Karta (PDF) med MC-vägar Gran Canaria

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Någon som har eller känner till en karta med tydligt utplottade guldvägar på Gran Canaria? Går ju o googla fram hur mycket spridda vägbeskrivningar och vägnamn som helst men är egentligen ute efter en karta som sagt där de bra vägarna är utritade (typ Ducceklubbens karta).
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Trevligt du inte åker iväg bara för att grilla och häcka i baren utan ut och var lite aktiv. Finns inga dåliga vägar på Gran Canaria utom möjligen motorvägen! Skaffa dig först en bra karta med en gång du kommer ditt! Har du en GPS går det även bra. Åk tex från Playa Del Inglés/San Agustin väg GC 60 upp i bergen till Santa Lucia en trevlig liten by och sedan väg GC 211 tror jag den heter till La Gulata. Välj sedan väg GC 150 vidare till San Brigida. Glöm inte att stanna till och titta på rymdobservatoriet på bergskammen mellan La Gulita och San Brigida. Följ nu inte vägbeskrivningen slaviskt utan åk tex med fördel omvägen över Firgas eller direkt till Las Palmas. När du är i Las Palmas gå då och titta på deres teknikmuseum och glöm inte oceanhamnen där alla fartyg bunkrar innan överfarten till sydamerika mm. Jag lovar dig du kommer inte bli besviken. Lycka till. :tummenupp
 

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Ort
Nynäs (Sthlm)
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Håller med föregående skrivare - kör bara !:rock
var där för 2 år sen och hyrde hoj i 3 dar - GC60 upp i bergen rekomenderas varmt,på helgerna är dessutom en hel del likasinnade där - typ slingerbulten fast i makligare/skönare tempo...
Jag hade en ganska dålig karta som jag fick från uthyrningsstället och inte var överdrivet detaljerad men jag hade nästan större användning av kompassen i telefonen eftersom jag åkte vilse ett antal gånger - helt underbart !!!
Lite kyligt på toppen(jag var där i slutet februari iofs)så underställ kan rekomenderas,utsikten/vyerna är fantastiska,folket trevligt och det finns massor av vägar i bra skick så det är bara köra som sagt.IMG_0066.jpg
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
F.n! Nu blev man sugen igen. Får kanske kolla lite flygstolar igen. Inte hade det varit fel att kutta ditt ett tag! Fast nog tror jag det är roligare att åka till Teneriffa. Vägen mellan Las Americas till Tide går inte av för hackor! eller varför inte en runda till Masca PB280034.jpg Den vägen går inte av för hackor!
 

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
Nån som vet vart det går att hyra hoj i san augustin / playa ingles? eller las palmas
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Goggla tex "rent a bike playa del ingles" eller San Agustin mm då får du upp kandidater annars fråga direkt på plats. När du hyr stirra dig inte blind på hyrpriset utan hyr bästa mcn! Stora mc på tex 1000cc är ovanliga och mycket dyra att hyra men man klarar sig faktiskt mycket bra med en mindre mc då vägarna inte är gjorda för höga hastigheter som här hemma. Kolla absolut ALLA fel, skador mm på hyrobjekt och mycket viktigt begär det skriftligt eller än bättre gå till nån annan som har felfria hojar! Blir kanske lite dyrare men du slipper tråkigheter. Mycket fiffel och båg även där nu när tiderna är trånga! Du vet jo "när krubban är tom bitter hästen" Arbetslösheten är extrem hög på kanarieöerna typ 25% och nu när det öppnats upp för många öststater gäller varsamhet med exponering av värdesaker!
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ön är så liten att du klarar dig med valfri papperskarta. Uthyrarna brukar (brukade?) bjussa på dem utan kostnad. Du behöver inte oroa dig för att köra fel, ner till havet kommer man alltid.

Se min gamla tråd på http://www.sporthoj.com/forum/showt...6ra-hoj-i-bergen-p%E5-Gran-Canaria&highlight= för ett par tips gällande vägar, uthyrare mm.

En av uthyrarna har även lagt upp ett par rutter på http://www.motos-tivoli-rent.eu/route-3/

Om du har en smartphone, ta ner Open Street Maps (OSMand för Android tex) samt alla offline-kartor för regionen. Eller så kan du använda Google Maps och cacha kartlager.
 
Last edited:

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Åker dit om en månad,ska testa Tivolirent. Funderar på en liten kåte-m. Om man nu orkar snurra runt på kringelikrok vägarna. Någon pannkaka ville dom inte hyra ut på Ducati GC. Undra varför..
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Åker dit om en månad,ska testa Tivolirent. Funderar på en liten kåte-m. Om man nu orkar snurra runt på kringelikrok vägarna. Någon pannkaka ville dom inte hyra ut på Ducati GC. Undra varför..

En XT660 eller TTR600 är vettigare val, då det är ungefär samma prislapp som en KTM 390 Duke.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ja j*vlar vad bra vägar det fanns att åka på här, och vilket perfekt klimat så här års! Hål i huvudet på en själv att man inte dragit ner dit tidigare i sitt liv för o köra hoj! :huvet Kan varmt rekommendera er andra att ta någon billig resa ner dit o sen hyra hoj en fem dagar! Vi hyrde genom http://www.motorent.eu/ och deras Puerto Rico filial, även om de verkade ha lite skruttigare hojare än filialen i Maspalomas så fungerade en XT660 helt ok på vägarna. Sen hade de bara dorkiga jet-hjälmar så man såg ut som snuten i Terminator 2 när man gled runt.

Körde runt med hjälp av en usel gratiskarta (Aqualand) som hade högst begränsad detaljrikedom (och framförallt inga vägnamn) men med duktig passagerare och kartläsare fungerade det också. Körde i princip enbart mitten och väster om mitten av ön, dels pga tidsbrist men även för att östra delen sades vara betydligt blåsigare.

Enda läxan vi tog med oss hem, och som inte var alltför trevligt, var att vi fastnade i bergen flera timmar från hotellet när det blev kolsvart ute. O en XT660s strålkastare på smala bergsvägar uppe i molnen e fan inte alltför underhållande när man vet att man har stup på ena sidan :fyllisar

Men men.. boka en resa o ut o åk, men ge f*n i a trilla av vägen o ner i Atlanten! :näsblod

terminator-2_t1000_cop.jpg
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Åker dit om en månad,ska testa Tivolirent. Funderar på en liten kåte-m. Om man nu orkar snurra runt på kringelikrok vägarna. Någon pannkaka ville dom inte hyra ut på Ducati GC. Undra varför..

Tänk på att deras fartkameror tar kort bakifrån, så även hojåkare (och utländska turister) torskar ! Dock endast kameror utmed motorvägarna som tur är.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
När du är i Las Palmas gå då och titta på deres teknikmuseum och glöm inte oceanhamnen där alla fartyg bunkrar innan överfarten till sydamerika mm. Jag lovar dig du kommer inte bli besviken. Lycka till. :tummenupp

Missade dit inlägg innan jag åkte, trist för det där med oceanhamnen lät intressant. Vi skippade Las Palmas eftersom jag bara trodde det innehöll shopping, ohwell, kanske blir fler besök.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top