Kapitalistunge

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur gör man om man redan från ung ålder vill skapa bästa möjliga förutsättningar för någon att bli en brat? Jag känner till en halvt år gammal typ som inte har någon som helst koll på pengars värde, lyxvanor eller kapitalvaror. Jag vill ändra på detta genom att börja spara pengar åt honom regelbundet, jag tittade på Aktiespararnas tjänst Aktieinvest Junior men jag tycker inte om upplägget att föräldrarna måste skriva under fullmakter etc, det är ju främst en överraskning till dem i detta skede (eftersom Junior inte har begrepp om cash, green, dollars ännu) och jag vill inte i fortsättningen att de ska förvalta depån utan det vill jag göra.

Någon som har koll på detta, måste väl vara jättevanligt att folk sparar till små släktingar?

Markus skrev:
2197281 Hur gör man om man redan från ung ålder vill skapa bästa möjliga förutsättningar för någon att bli en brat? Jag känner till en halvt år gammal typ som inte har någon som helst koll på pengars värde, lyxvanor eller kapitalvaror. Jag vill ändra på detta genom att börja spara pengar åt honom regelbundet, jag tittade på Aktiespararnas tjänst Aktieinvest Junior men jag tycker inte om upplägget att föräldrarna måste skriva under fullmakter etc, det är ju främst en överraskning till dem i detta skede (eftersom Junior inte har begrepp om cash, green, dollars ännu) och jag vill inte i fortsättningen att de ska förvalta depån utan det vill jag göra.

Någon som har koll på detta, måste väl vara jättevanligt att folk sparar till små släktingar?

Öppna ett number-account på en varm ö i ett skatteparadis. När ditt green växt till sig om 18 år kan du lämna över kontouppgifterna i födelsedagspresent.

Då är det upp till lill-brat'en om han vill anmäla innehavet till skattemyndigheten eller om hellre sitter på rullen själv. Dessutom sitter ju du på pengarna om han skulle växa upp till en vänsterslyngel och du inte vill ge bort pengarna längre. Som en extra bonus undviker du gåvoskatten om investeringen skulle visa sig riktigt lyckad.

/SSB

SSB skrev:
2197331 Som en extra bonus undviker du gåvoskatten om investeringen skulle visa sig riktigt lyckad.

/SSB

Har de inte plockat bort gåvoskatten?

(vad är green för något?)

SSB skrev:
2197331 Öppna ett number-account på en varm ö i ett skatteparadis. När ditt green växt till sig om 18 år kan du lämna över kontouppgifterna i födelsedagspresent.

Då är det upp till lill-brat'en om han vill anmäla innehavet till skattemyndigheten eller om hellre sitter på rullen själv. Dessutom sitter ju du på pengarna om han skulle växa upp till en vänsterslyngel och du inte vill ge bort pengarna längre. Som en extra bonus undviker du gåvoskatten om investeringen skulle visa sig riktigt lyckad.

/SSB

Hur öppnar man sådant konto då?
Risken att han blir vänsterlyngel är obefintlig, Markus kommer finnas där all the way. :hihi
Föräldrarna är i och för sig liberala, första steget mot normupplösning. :mad:

FreddaAbborre skrev:
2197348 Har de inte plockat bort gåvoskatten?

(vad är green för något?)

arvskatten är väll borta men inte gåvoskatten :rolleyes:

Hört om folk som pratat om paradisbanker undra hur lätt det är att åka dit.

edit dom skatterna hängde visst ihop

SSB skrev:
2197357 Vem vet hur det ser ut om 18 år :brynad

(Dollarsch!)

är det inte jävligt lätt att bli lurad?

Hur menar du att han ska göra egentligen?

Last edited:
Gåvoskatten e väck.

Öppna en kapitalförsäkring i ditt namn. Månadsspara i aktiefonder. När dagen kommer tar du ut pengarna fråna kapitalförsäkringen, utan reavinstskatt, och ger bort dem till den lycklige mottagaren.

Helst vill jag alltså göra det här hos ett institut som håller i 18 år med god, hederlig, svensk renommé - t.ex. storbank eller Aktiespararna. Det ska vara ett väldigt inaktivt sparande, jag orkar inte hålla på med detts så mycket. Och att registrera det i mitt namn är uteslutet, tänk om det blir flera miljoner - det kommer jag ju aldrig kunna släppa. :)

Markus skrev:
2197383 Helst vill jag alltså göra det här hos ett institut som håller i 18 år med god, hederlig, svensk renommé - t.ex. storbank eller Aktiespararna. Det ska vara ett väldigt inaktivt sparande, jag orkar inte hålla på med detts så mycket. Och att registrera det i mitt namn är uteslutet, tänk om det blir flera miljoner - det kommer jag ju aldrig kunna släppa. :)

Visst kan du öppna ett fondkonto i barnets namn och spara hos nån av storbankerna. Men då blir det ju ingen hemlighet/överaskning för föräldrarna plus att du behöver fullmakt från föräldrarna om du vill kunna göra några förändringar i sparandet, byta fond osv.

Så överväg att spara i ditt namn, det e ganska smidigt.

marst060 skrev:
2197398

Så överväg att spara i ditt namn, det e ganska smidigt.
Se då bara till att skriva testamente så pengarna går till rätt ställe om det skulle hända dig nåt innan han är 18..

Och ha inga skulder när du kolar, för då går pengarna dit istället, oavsett vad som står i testamentet..

Kör själv stående månadsspar på robur kapitalinvest till min dotter,
jag litar dock på mitt framtida omdöme och har kontot i mitt namn.

:hihi

SSB skrev:
2197331 Öppna ett number-account på en varm ö i ett skatteparadis.

Då är det upp till lill-brat'en om han vill anmäla innehavet till skattemyndigheten eller om hellre sitter på rullen själv.

Efter första juni/juli så kommer uppgifterna komma till skattemyndigheterna när du öppnar ett nytt konto.

Akelius har bank på Gibraltar, skynda skynda.
http://insurance.akelius.com/Spinner/

Markus skrev:
2197383 Helst vill jag alltså göra det här hos ett institut som håller i 18 år med god, hederlig, svensk renommé - t.ex. storbank eller Aktiespararna. Det ska vara ett väldigt inaktivt sparande, jag orkar inte hålla på med detts så mycket. Och att registrera det i mitt namn är uteslutet, tänk om det blir flera miljoner - det kommer jag ju aldrig kunna släppa. :)

Var ska du placera pengarna då? I rysslandsfonder? MUAHAHA. (Ursäkta pungslaget - jag lider med dig faktiskt)

Om du VILL att ungen ska bli en brat så tycker jag att du genast skall börja köpa designerkläder åt honom samt snarast införskaffa någon sorts batteridriven MC/fyrhjuling som han kan glassa runt på medan de andra barnen hasar fram på sina trehjulingar. Detta skulle utgöra an bra grogrund för en framtida brat.

McB skrev:
2198122 Gäller det banker överallt i världen? En källa som backar upp ditt påstående, tack. :)

Enbart Eu som jag förstått det.

Jag har bara hört detta på ryktesväg, dock ska det inte vara omöjligt att få tag på en källa som backar upp påståendet då det tydligen ska vara en ny eu-lag.

Står lite här om det

Ten-0 skrev:
2198205 Enbart Eu som jag förstått det.

Jag har bara hört detta på ryktesväg, dock ska det inte vara omöjligt att få tag på en källa som backar upp påståendet då det tydligen ska vara en ny eu-lag.

Står lite här om det

Om det bara är inom EU är det ju inget att bry sig om. Västindien ligger fortfarande på andra sidan Atlanten. :D

McB skrev:
2198678 Om det bara är inom EU är det ju inget att bry sig om. Västindien ligger fortfarande på andra sidan Atlanten. :D

Var vissa ställen utanför EU som tydligen också skulle skicka uppgifter, som tex caymanöarna. Nu har jag ju inget som backar upp detta till 100%. Dags att flytta sina pengar lite bara. :(

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT