Kardanolja

boozty

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
Jajjamen
Fattar nada. Köpte ny hoj med kardan. Gjorde 50 mil service på egen hand då handlaren följer serviceboken.

Det som är lite märkligt är att jag nämnde att i manualen så rekommenderas hypoidolja, GL5 SAE 90.

Så när jag skulle köpa oljan av handlaren, "där jag köpte hojen" , så säger dom att de använder en annan olja, på alla hojar dessutom, med kardan såklarrt. MOTUL GEAR 75W/80:confused:

Ok, tänkte jag, får väl testa den då.

Tappade ur oljan...50 mil...luktade illa...massor av spån och smuts, såg rent ut sagt för jävlig ut. Börjar då undra....fabrikationsfel....eller fel olja!!!:huvet

Hällde i MOTUL GEAR 75W/80, och är jätteosäker på hur det kommer att se ut vid nästa byte.

Då är det 100 milservicen. Men troligtvis kommer jag att byta oljan några gånger innan.

Är det nån annan som har liknande erfarenhet?

GL5 SAE 90 är bara en typning på oljan och inget märke.

Den oljan de rekomenderar har den typningen så det är inge problem :tummenupp

Spån och skit kan det vara för att hojen är ny. Delarna sliter in sig till varandra.

Det är väl förmodligen just därför oljan ska bytas redan efter 50 mil = för att få bort allt skit som diffen släppt ifrån sig när den brytits/körts in :tummenupp

Det är en hypoidolja
Googlade och såg det går bra för slutväxlar. Tusan vad snabb du var...

Edit: Skaffade just en gammal svarv och stötte på det lilla "problemet" själv. Tydligen inte helt bra att hälla i vanlig växellådsolja i den, så jag kör med Castrol Syntrax Universal i växellåda, kardan ch slutväxel. Den ska visst funka för båda. Klart, en gammal BMW nöjer sig med bananskal som smörjmedel, men man vill ju ändå ha hyfsat bra grejor när det går åt så lite. Helsyntet hade nog pissat ut direkt, så det fick bli lite sämre olja.

Last edited:
Den ska lukta skit, den smörjer genom att det bildas oxid på ytorna (som jag fattat det). Magnetpluggen på avtappningen brukar alltid va full med godis.

Att diffoljan är mörk, spånig och luktar illa är normalt, jag är inne på min tredje nya BMW så jag vet. Det ska inte finnas större "skärvor" eller bitar i oljan dock. Oljemängden i en diff är väldigt liten så det ser ut som det är mycket spån när man är van vid att tappa ur typ fyra liter ur motorn.

Motuloljan är GL-5 och hypoidklassad även om viskositeten inte stämmer 100% mot vad som anges i boken. Jag skulle säga att en rak SAE 90 vanligtvis är mindre avancerad än en 75-w80 och högst troligt sämre i din diff. Du kan sova lugnt.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025