Karaktären på regn

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag undrar, och jag vet att ni undrar också:

Ibland regnar det ju jävligt "hårt", även om det inte blåser, och ibland regnar det lätt. Vad är det som gör att det, oavsett storlek på regndroppar, känns som att det hamrar ner ibland och ibland inte? Är det att molnen går högre och ger mer fallhöjd?

Bonusfrågan blir: Vem började sprida myten att det är lärorikt att köra i regn för gatåkare? Är det samma stolle som pratar om dåliga kläder, inte dåligt väder?

Storleken är väl den avgörande faktorn då jag antar att dom flesta regnmoln ligger så högt att dropparna når max hastighet innan dom når marken(terminal velocity)

Storleken är väl den avgörande faktorn då jag antar att dom flesta regnmoln ligger så högt att dropparna når max hastighet innan dom når marken(terminal velocity)

Men det kan ju piska lika hårt med små droppar som med stora. Är det när molnen går ännu högre då? Vad händer om molnen går lika högt men med än större droppar, regnar det än jävligare då?

Vad avgör storleken på dropparna förresten?

http://en.wikipedia.org/wiki/Terminal_velocity

Nu vet jag inte hur långt en droppe måste falla för att nå max då det beror lite på storleken.
Men det är väl inte så orimligt att en droppe som fortfarande accelererar är mjukare än en som redan faller i max fart.
Så, ja, droppar som piskar faller antagligen från moln som är högre upp.

Kör man i 180 på MC så hamrar regnet ned. Sitter man under ett parasoll i trädgården är samma regn ett stilla sommarregen. Det är alltså hastigheten som avgör.

Kör man i 180 på MC så hamrar regnet ned. Sitter man under ett parasoll i trädgården är samma regn ett stilla sommarregen. Det är alltså hastigheten som avgör.

Bäste herr Stjärnslagare! Om ni kunde nedlåta er att avvara en av edra dyrbara minuter, ty jag vet att de är dyrbara, och läsa det kompletta manifest som initierade denna diskussion, skola jag tro att ni må upptäcka att undertecknad nämnt frånvaron av vind som en av grundstenarna i frågan.

Ety att regnet tillfogar smärta, om ej ansenlig, till en oskyddad kropp i rörelse, torde varje individ som upplevt nyss nämnda tillstånd finna självklart.

Vad gäller regnkörning för gatåkare anser jag att det är pedagogiskt på kurser att ha regn, då det är svårare att köra i regn än med solen i ryggen. Men inte att det är bättre att köra i regn.

Hur kan dete vara bra? Sämre fäste ,sämre sikt, större risk att börja frysa och bli stel. Perfekt att trigga överlevnadsreaktikoner...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN