras av skorstensfejaren efteråt så säkerhetsmässigt är jag inte rädd för att göra själv men det är ju onödigt att bli underkänd i onödan om det ändå är saker som man inte grejar som tålmodig och normalhändig privatperson.

Bild på spisen i nuvarande utformning. Det som är "dolt" i måtten ovan är det utrymme längst ut som inte syns och som kan användas där det inte är dörrar som ska öppnas eller glasrutor för att beskådas utifrån.

DSC_0404 - kopia.JPG

Inte svar på din fråga, men köp insatsen i Polen och spara MASSOR med pengar.
Det gjorde jag.

Jag har en vattenmantlad kamin och kan väl säga att det är sådär kostnadseffektivt om förutsättningarna inte är helt rätt. Har du redan acktankar, vattenburet osv och vill elda ganska mycket så kanske det kan vara värt att fundera på.

Jag tycker värmeavgivningen blir marginellt bättre med fläkt än utan förutsatt att installationen är vettigt gjord med en del luft runt kassetten och en rejäl öppning för varmluft i kåpan. Vill du ändå ha en variant med fläkt så se till att den inte är onödigt bullrig, det är inte mysigt. En takfläkt kan vara bra till att sprida värmen i rummet och trycka ner den från taket.

I ditt fall hade jag kollat på en Keddy, har aldrig träffat någon som är missnöjd med en sådan och nya 1000/2000-serien har keramik och tertiär lufttillförsel vilket borde göra den oslagbar.
Största du har råd/får plats med mest eftersom det är trevligare både att titta på och elda i en ordentlig kassett.

Jag gjorde hela min installation själv. Det är inte svårt så länge man har en rak rökgång och plats för rostfri slang/rör. Vill man använda befintlig rökgång utan slang/rör så blir det lite svårare att få till det bra men absolut inte omöjligt.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing