Kass batteri eller kortslutning?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Nu är det problem med skiten igen :mad:

2 gånger har den inte startat när jag försökt (urladdat batteri) och ena gången hade den stått max 10min sedan den senast var igång.

Igår fick jag ta till en b*l och startkablar, men sedan gick den igång och jag körde hem (ca 10min). I morse startade den själv (dock lite mer motvilligt än vanligt).

Kan ett dåligt batteri ge dessa symtom eller ska jag leta efter kortslutning/krypströmmar?
 
Kass batteri (hur gammalt, hur mycket misshandlat?), kass generator/laddrelä eller krypströmmar. Inte kortslutning, sånt ger bara "skogsbrand" i knarren, det brukar märkas. :-)

Ladda ordentligt med riktig laddare och se om det blir problem framöver. 10 min körning från tomt batteri innebär att batteriet endast är aningens laddat. För att ett helt tomt batteri ska bli helt fulladdat krävs flera timmars körning.
 
Robban_C skrev:
Kass batteri (hur gammalt, hur mycket misshandlat?), kass generator/laddrelä eller krypströmmar. Inte kortslutning, sånt ger bara "skogsbrand" i knarren, det brukar märkas. :-)

Ladda ordentligt med riktig laddare och se om det blir problem framöver. 10 min körning från tomt batteri innebär att batteriet endast är aningens laddat. För att ett helt tomt batteri ska bli helt fulladdat krävs flera timmars körning.

Batteriet är av typen "slutet" (?) och det satt där när jag köpte hojen förra sommaren så jag skulle gissa på orginalbatteri (dvs -96). Jag använde en classeladdare avsedd för denna typ av batteri hela vintern och i våras startade den utan problem.

Men kortslutning menar jag ju krypströmmar, har haft riktig kortis innan så jag vet vad det innebär :crash.
 
Om batteriet är från -96 så har det nog gjort sitt - köp nytt. :D
Kolla så att generatorn och laddningsregulatorn fungerar genom att mäta spänningen över batteripolerna med motorn igång. Bör ge runt 13,5-14V eller ngt liknande. För att kapacitetstesta batteriet kan du låna en testare på närmaste OK-mack och se om det är bra eller ej. :hej
 
Eldstorm skrev:
Om batteriet är från -96 så har det nog gjort sitt - köp nytt. :D
Kolla så att generatorn och laddningsregulatorn fungerar genom att mäta spänningen över batteripolerna med motorn igång. Bör ge runt 13,5-14V eller ngt liknande. För att kapacitetstesta batteriet kan du låna en testare på närmaste OK-mack och se om det är bra eller ej. :hej

Men det är ju ett sånt där slutet...ska inte de hålla längre?
Det kan ju inte vara laddningen det är fel på eftersom batteriet laddas upp tillräckligt för att dra igång motorn efter bara 10min körning.

Det där med testare låter bra...men hur funkar det?
 
Startar du ofta väldigt ofta och kör bara korta sträckor tar batteriet stryk. Mina batterier i hojarna jag dragrejsar håller max 3 år.

Det är oxid (elektriskt ledande) som lägger sig i botten av batteriet och kortsluter cellerna. Är man brutal kan man ta reda på batterisyran och sen skölja ur det med rent vatten (uppochnedvänt) och sen hälla tillbaka syran. Funkar inte batteriet då är det bara att köpa nytt.
 
andersbrink skrev:
Startar du ofta väldigt ofta och kör bara korta sträckor tar batteriet stryk. Mina batterier i hojarna jag dragrejsar håller max 3 år.

Det är oxid (elektriskt ledande) som lägger sig i botten av batteriet och kortsluter cellerna. Är man brutal kan man ta reda på batterisyran och sen skölja ur det med rent vatten (uppochnedvänt) och sen hälla tillbaka syran. Funkar inte batteriet då är det bara att köpa nytt.

Det funkar väl inte med mitt batteri? det är helt slutet, inga slangar eller påfyllningsproppar.

Det blir rätt mycket korta sträckor (till skolan - 5km) men även långa (hemhem-22 Mil). Har hört att ett sånt här batteri ska hålla mycket länge om man sköter det rätt.
 
Alla batterier har påfyllningshål, mer eller mindre dolda. På de nyare "underhållsfria" så är det en lång plastremsa med tätningspluppar på som man kan pilla bort med lite besvär.
 
Billiga, täta blyackar håller bara några år och bättre (dyrare)varianter uppåt en tio år. Allt beroende på hur de tas om hand. En motorcykel är oftast ingen ideal laddare för sådana batterier i sig själv så lite stryk får de nog redan av den vanliga driften. Men de är praktiska att ha att göra med.
 
andersbrink skrev:
Alla batterier har påfyllningshål, mer eller mindre dolda. På de nyare "underhållsfria" så är det en lång plastremsa med tätningspluppar på som man kan pilla bort med lite besvär.

