Kardan vs kedja

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Hamnade i en disskusion om varför kardan inte används i rejs på hoj. jag har inte sett det och undrar då varför? eller har jag missat något? jag hävdade att kedja är rappare än kardan i ax och det är viktigt när det är tid att vinna i rejs. har jag rätt?

Borde det inte vara lättare att få till en sjysst utväxling med kedja o drev framför kardanens något begränsade storlek....

edit:borde kanske låta bli att spekulera men jag är så satans uttråkad...

Som jag hajade det så förlorar man en hel del kraft med kardan. Har ägt en bulldog och den hade det, och man kan ju inte skryta med draget direkt, iofs var det bara 65hk orginal

kardan ska väl ge nån slags hisskänsla el va dom kallar det..kan ju inte va så bra..

Tror det är tvärt om. Man förlorar mer kraft med kedja. Men kardan väger en massa gemfört med kedja.

Kardanen har betydligt mindre kraftförluster än en kedja men den lider av andra saker:

*Stor ofjädrad vikt
*Svårt att ändra utväxling
* Kan inte hantera för stora fjädringsrörelser
* Underlättar markant om man har längsgående vev så man slipper vända kraften trvå gånger

Boris JR skrev:
2373462 Kardanen har betydligt mindre kraftförluster än en kedja men den lider av andra saker:

*Stor ofjädrad vikt
*Svårt att ändra utväxling
* Kan inte hantera för stora fjädringsrörelser
* Underlättar markant om man har längsgående vev så man slipper vända kraften trvå gånger

Du har i grunden fel på ditt första påstående:
Det finns ingen kraftöverföring som ger mindre kraftförluster än en kedja i bra skick.
Du är inne på samma spår med ditt sista påstående, att kardanen kostar effekt beror på att kraften byter riktning två gånger!
Även om man har en längsgående motor, typ BMW´s K-modeller eller MotoGuzzi så måste kraften skifta riktning även om det bara är en gång.

I stort sett alla småbilar har idag en tvärställd motor och en anledning till det är att det helt enkelt snålare att slippa byta riktning på kraften, där går det bara vidare till växellådan som ändra utväxling och sedan vidare ut till hjulen i vars en ända.
Därmed slipper man kraftförluster som bara kostar effekt eller bränsle.
Med utgångspunkt från grundfrågan är de två andra påståendena korrekta.

Så om jag fattat allt rätt så innebär det att en kedja i BRA skick är överlägset bäst med dem förutsättningar som det är i Rejs.

Ducster900 skrev:
2373514 Du har i grunden fel på ditt första påstående:
Det finns ingen kraftöverföring som ger mindre kraftförluster än en kedja i bra skick.
Du är inne på samma spår med ditt sista påstående, att kardanen kostar effekt beror på att kraften byter riktning två gånger!
Även om man har en längsgående motor, typ BMW´s K-modeller eller MotoGuzzi så måste kraften skifta riktning även om det bara är en gång.

I stort sett alla småbilar har idag en tvärställd motor och en anledning till det är att det helt enkelt snålare att slippa byta riktning på kraften, där går det bara vidare till växellådan som ändra utväxling och sedan vidare ut till hjulen i vars en ända.
Därmed slipper man kraftförluster som bara kostar effekt eller bränsle.
Med utgångspunkt från grundfrågan är de två andra påståendena korrekta.

Håller med till fullo:tummenupp Sen kan man ju lägga till, slutväxeln på bakhjulet skall vispa runt olja som bromsar oxå och inte bara onödig fjädrad vikt utan ökat gyro på bakhjulet, för jag antar att ett duralaludrev är lättare än ett kronhjul. Sen får man ju ett gyro på fel håll, med kardan, som med stor säkerhet spelar mindre roll på väg, men ställer säkert till det på en riktig banhoj.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back