Karaktärer i mataffären

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Mataffären är kanske det enklaste stället i existens vad gäller generalisering av persontyper.
Det finns olika satta beteendemönster alla tycks följa.

1. Drönaren i mjukisbyxor.
Släpar fötterna efter sig och står/går ivägen till den milda grad att man kan tro att de gör det med flit.
Denna karaktär lider av stor indolens och har grav beslutsångest.
Står gärna vid hyllor och stirrar lamt på varorna innan de till slut väljer märket de sett i TV-reklamen.
Står med brödtången i hand och brödskåpets dörr öppen trots att de inte valt än. Saknar framförhållning.
Stänger inte lock eller skåpdörrar efter sig.

2. Den överviktiga, snart feta, unga vuxna mellan 25 och 35 år.
Denna karaktär har inte alltid varit överviktig, utan har efter kanske för många nobbningar på krogen tagit till ett introvert leverne och visar sig sällan utomhus efter arbetsdagens slut. Undantaget är när godissuget blir för stort och ett besök av affären blir nödvändigt.
Denna karaktär skäms och vet mycket väl att de gör fel i att äta chips till middag, och försöker dölja detta även för alla anonyma ansikten i affären.
Karaktären strövar runt och ser bortkommen ut medan de låtsaskollar pris på tomater, tills dess att de kommer till snaskhyllorna, där de försäkrar sig om att hamna ensamma och ostörda.
Slänger ett halvt skräckslaget/halvt nerslaget öga på en när man går förbi och ser att de står och väljer jordnötter.

3. Den överdrivet otålmodige, smått asociala jäktaren.
Ses sällan stå still, utan greppar saker ur hyllor i förbifarten.
Utgår ifrån två olika mönster beroende på om denne vet i förhand vad den ska handla eller inte. Om karaktären vet vad den vill ha jäktar denne med snabba, målmedvetna steg direkt mot hyllan där den önskade varan står, och går därefter direkt till kassan utan att titta på andra varor.
Om karaktären inte vet vad den ska handla(till middag?), betar denne systematiskt av affärens alla hyllor i ett utarbetat rutsystem medelst samma snabba steg som förr, utan att stanna, med blicken snabbt scannande upp och ner från hylla till hylla tills den hittar något som kan falla på läppen.
Personen i fråga är sannolik att ha någon form av mentaldiagnos. ADHD, tvångstankar, alternativt Aspergers.

4. Fyll på

Last edited:
4. Par som är sura på varann och som sammanbitna går runt och markerar sin ilska genom att slänga ned varorna i vagnen och bara väntar på att få komma till bilen och gräla.

Du måste köpa ny hoj snart ....

Last edited:
Varför bara de negativa bilderna?

5. Den planerade veckohandlaren. Den som kommer in med en lista som är nedskriven av eller tillsammans med frugan, mannen har såklart arrangerat listan efter den ordning som varorna plockas i affären och därmed avklaras en veckas inhandel inkl ett par spontaninköp och snabbkoll av de tre-fyra intressanta hojtidningarna innan allt betalas i utcheckningskassan på bara 30min eller 40 om man är lite seg och tar det lite piano.

Eller är den för avslöjande av hur jag funkar? :)

Så jag får mindre fritid om jag köper hoj? :va :D

Äh, sånt här gör jag ändå. Det kan ingen hoj ändra på.
Analysera mera. :banana

Men du får iallafall mindre tid till såna saker för jag antar att du inte funderar på sånt här når du kör hoj..? :näsblod

Men du får iallafall mindre tid till såna saker för jag antar att du inte funderar på sånt här når du kör hoj..? :näsblod

Då kommer istället trådarna om bilistdjävlarna som inte kan köra bil utan sminkar sig/äter frukost(lunch/middag)/skriver sms/uppdaterar facebook osv osv osv.

5. Den planerade veckohandlaren. Den som kommer in med en lista som är nedskriven av eller tillsammans med frugan, mannen har såklart arrangerat listan efter den ordning som varorna plockas i affären och därmed avklaras en veckas inhandel inkl ett par spontaninköp och snabbkoll av de tre-fyra intressanta hojtidningarna innan allt betalas i utcheckningskassan på bara 30min eller 40 om man är lite seg och tar det lite piano.

Eller är den för avslöjande av hur jag funkar? :)

Ta't lugnt, vi är flera som funkar så!

AIP, Anonyma Inköps-Planerare :tummenupp

Då kommer istället trådarna om bilistdjävlarna som inte kan köra bil utan sminkar sig/äter frukost(lunch/middag)/skriver sms/uppdaterar facebook osv osv osv.

Han kanske borde pausa bredbandsabonnemanget en månad och köpa hoj..

Fast trådarna är ju rätt roliga

Last edited:
6. Person som står med halvfull kundvagn i kön till kassan. Helt plötsligt kommer det famlijemedlemmar från alla håll med famnarna fulla med varor. Vips är vagnen full. :huvet

6. Person som står med halvfull kundvagn i kön till kassan. Helt plötsligt kommer det famlijemedlemmar från alla håll med famnarna fulla med varor. Vips är vagnen full. :huvet

Eller en som blir påmind av kassörskan att det var tre kaffe för en hundring, två kostar ju 79,- och tränger sig bakåt genom kön med ett -Ursäkta, jag ska bara...:mad:

Ta't lugnt, vi är flera som funkar så!

AIP, Anonyma Inköps-Planerare :tummenupp

Roligast är när frugan skrivit listan och man sätter sig och skriver om den... hon frågar lite lätt varför och man muttrar att den är i fel ordning... :D

Eller en som blir påmind av kassörskan att det var tre kaffe för en hundring, två kostar ju 79,- och tränger sig bakåt genom kön med ett -Ursäkta, jag ska bara...:mad:

Sådana kassörskor skall skjutas!

Å andra sidan har jag inte det problemet längre... självscanning is the shit! :)

Last edited:

Jag ämnade att fortsätta med:

4. Snälla gamla damen som upprepande använder orden "ojsan" och "åh, förlåt".
5. Snygga bruden i kassan.
6. Översociala snubben i kassan.
7. Fnissiga tjejgänget.
8. Etc, etc

:tummenupp

Men jag sitter faktiskt på jobbet. :hihi

Last edited:
Roligast är när frugan skrivit listan och man sätter sig och skriver om den... hon frågar lite lätt varför och man muttrar att den är i fel ordning... :D

Sådana kassörskor skall skjutas!

Å andra sidan har jag inte det problemet längre... självscanning is the shit! :)

Oplanerad fruga du har! Här hemma är det jag som skriver listan och jag som handlar. Listan skrivs givetvis i rätt ordning!

Och självscanning finns inte i alla affärer..! Och inte i en enda av affärerna i Ystad. :huvet

Man jag sitter faktiskt på jobbet. :hihi

Det är ju då man har tid med sånt! :fakta

Last edited:
6. Den hysteriska småbarnsmamman som försöker styra barnvagnen mellan horder av kundvagnar medelst pensionärer vars rullatorer har för lite luft i däcken. Sistnämnda letar dessutom efter strömmingen.
Småbarnsmamman ses alltid med ett paket snabbmakaroner i högsta hugg, samtidigt som hon skriker på sin 3-åring som håller på att meja ner en majsburks-pyramid med sin mini-kundvagn med rosa flagga på. 6-åringen var spårlöst försvunnen så fort skjutdörrarna slogs upp framför "familjen".
Ungen i vagnen skriker oavbrutet och det slutar alltid med att hon kommer ut med ca 50% för lite varor än det som var tänkt att inhandlas. Självklart så har lågpriscigaretterna för hela veckan inhandlats.
Väl ute så tänder hon en cigg, knyter loss sin kamphund som var bunden i staketet mot parkeringen och sen går hon hem till sin 3-rummare som socialen betalar.
Glömde jag säga att det var Lidl hon besökte?

Arge pensionären

Glöm inte den andra kategorin pensionärer. De hänger på låset för att inte missa reavarorna men därefter går allt väldigt långsamt. Tycker gott att de kan gå före i kön då "alla andra" (läs övertidsarbetande småbarnsföräldrar som försöker ha ett socialt liv) har gott om tid. Envisas med att säga "Jag har jämna pengar" för att 10 minuter senare börja leta på golvet efter 50-öringen de är säkra på fanns i väskan. Lämnar ofta spår av provsmakad frukt som de lägger tillbaks i frukthyllan. Tenderar att alltid gå och handla när det är som mest folk i affären.

7. De gamla gubbarna i 70-års åldern, städat klädda i skjorta (gärna kortarmad) och förstora kalasbyxor.
Vid minsta rörelse lämnar de efter sig EN DISTINKT LUKT AV 5 DAGAR GAMMAL ARMSVETT!

4. Snälla gamla damen som upprepande använder orden "ojsan" och "åh, förlåt".
5. Snygga bruden i kassan.
6. Översociala snubben i kassan.
7. Fnissiga tjejgänget.
8. Etc, etc

:tummenupp

Men jag sitter faktiskt på jobbet. :hihi

Sen måste man faktiskt ta hänsyn till var man handlar också. Går man på Coop/Södermalm får man nog räkna med mjukisbrallor.

Går man i trendiga kvartersbutiken i Vasastan lär ju klientelet skilja sig högst väsentligt mot klientelet på Citygross i Kungens Kurva tex.

Sen måste man faktiskt ta hänsyn till var man handlar också. Går man på Coop/Södermalm får man nog räkna med mjukisbrallor.

Går man i trendiga kvartersbutiken i Vasastan lär ju klientelet skilja sig högst väsentligt mot klientelet på Citygross i Kungens Kurva tex.

Du missar poängen.
Det är ingen beklagan, det är en analys av karaktärer.
Trendigare affär, trendigare typer att analysera. ;)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing