Kass i kistan!

Tack för alla tipps!
Börjar bli lite bättre nu dock.
har provat proviva... gud vad kul det blir att jobba idag:huvet
 
Vinterkräksjukan tvivlar jag på att det är. Jag har haft den, vi snackar kaskadkräkningar, tokdiarè, sen otrolig smärta i magen, sen illamående som kommer och går i en vecka. Svettningar och frossa ingår också i paketet. Det slår alla magsjukor som jag har haft tidigare
 
Vinterkräksjukan tvivlar jag på att det är. Jag har haft den, vi snackar kaskadkräkningar, tokdiarè, sen otrolig smärta i magen, sen illamående som kommer och går i en vecka. Svettningar och frossa ingår också i paketet. Det slår alla magsjukor som jag har haft tidigare

JO jag har haft det en gång jag med det var inget vidare detta e något annat.

JO jag har haft det en gång jag med det var inget vidare detta e något annat.

FAn det där ångrar jag att jag skrev... då var det full rulians igen.:näsblod
 
Last edited:
Blåbärsoppa glömde jag!
Vätska, näring och "uppstoppande" samtidigt!

Lättskitet också.
 
Last edited:
Det låter som en vanlig matförgiftning, förutom alla bakterier (som avhandlades i köttfärstråden) så är virus vanliga och står för mer än 50% av förgiftningarna, dessa ger dessutom tidvis inte lika akuta symptom som bakterierna utan kan ex ge enbart diarré och inte feber. Finns inte mycket att göra förutom att dricka mycket vatten (resorb kan vara ett bra komplement) och proviva. Dessutom är CocaCola utmärkt då det ger dig både vätska och energi vilket gör att du åtminstone inte blir hängig av näringsbrist.

Stanna hemma från jobb och tänk på hygien både för din egen skull och för att inte smitta ev familj.

Fy va orättvist att vissa slipper oroa sig varje år för den satans kräksjukan. :huvet Om det fanns nåt vaccin för skiten så skulle jag stå först i kön för att få en spruta. Lika rädd för att få det varje år när man hör att den börjar härja runt...
Finns inga vaccin och tyvärr är den förvärvade immuniteten dålig dels pga många serotyper och dels för att kroppen av någon anledning tappar det mesta av det uppbyggda skyddet på mindre än ett år.

Föds med andra gener än er stackare :yoparty :D
Edit: Lite info
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterkräksjuka

"Dock bär var femte svensk på en speciell genvariant som gör att calicivirus inte kan ta sig in i tarmens celler. I dessa fall är individen immun."

Tänk bara på att Calici är endast ett av många virus som ger vad som kallas vinterkräksjukan. Som immun mot calici kan du fortfarande drabbas av alla andra varianter så var inte dumdristig och exponera dig i onödan om det inte serologiskt har bekräftats calici.
 
Last edited:
Ätit gammal köttfärs :rolleyes:

Det låter som en vanlig matförgiftning. Dessutom är CocaCola utmärkt då det ger dig både vätska och energi vilket gör att du åtminstone inte blir hängig av näringsbrist.

Stanna hemma från jobb och tänk på hygien både för din egen skull och för att inte smitta ev familj.

.

:fakta Snälla gå inte till jobbet och smitta ner andra.

Ang coca-cola; den bör va avslagen eller?

Har du, som också jobbar inom vården (?) också en skylt på jobbet som det står "låt spriten flöda" :hihi
 
Last edited:
Ätit gammal köttfärs :rolleyes:
:fakta Snälla gå inte till jobbet och smitta ner andra.

Ang coca-cola; den bör va avslagen eller?

Har du, som också jobbar inom vården (?) också en skylt på jobbet som det står "låt spriten flöda" :hihi

Avslagen cola är väl lite skonsammare och så men det smakar ju vedervärdigt...

Är student och givetvis ägare till en "låt spriten flöda" skylt med RegionSkåne logga på fast jag har monterat upp den i baren...:näsblod
 
vad är vinterkräksjukan? är de inge påhitt? jag känner ingen som haft den.. vanlig magsjuka fast den kan ju komma närhelst :va är de nåt som ni i södra delen har? för lite vinter i livet :rolleyes:
 
Ätit gammal köttfärs :rolleyes:



:fakta Snälla gå inte till jobbet och smitta ner andra.

Ang coca-cola; den bör va avslagen eller?

Har du, som också jobbar inom vården (?) också en skylt på jobbet som det står "låt spriten flöda" :hihi

E tvungen till att jobba men får hålla mig undan alla andra.
 
vad är vinterkräksjukan? är de inge påhitt? jag känner ingen som haft den.. vanlig magsjuka fast den kan ju komma närhelst :va är de nåt som ni i södra delen har? för lite vinter i livet :rolleyes:


Nä det är inget påhitt, den kallas så för att den kommer under perioden Nov- April med toppen under Dec.- Jan.. Oftast är den mer smittsam än vanliga magsjukor och betydligt kraftigare
 
Svaret är nog det som i Finland är både en sport och ett djur; syckling....
Salmonella. Eller campylobacter. :fakta :zpy :tummenner
 
Last edited:
Alltså vad jag har lärt mig så är "vinterkräksjuka" bara ett påhitt från tabloidpressen för att sälja lösnummer, egentligen är det precis samma sak som "magsjuka" eller "maginfluensa" eller vad man vill kalla det, en mag- och tarminfektion som orsakar kräkningar och trassel. Jag har för mig att jag läst en undersökning också angående Calicivirus, som visade att det kunde ge väldigt skiftande grader i symtomen vid samma mängd exponerat virus.

/hypokondri-perris
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top