Men är det inte gele´gegga i vissa täta batterier, i alla fall de lite mindre runt 10Ah? De går väl inte att fylla på något vettigt vis? Om du vet hur man gör så är jag väldigt intresserad av att veta exakt hur man går till väga.
 
Dez skrev:

Det där med testare låter bra...men hur funkar det?
Det är egentligen en ordinär belastningsprovare med visare eller indikeringslampor (består av ett variabelt motstånd (resistor) som belastar (laddar ur) batteriet. Sjunker spänningen för snabbt i förhållande till den ström man tar ut från batteriet betecknas det som dåligt.

Även om batteriet till synes verkar vara helt uppladdat efter laddning kan det ha dåligt kapacitet.. Man brukar se det på att batteriet går väldigt snabbt att ladda upp från att det är helt urladdat. Det beror på ofta på att det har "slammat igen" - elektrolyten och blyplattorna har blivit dåliga.

Förvara batteriet kallt, svalt eller i rumstemperatur och underhållsladda en gång i månaden eller något liknande under vintern så håller det mycket längre. Det finns även "intelligenta" batteriladdare som man kan använda för att automatiskt underhållsladda vid behov t.ex. under vinterhalvåret.
http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm
:cool:
 
Last edited:
då kan jag passa på att fråga hur man underhåller ett sånt är slutet batteri, när det vinter tex.
Är det specialladdare eller nåt annat?
Jag är van vid de vanliga med syra.
 
Med risk för att göra alltför mycket reklam för CTeks batteriladdare...
Jag använder denna som fungerar till alla typer av batterier (Öppna, MF, GEL och AGM) från små 1.2 Ah till stora 120 Ah.
http://www.ctek.se/svensk/ctek_multixs3600_se.htm

Fungerar kanon. :tummenupp
Finns även liknande från andra tillverkare ska sägas. :hej
 
Eldstorm skrev:
Förvara aldrig batteriet kallt! Bara svalt eller i rumstemperatur och underhållsladda en gång i månaden eller något liknande under vintern så håller det mycket längre. Det finns även "intelligenta" batteriladdare som man kan använda för att automatiskt underhållsladda vid behov t.ex. under vinterhalvåret.
http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm
:cool:

Jag trodde at det skulle stå kallt :confused:

Alltså ställde jag det i garaget (kallgarage brevid huset = ett par grader varmare än ute) och kopplade in min Ctek-laddare och lät det stå på laddning hela vindern.
Skulle det vara bättre att placera det i tex källaren som håller 18-19grader?
 
Självurladdningen blir lite mindre ju svalare omgivningstemperatur ett blybatteri har - till en viss gräns.
Batteritillverkarna rekommenderar vid långtidsförvaring av blybatterier att de ska förvaras "torrt och svalt" (som allting annat...)
Ett batteri med dålig kapacitet eller som inte är fulladdat fryser lätt och det är inget att rekommendera...
Om du underhållsladdar batteriet under vintern kan du lika gärna förvara det i rumstemperatur som svalt (5-10 grader) - har ingen betydelse. Minusgrader rekommenderas ej.
 
Last edited:
Hela vintern - just den där modellen känner själv av när batteriets kapacitet sjunkit såpass att det bör underhållsladdas.
Har man en "ordinär" laddare kan man underhållsladda en gång i månaden eller något liknande. :hej
 
En fråga

Jag köpte en batteriladdare på www.jula.se med följande egenskaper:

BATTERILADDARE med säkring som utlöses vid överbelastning.
Beskrivning:
BATTERILADDARE Elektronisk underhållsladdare 12 volt 6.0 Amp. Med elektronisk kontroll över laddningsströmmen, automatiskt stopp och återgång. Laddningsström 6.0 A. Effekt 90 W. Vikt 2.2 kg. Mått 19x9x18 cm. 230V.

Den borde väl gå att använda till en MC antar jag? Jag frågade en kompis som är MC-mekaniker och han sa att det inte ska vara några problem även om det är en billaddare, så länge det är en "smartladdare", dvs. att den går över till underhållsladdning automatiskt.
 
mankan skrev:
Jag köpte en batteriladdare på www.jula.se med följande egenskaper:

BATTERILADDARE med säkring som utlöses vid överbelastning.
Beskrivning:
BATTERILADDARE Elektronisk underhållsladdare 12 volt 6.0 Amp. Med elektronisk kontroll över laddningsströmmen, automatiskt stopp och återgång. Laddningsström 6.0 A. Effekt 90 W. Vikt 2.2 kg. Mått 19x9x18 cm. 230V.

Den borde väl gå att använda till en MC antar jag? Jag frågade en kompis som är MC-mekaniker och han sa att det inte ska vara några problem även om det är en billaddare, så länge det är en "smartladdare", dvs. att den går över till underhållsladdning automatiskt.
Med 6 A kommer du att bränna batteriet ordentligt! Använd en mc-laddare istället, även om den är dyrare, det lönar sej.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top