Karaktär på motor (98:as R1:a)

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Har en fundering angående R1:an vs Suzuki Gsx-r 1000.
Polarn har en 1000R med Acra helsystem och jag har en 98:as R1:a med filter och highpipe-slipon.
Hur mycket skiljer det på hojarnas vrid eg ?
Rullande 100-280 så kom han lite före men då det gäller att få upp hojen på bakhjulet så är det natt och dag.
Jag har provat hans hoj och jag ligger runt 6-7krpm och vrider fullt och knycker till lite så kommer den.
Men med R1:an måste jag upp till 10krpm för att få upp den.
Det är bakhjulsåkning vi talar om och jag ligger på 3:ans växel med bägge hojarna.

Har R1:an så mycket sämre vrid ? Har hört något snack om att R1:an är känd för sin ketchupeffekt men hur ligger det till eg ? Ska hojen (r1:an) uppföra sig så ?

Allt snack om att den hade så kort hjulbas då den kom och var (är) så wheeliebenägen har nästan gjort mig lite besviken då jag provat den några mil nu.
 
R1 mycket skryt m.m Gsx1000r går helt enkelt mycket bättre....R1 = posör hoj, jag tog 98-02 R1 i top hastighet med min Mille som ska ha ca 20 hk mindre än R1or. Gsx har jag där imot problem mot.
 
Men med R1:an måste jag upp till 10krpm för att få upp den.
Det är bakhjulsåkning vi talar om och jag ligger på 3:ans växel med bägge hojarna.
Allt snack om att den hade så kort hjulbas då den kom och var (är) så wheeliebenägen har nästan gjort mig lite besviken då jag provat den några mil nu.

Om du plockar upp din gamla R1:a på bakhjulet på treans växel har jag lite svårt att förstå att du sitter här och gråter. Suzukin är en nyare och modernare hoj och lämnar orginal ca 15 hästar mer så det borde väl inte vara orimligt att det på nåt sätt skulle märkas.
 
Jag vet inte hur din R1:a är, men min drar fint från noll och intet. Någon ketchup effektär det absolut inte. När R1 var ny så läste jag att vissa blev missnöjda med sina helsystem pga. att bottenvridet försvann, troligtvis eftersom EXUP-ventilen plockades bort.
Vad gäller effektskillnaden så är det nog bara som andra skriver, GSXR:en är en nyare hoj! Jämför du med en ZX-10 2004 så kommer du att märka ännu större skillnad.
Men handen på hjärtat så har en R1-98 massivt överdimensionerad motor för lansvägskörning.
 
äh, jag har fått upp min 98:ans R1a på slangen på 4an med bara acceleration och lite ryck i styret. visserligen lågt med soppa i tanken. Har fått upp den på sexan oxå.. dock går det ju runt 200 + då.
 
Om du plockar upp din gamla R1:a på bakhjulet på treans växel har jag lite svårt att förstå att du sitter här och gråter.


Gråter var väl lite att ta i, snarare bara fundersam om dom hade så stor skillnad i vridet eller om jag hade något fel på min. Jag är 10ggr mer nöjd med min gamla R1:a än vad jag var med min gamla TLR, aldrig mer ett sånt lok.
 
äh, jag har fått upp min 98:ans R1a på slangen på 4an med bara acceleration och lite ryck i styret. visserligen lågt med soppa i tanken. Har fått upp den på sexan oxå.. dock går det ju runt 200 + då.

Det är bara acceleration och ryck i styret, då jag känner att vridtoppen kommer knycker man till lite och sen seglar man :tummenupp
Så lätt som det går på 3:an borde det inte vara några problem på 4:an heller.
Enda som jag hakar upp mig på är att polarn gör det vi 3krpm lägre än mig, äh so what jag har en billig hoj som jag har jävligt kul per krona med.
 
R1:orna är faktiskt inte några Posörhojar som vissa påstår, MEN det kräver sin man att köra en R1:a på rätt sätt. för dom har dock det problemet att dom inte kommer ordentligt förräns vid 10 000 varv och uppåt. Det är en rå hoj, som måste varvas riktigt ordentligt innan den vaknar. Men ligger man ständigt på de höga varven när man racear så är den inte ett jävla dugg långsammare än Gixxern, t o m så att Gixxerns toppdrag är sämre än R1:ans. däremot så är Gixxern råare och värre på mellanregistret, men när Yamahan kommer så gör den det riktigt vidrigt... Iaf så är det så på min -05:ans R1:a.

Tänkte ju byta den mot en Suzuki GSX-R 1000 -07, men ångrade mig efter att ha provkört Suzukin... Det var ju fan en Touringhoj.... K7:an alltså. Inte alls så rå att köra som man trott... Nej fan, R1:an är en grym hoj, men den är mer svårkörd än Suzukin. Synd bara att så många R1-ägare inte utnyttjar hojens brutala kapacitet på höga varv, för den finns verkligen där...

Skulle vara kul att se en Moto-GP-toppförare köra både Gixxern och R1:an på bana, efter ett antal testvarv, och sedan klocka honom på bägge hojarna... Ger mig fan på att R1:an spöar Gixxern då...

Men vad vet jag.

Kimmen.
 
R1:orna är faktiskt inte några Posörhojar som vissa påstår, MEN det kräver sin man att köra en R1:a på rätt sätt. för dom har dock det problemet att dom inte kommer ordentligt förräns vid 10 000 varv och uppåt.

Som jag själv upplever den så börjar den vakna vid 8000 och det bryter lös totalt vid 10000 så jag håller med dig helt och hållet.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top