Kartbygge med CBR 1100 BB motor

Murre99

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Mantorp
Hoj
Honda CBR1100 Super Blackbird
Hej!

Det är så här att jag kört fast lite. Jag bygger en krosskart nummer extrem med ett motorpaket från en Honda CBR1100 Blackbird -98. Jag vet att utväxlingen på axeln ut från växellådan är 1,048 när 6e växeln är i. Fram sitter ett 17 kugg drev och bak ett 44. Det bakre drevet är infäst på en 30mm axel för drivningen till bakhjulen. Finns det någon, som har en aning om, samt lust att hjälpa mig leta fram en formel för att räkna ut RPM på bakaxeln? Jag behöver alltså få reda på hur snabbt den kommer snurra som mest, på ett ungefär!

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

/Marcus
 
Hej!

Det är så här att jag kört fast lite. Jag bygger en krosskart nummer extrem med ett motorpaket från en Honda CBR1100 Blackbird -98. Jag vet att utväxlingen på axeln ut från växellådan är 1,048 när 6e växeln är i. Fram sitter ett 17 kugg drev och bak ett 44. Det bakre drevet är infäst på en 30mm axel för drivningen till bakhjulen. Finns det någon, som har en aning om, samt lust att hjälpa mig leta fram en formel för att räkna ut RPM på bakaxeln? Jag behöver alltså få reda på hur snabbt den kommer snurra som mest, på ett ungefär!

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

/Marcus

0,386 ggr motorvarvet.

Oups, ggr utgående varvtal ....
 
Formeln borde bli Rotationshastighet bakhjul = Motorvarv x 1,048 x 17 / 44

Om motorvarvet är 10000 varv / minut så borde rotationshastigheten för bakhjulen bli
10000 x 1,048 x 17 / 44 = 4049 varv / minut = 67,5 varv / sekund

Om omkretsen på hjulen är en meter så blir det 67,5 * 3,6 = 243 kilometer i timmen

Det tycker jag verkar litet fort för en crosscart (dessutom skulle jag tro att omkretsen på hjulen är mer än en meter så då går den ändå fortare...).

Mvh,
Ingvar
 
Max RPM x 0,404.

Vad e det för diameter på bakhjulen på en crosskart? Den kommer att vara skadligt snabb....

Med drygt 30cm diameter på hjulen (dom är troligtvis betydligt större) så landar du på 240 knutar vid 10000rpm.

EDIT: så går det när man spelar Skylanders med det sjuka barnet innan man postar, dock samma resultat och det är ju alltid kul.
 
Last edited:
Tack snälla för svar!

Som ni säger, är tanken att dreva om den så vi inte får den massiva hastigheten på maskinen. Hjulen kommer vara 12/13" (kanske 10, beroende på vad vi bestämmer oss för). Det är dock ett kraftigare bygge än en konventionell krosscart, en bättre benämning är snarare Speedcart eller TTR. Men 240kmh vill jag nog inte köra med den :lol Kommer främst bli en is-kart eller en att köra på knixiga banor med.
Denna står modell för vårt bygge.
http://www.youtube.com/watch?v=wPXENKf84V8
 
Naaaaaj! 1,048 är utväxlingen i lådan. Den har en primär mellan vev och låda också med utväxling 1,571 enligt gearingcommander. Vid 10800 varv så gör inte en BB 500 km/h hur man än försöker :D
En hoj har ju en rullomkrets på ca 2 m, så med en meter omkrets kan den inte göra 250 km/h...
Så dra in primären så ger det 334 km/h med 2 meter omkrets. 1 meter ger 167 km/h
 
Jaha! Då fick jag lite sanning med modifikation från Honda Sverige! Anledningen till min faktasökning är att jag letar efter lager till bakaxeln som tål denna rotation.. Jag är helt novis på motorcyklar så det är därför jag vänder mig till er! :)
 
Jaha! Då fick jag lite sanning med modifikation från Honda Sverige! Anledningen till min faktasökning är att jag letar efter lager till bakaxeln som tål denna rotation.. Jag är helt novis på motorcyklar så det är därför jag vänder mig till er! :)

Varvtalet behöver du inte bru dig om beträffande lager. Oavsett utväxling så blir det väldigt låga varvtal för ett kullager.
 
Varvtalet behöver du inte bru dig om beträffande lager. Oavsett utväxling så blir det väldigt låga varvtal för ett kullager.

Okej! Jag kikade med en tillverkare ang att köra kul- eller flänslager, då ville han veta hur många varv axeln snurrar.. Men du har säkert rätt där! Tack!
 
Okej! Jag kikade med en tillverkare ang att köra kul- eller flänslager, då ville han veta hur många varv axeln snurrar.. Men du har säkert rätt där! Tack!

av egen erfarenhet så ska man göra ordentliga fästen till bakaxeln så inte axeln sliter sig och med lite otur blir sne...


Med vänlig hälsning
 
av egen erfarenhet så ska man göra ordentliga fästen till bakaxeln så inte axeln sliter sig och med lite otur blir sne...


Med vänlig hälsning

Okej! Vi kommer bygga bakaxeln med drivaxlar och länk/bärarmar, då jag hoppas kunna slippa det på så vis :)
 
Nejnej! Det blir länkarmar och drivaxlar. Motorn sitter bakom förarplatsen och inte bredvid som på traditionella karts. Alltså ingen sving bakåt :)

Härligt!! hur blir det med diff då???

vad blir det för hjulbas då??? skulle gissa på runt 1600mm... med tanke på att du lastar på en motor på 90kg typ bakom dig + en tyngre bakvagn så kanske det vore bra med en viktfördelning som gör att karten landar på alla 4 däcken någorlunda samtidigt så 500mm+ i hjulbas skulle gynna viktfördelningen samt att den blir trevligare i hög fart......

här är en tråd från 2009. om ett bygge här på SH. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?200532-Crosskarten-from-Hell

här har du lite tips! https://www.google.se/search?q=dune..._MMaU4ASo6oHICw&ved=0CCoQsAQ&biw=1920&bih=901


bygg så det ryker!!!

Med vänlig hälsning
 
Last edited:
Härligt!! hur blir det med diff då???

vad blir det för hjulbas då??? skulle gissa på runt 1600mm... med tanke på att du lastar på en motor på 90kg typ bakom dig + en tyngre bakvagn så kanske det vore bra med en viktfördelning som gör att karten landar på alla 4 däcken någorlunda samtidigt så 500mm+ i hjulbas skulle gynna viktfördelningen samt att den blir trevligare i hög fart......

här är en tråd från 2009. om ett bygge här på SH. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?200532-Crosskarten-from-Hell

här har du lite tips! https://www.google.se/search?q=dune..._MMaU4ASo6oHICw&ved=0CCoQsAQ&biw=1920&bih=901


bygg så det ryker!!!

Med vänlig hälsning

Jag missförstod nog din fråga tidigare, men det blir en stel axel, med kedjedrift direkt på axeln. Den modell vi har som inspiration kör med den lösningen och det verkar funka kanon!
Karten blir 1600mm bred, eventuellt nått mer. Den har ett totalmått på 2800mm och hjulbasen runt 2500(Hjulupphängningen är inte byggd än så exakta mått är inte bestämda,. Tanken är att försöka lägga bränsletanken i framvagnen på något vis, sen vid behov även några kilo ballast så vi får lite bättre viktfördelning.

Tack för tipsen! Vi själva går mest på inspiration från detta monster :) http://www.speedweekend.fi/images.php

Det är en dröm som håller på att gå i uppfyllelse, så vansinnigt skoj!
 
Jag missförstod nog din fråga tidigare, men det blir en stel axel, med kedjedrift direkt på axeln. Den modell vi har som inspiration kör med den lösningen och det verkar funka kanon!
Karten blir 1600mm bred, eventuellt nått mer. Den har ett totalmått på 2800mm och hjulbasen runt 2500(Hjulupphängningen är inte byggd än så exakta mått är inte bestämda,. Tanken är att försöka lägga bränsletanken i framvagnen på något vis, sen vid behov även några kilo ballast så vi får lite bättre viktfördelning.

Tack för tipsen! Vi själva går mest på inspiration från detta monster :) http://www.speedweekend.fi/images.php

Det är en dröm som håller på att gå i uppfyllelse, så vansinnigt skoj!

hur många lager blir det som bär axeln???

har du räknat ut utväxlingen på karten?

du räknar nog lite fel om du säger att hjulbasen är 2500mm och hela fordonet är 2800mm. för då har du bara 300mm i hjuldiameter??? ett crosskarthjul torde väl vara 40-45cm i diameter.... 10" = 25,4cm+däck...

vad för dämpare ska du ha bak? för att ha bra grepp på lösa underlag så är väl man ha relativt mjuka dämpare med lång fjädringsväg....

om du tänker dig att förarens vikt är ungefär den samma som motorn så kan du ju skissa lite på hur viktfördelningen blir...

Med vänlig hälsning
 
Då blev man sittande och tittat på youtube en stund.
Otroligt fula var dom kartarna, men fy faan va dom verkar kul att köra och ljudet när dom röt i skogen:yoparty
 
lite modifiering av kopplingen med kraftigare tryckfjädrar. 1997-1998. hade en 9-skivig koppling som ersattes 1999. av en 7-skivig med bättre friktionsmaterial. 1999. kom insprutning.

motorn väger 83kg.

Årsmodell 1997-1998.

Topphastighet (km/h) 295

Max Effekt (hkr) 164

Vridmoment (Nm)127

en äldre crosskart väger väl runt 190kg.

Honda CBR1100XX väger 227kg.

en 250cc- 2-takts motor väger väl runt 25-30kg. och en 450-500cc 4-takts väger kanske 40-45kg. du med din BB-motor så blir det 190kg kart +40-50kg.för BB-motorn= 230-240kg. + nya bakvagnen.

Köp riktig brandsäker racingoverall den dagen du börjar åka med den samt brandsläckare i cockpit!

Med vänlig hälsning
 
Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Back
Top