Kapa ljuddämpare på en Suzuki GSX750 1981

dsandberg

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 750 1981
Tja,
Jag har tänkt att kapa ljuddämparen på en GSX 750 Från 81 med 4 till 1 system. Vet någon om det fungerar och hur det kommer app påverka hojen?

Här är en bild på hur jag tänkte kapa...

IMG_3591_kapa.jpg
 
RÅsnygg! Har en exakt likadan, också svart, som står och väntar på att få lite kärlek. Vore jäkligt kul att få se din IRL när du är klar. :tummenupp
 
Om den del som blir kvar har rakt perforerat rör genom sig och ull så blir det som att sätta dit ett kort slipon närmare motor än ormalt. Fenomenet brukar bli en hel del sämre botten och mellanreg och om du har tur någon hk extra på toppvarv. Den kommer kräva ombestyckning av förgasare såklart.
 
Aha, Då kanske jag ska tänka om... Jag vill hest undvika att bestycka om förgasarna.

Kan jag undvika det genom att förminska eller förstora utsläppshålet ur ljuddämparen? Jag är inte ute efter mer effekt.

Här är baksidan av ljuddämparen:
IMG_2731.jpg
 
Aha, Då kanske jag ska tänka om... Jag vill hest undvika att bestycka om förgasarna.

Det är ganska så oundvikligt, iaf om du tänkt köra med full gas längre än några hundra meter. Vill/kan du inte bänka den, gå upp 2,5 i storlek för säkerhets skull. T.ex. från 112,5 till 115 eller vad som nu är installerat. Det är bättre med för fet blanding än att få för stora hål i kolvarna.
 
Synd att kapa i det systemet. Köp en eftermarknads-ljuddämpare och gå upp i munstycke på förgasarna.
 
Jag kapade såna ljuddämpare redan på åttiotalet, hade förvisso ingen aning om vad ombestyckning var, och hojarna gick som skit. Dessutom är det massa väggar i dem systemen som man måste ha koll på innan man sätter kapen där. En gång i lite nyare tid kortade och tömde jag en sån dämpare, och lät en firma svetsa dit en ny ändkåpa/stycke med ett perforerat rör med avgasmatta runt. Då blev den iaf som en modern dämpare.

men, klart du ska kapa, det är roligt!!
 
Varför vill du undvika ombestyckning? Bestämt dig för att aldrig nånsin lära dig nåt alls? Sätt i en strypning i de slaktade kvarlevorna av dämparen så slipper du ombestycka, men var medveten om att resten av omvärlden tycker att en fyrcylindrig motor utan vettig ljuddämpning låter vidrigt! Med rätt system kan dom däremot låta helt fantastiskt och inte som en 740 med avrostat avgasrör..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top