Karlskoga 25 Juli "Lördag skvaller och resultat"

Bergman2

#33 Superstock 600
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha R6
Visst är det jobbigt med konstruktiva förslag när man själv inte klarar av att ens förklara vad som är fel med dem.

:rolleyes:

Vad som är fel? Det funkar ju utmärkt som det är nu och varför inte istället införa kvalgräns så förvinner detta problemet med för långsamma förare. Och att vi ska få mer tävlingar på säsongen funkar ju inte heller..Bor ju i helt fel land för det. Okey visst går det att tävla varje helg under de få utan snö vi har, men blir nog dyrt i längden för många! Varför blanda Aförare med Bförare? Ok visst för att Bförarna ska få köra med snabbare förare och kan utvecklas men funkar ju bättre som det är. Man klassar upp sig till Aförare om man nu är tillräckligt snabb. Det går självklart ändra lite smått på det systemet vi har.

Förklara gärna VARFÖR det var det dummaste du hört:va
Enlig hans förslag, blir det ALLTID fullt startfält i A-klassen, resten kör B-final.

Tycker det låter ganska bra:tummenupp
//
Benny

Det är ju fullt i A-klassen:va
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ärligt! det dummaste jag hört på typ hur länge som hellst:va

Du får gärna förklara varför?
Det finns såklart en del problem med upplägget, hur man får till rättvisa kval är ett av dem.
Men redan i dagsläget kan ju vädrets makter spela roll under kvalet.
Är det korkat att de ~30 snabbaste kör i A-final? och att de 31-61'sta kör B-final?
Eller är det viktigare vad som står på licensen vilken klass man får köra i?
Så länge en b-förare/senior kört några race, så är det väl sällan problem att köra kval/träningar med förare som är ungefär lika snabba som en själv, eller för den delen med förare som är betydligt snabbare?
 

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Gullspång
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
Jag vet att jag kanske inte läst ordentligt och förstått allt. Jag vet att jag absolut inte är bland dom snabbaste i Rookie 600, tvärtom jag får oftast kämpa för att överhuvudtaget kvala in ( har halkat in på 2 reservplatser hittils iår). Men nu låter det helt plötsligt som att man inte har något i tävlingarna att göra utan att folk tycker det är jobbigt när man är såpass långsamt och tar upp plats i fältet, utan att man ska flyttas från SM/SO och enbart köra b-tävlingar för att man inte duger till annat.


Och till Joppe, hoppas allt går bra med dig. Såg riktigt ruskigt ut när jag passerade på banan.

Vad som är fel? Det funkar ju utmärkt som det är nu och varför inte istället införa kvalgräns så förvinner detta problemet med för långsamma förare. Och att vi ska få mer tävlingar på säsongen funkar ju inte heller..Bor ju i helt fel land för det. Okey visst går det att tävla varje helg under de få utan snö vi har, men blir nog dyrt i längden för många! Varför blanda Aförare med Bförare? Ok visst för att Bförarna ska få köra med snabbare förare och kan utvecklas men funkar ju bättre som det är. Man klassar upp sig till Aförare om man nu är tillräckligt snabb. Det går självklart ändra lite smått på det systemet vi har.



Det är ju fullt i A-klassen:va

Kan ju verkligen hålla med om att man inte ska blanda a och b förare. Jag skulle ha riktigt svårt med motviationen om jag visste att topp 20 i min klass enbart var a-förare. Känns som att det skulle vara svårt att få in b-förare i dom klasserna
 
Last edited:

Bergman2

#33 Superstock 600
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha R6
Du får gärna förklara varför?
Det finns såklart en del problem med upplägget, hur man får till rättvisa kval är ett av dem.
Men redan i dagsläget kan ju vädrets makter spela roll under kvalet.
Är det korkat att de ~30 snabbaste kör i A-final? och att de 31-61'sta kör B-final?
Eller är det viktigare vad som står på licensen vilken klass man får köra i?
Så länge en b-förare/senior kört några race, så är det väl sällan problem att köra kval/träningar med förare som är ungefär lika snabba som en själv, eller för den delen med förare som är betydligt snabbare?

Skillnaden med hur vi kör i dagsläget är alltså en blandning med A och B förare? Så separata Kval och Race funkar inte? Du vill alltså att de snabba B-förarna ska köra med A förarna? Ok en del hör verkligen inte hemma i SST 600 och 1000 då det finns förare som kör riktigt jävla långsamt. Men ett bättre alternativ på det jag tror du är ute efter, skulle inte det vara en vanlig rankning på alla förare. Ta ifrån A licensen från den långsamme och ge till den snabbe i Rookie.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kan ju verkligen hålla med om att man inte ska blanda a och b förare. Jag skulle ha riktigt svårt med motviationen om jag visste att topp 20 i min klass enbart var a-förare. Känns som att det skulle vara svårt att få in b-förare i dom klasserna
Nu tror jag du, och kanske Bergman också, missförstod det som stod i OffKeffs förslag. I det så kör man kval och sedan får de snabbaste köra A-final och de lite långsammare B-final. Resultatet blir jämnare race och att alla för köra. Hur skulle det kunna vara fel :va
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Visst är det jobbigt med konstruktiva förslag när man själv inte klarar av att ens förklara vad som är fel med dem.

:rolleyes:

Hur fan ska man veta vem som har A eller B licens? Måste juh ha A licens för att tävla internationellt. Svemo har ju tagit fram ett system som det pratades om på avslutningsfesten förra året att om man inte tar tex SM poäng under 2 år eller va de va så blir man automatiskt nerklassad.

Jag tycker de fungera mycket bra som de är nu. Har väl inte varit någon tävling de varit utkvalning på? Inte Anderstorp, Linköping eller nu på Karlskoga. Så varför klagar alla på att klasserna är fulla? För de är de ju inte...
Sen när de väl är fullsmokat så 8 pers blit utkvalade! Då har vi i Sverige ett problem med utbud och efterfrågan. Sverige har för få banor och tävlingsmöjligheter.
Den bästa lösningen som jag anser skulle kunna funka men aldrig kommer fungera är att göra som LMS att ha separata helger med A repektive B förare. Då skulle tiden finnas för a och b final utan att körtiden blir speciellt myket mindre. Men för att de skall gå så ska de va 2 fulla klasser vilket vi inte är i närheten av. var 28 startande på KGA i helgen
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ok en del hör verkligen inte hemma i SST 600 och 1000 då det finns förare som kör riktigt jävla långsamt.
Visst finns det dem som kör långsamt mätt med dina mått men tänk på att det inte är alla som har vägen krattad som du har. Hur många 18-åringar får tävla i USA, träna på Valencia osv? Ett uns av ödmjukhet skulle inte skada.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vad som är fel? Det funkar ju utmärkt som det är nu och varför inte istället införa kvalgräns så förvinner detta problemet med för långsamma förare. Och att vi ska få mer tävlingar på säsongen funkar ju inte heller..Bor ju i helt fel land för det. Okey visst går det att tävla varje helg under de få utan snö vi har, men blir nog dyrt i längden för många! Varför blanda Aförare med Bförare? Ok visst för att Bförarna ska få köra med snabbare förare och kan utvecklas men funkar ju bättre som det är. Man klassar upp sig till Aförare om man nu är tillräckligt snabb. Det går självklart ändra lite smått på det systemet vi har.



Det är ju fullt i A-klassen:va

Det var en en handfull som var snabbare i r600 kvalet än de sista i sst600 hade det inte varit bättre att dom körde med er och dom långsamaste i sst600 mer r600?

På detta sättet hade det blivit lite jämnare i båda klasserma dock så hade fler rookisar fått se sitt race från läktaren då det var utkvalningar både i sst och i rookie.


Det är sjukt svårt att säga vad som är bättre och sämmre. Det är ju trotts allt så att den info som diskuteras här är ju efter att tävlingen på KGA kördes. Efter falkentävlingen fanns ingen sånhär diskution de klasserna det var utkvalning i då var SBK och R600. Dock så kvarstår fakta och det var förare i R1000 som var snabbare än de långsammaste i SBK. Då hade man kunnat raca efter kvaltid och sedan låtit de långsama SBK förarna köra med R1000 (då de fanns plats för dom i det racet)

Jag tycker att Mike och Co gör ett jävligt bra jobb men igentligen så är det lite fel att ha en cup med prispengar där det gäller att vara bäst av dom sämsta????

Men men hur man än vänder sig så har man röva bak.........:arsele
 

Bergman2

#33 Superstock 600
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha R6
Visst finns det dem som kör långsamt mätt med dina mått men tänk på att det inte är alla som har vägen krattad som du har. Hur många 18-åringar får tävla i USA, träna på Valencia osv? Ett uns av ödmjukhet skulle inte skada.

Vad har detta med saken att göra?:confused:
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Visst finns det dem som kör långsamt mätt med dina mått men tänk på att det inte är alla som har vägen krattad som du har. Hur många 18-åringar får tävla i USA, träna på Valencia osv? Ett uns av ödmjukhet skulle inte skada.

Tycker du att det är fel att han får träna och tävla :va
Svenne-mentalitet....:arsele
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad har detta med saken att göra?:confused:
Vem tror du själv har störst chans att bli snabb, en som flänger jordern runt och åker hoj eller en som knegar och lyckas komma iväg på 1-2 träningar i månaden?

Att skriva att folk köra riktigt jälva långsamt i sin egen klass är inget tecken på ödmjukhet, vilket är en trevlig egenskap.
Men för att de skall gå så ska de va 2 fulla klasser vilket vi inte är i närheten av. var 28 startande på KGA i helgen
Nu var det inte enbart 1000 som ingick i förslaget utan även 600 där det i helgen var utkvalning i både SST 600 och Rookie 600.
 

Bergman2

#33 Superstock 600
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha R6
Det var en en handfull som var snabbare i r600 kvalet än de sista i sst600 hade det inte varit bättre att dom körde med er och dom långsamaste i sst600 mer r600?

På detta sättet hade det blivit lite jämnare i båda klasserma dock så hade fler rookisar fått se sitt race från läktaren då det var utkvalningar både i sst och i rookie.


Det är sjukt svårt att säga vad som är bättre och sämmre. Det är ju trotts allt så att den info som diskuteras här är ju efter att tävlingen på KGA kördes. Efter falkentävlingen fanns ingen sånhär diskution de klasserna det var utkvalning i då var SBK och R600. Dock så kvarstår fakta och det var förare i R1000 som var snabbare än de långsammaste i SBK. Då hade man kunnat raca efter kvaltid och sedan låtit de långsama SBK förarna köra med R1000 (då de fanns plats för dom i det racet)

Jag tycker att Mike och Co gör ett jävligt bra jobb men igentligen så är det lite fel att ha en cup med prispengar där det gäller att vara bäst av dom sämsta????

Men men hur man än vänder sig så har man röva bak.........:arsele

Jo det jag tycker vore de bästa sättet är en rankning då Alicensen från de som är långsamma går till de snabba i Rookie. tex Caroline Olsen platsar utmärkt i SST600 bland många andra oxå. SST600 består av många som inte har ett skit i klassen att göra
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Tack för allt stöd Joppe fått efter olyckan. Han är erhört glad för det och kämpar på inne på sjukan för att bli frisk! Dagarna består mest av sömn, smärtstillande medel för diverse benbrott, samt träning av lungkapacitet genom att blåsa i en vattenflaska med sugrör.

Alla ni på sporthoj är verkligen toppen och Joppe är så glad för era hälsningar. Sådant betyder mycket i detta läge!

Kram på er alla// från Joppes flickvän och familj som är glada att han lever

Oops var det den joppe:gnissla
Krya på dig och ta det lungt med sugröret det kan lätt hända en olycka :näsblod
 

Bergman2

#33 Superstock 600
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha R6
Vem tror du själv har störst chans att bli snabb, en som flänger jordern runt och åker hoj eller en som knegar och lyckas komma iväg på 1-2 träningar i månaden?

Att skriva att folk köra riktigt jälva långsamt i sin egen klass är inget tecken på ödmjukhet, vilket är en trevlig egenskap.
Nu var det inte enbart 1000 som ingick i förslaget utan även 600 där det i helgen var utkvalning i både SST 600 och Rookie 600.


Nu är det så att bara för att jag tränat/tävlat och flängt jorden runt under vinterhalvåret har verkligen ingenting med saken att göra! Nu är det så att i SST600 är det förare som inte är tillräckligt snabba. Jag skulle hellre vilja se några Rookie åkare i klassen. Enda rätta är en rankning enligt mig! Slipper ju klaget att "dom är för snabba" och " dom är för långsamma"
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jo det jag tycker vore de bästa sättet är en rankning då Alicensen från de som är långsamma går till de snabba i Rookie. tex Caroline Olsen platsar utmärkt i SST600 bland många andra oxå. SST600 består av många som inte har ett skit i klassen att göra
Men vänta nu, du tycker att OffKeffs förslag är skit, trots att det skulle innebära att det alltid är de snabbaste som kör A-finalen samtidigt som det är precis vad du vill med ditt inlägg ovan :va
 

Bergman2

#33 Superstock 600
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Säffle
Hoj
Yamaha R6
Men vänta nu, du tycker att OffKeffs förslag är skit, trots att det skulle innebära att det alltid är de snabbaste som kör A-finalen samtidigt som det är precis vad du vill med ditt inlägg ovan :va

Så mitt förslag funkar inte tycker du?
Jag tycker vi ska hålla oss till SM där eliten kör. Nybörjarna och de som kör för att det är kul och inte ser det hela så seriöst, samt de lite långsammare kör Rookie.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Vem tror du själv har störst chans att bli snabb, en som flänger jordern runt och åker hoj eller en som knegar och lyckas komma iväg på 1-2 träningar i månaden?

Att skriva att folk köra riktigt jälva långsamt i sin egen klass är inget tecken på ödmjukhet, vilket är en trevlig egenskap.
Nu var det inte enbart 1000 som ingick i förslaget utan även 600 där det i helgen var utkvalning i både SST 600 och Rookie 600.

Blir man utkvalad så blir man!... håller man inte måttet kanske man skall lägga pengarna på träning eller göra något annat. De fungerar väl exakt på samma sätt i VM kör du för långsamt har du inget där oh göra så vad gör man då för att bli bättre? jo träna? Har okså blivit utkvalad och de suger, men de e ju bara att köra vidare. eller? De som inte kvalar in så finns de ju klubbmästerskapp och andra små tävlingar som man kan köra..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så mitt förslag funkar inte tycker du?
Jag kan inte se någon större skillnad mot idag förutom att man skulle ha en automatisk upp och nedklassning. Det andra förslaget innebär ju att det ALLTID är de snabbaste den helgen som kör en final tillsammans. De långsammare kör i en egen final.

Jag tycker vi ska hålla oss till SM där eliten kör. Nybörjarna och de som kör för att det är kul och inte ser det hela så seriöst, samt de lite långsammare kör Rookie.
Ska vi helst köra egna helger också?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Så mitt förslag funkar inte tycker du?
Jag tycker vi ska hålla oss till SM där eliten kör. Nybörjarna och de som kör för att det är kul och inte ser det hela så seriöst, samt de lite långsammare kör Rookie.

Är SBK-C elit? Jo, när topp-förare från PRO-SBK eller när någon förare med lite internationella meriter gästar.
Resten skulle jag inte kalla elit, särskilt inte när rookie-förare ofta är så snabba att de kan ta poäng från A-förare..
Låter man kvaltider avgöra var man kör i SM så är det ju de som är snabbast som kör i den mest prestigefyllda finalen iaf.

Eller så gör man som många ropar, kör ännu fler rookierace under SM, men då tappar ju mästerskapet ännu mer status.
Hur kul är det med två SM-klasser och resten utfyllnad för att klara kostnaderna?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top