Kapa bakramen på Monster

kiko skrev:
Det har nog de flesta ;)
Finns färdiga "öppna" lock tom ... var väldigt noga med å se över blandningen efteråt bara, preppa förgasare/insprut, så den inte går magert vilket den lär göra med bara öppen burk.
Du lär få ett trevligare insugsljud på köpet :D

Jaha, hur ändrar man blandingen då? Jag har insprut, vet inte hur det funkar... Vad händer annars? Går skit?

Du gör nog klokt att inhandla ett system samt luftburk!
När jag köpte mina DP slipon följde nytt luftburk lock med, det är helt öppet.
Du bör(!) ställa CO halten efter ha monterat system, ändrat luftburk. Jag gjorde detta hos min handlare.
Det är verkligen som natt och dag att köra med system och öppen luftburk!!!

Var det svårt att kapa bakramen?

Last edited:
Duke skrev:
Du gör nog klokt att inhandla ett system samt luftburk!
När jag köpte mina DP slipon följde nytt luftburk lock med, det är helt öppet.
Du bör(!) ställa CO halten efter ha monterat system, ändrat luftburk. Jag gjorde detta hos min handlare.
Det är verkligen som natt och dag att köra med system och öppen luftburk!!!

Var det svårt att kapa bakramen?
Jag såga upp ett redit hål i luftburken. Prova att köra utan lock först för att se hur den gick o hur stiften reagera på det. Ingen som helst skillnad!!
Så fram med sågen bara! :crash

Nu kilar den upp till strax över 200 på mätaren mot 190 innan.
Har beställt rostfria bullerförstärkare. Fast funderar på att bygga ett eget 2-1 system...

inga probs att kapa bakramen. Bara se till att du inte slinter med sågen. Blir fula märken då. Jag kapa den precis bakom sadellåset. Se bilder.

Lycka till!!

PS. Vad kosta din slipon o var köpte du dem?

Bifogat

• kapadbakram.jpg
    kapadbakram.jpg
    25.8 KB · Visningar: 118
Mer bilder

Bifogat

• färdigbyggd bakram.jpg
    färdigbyggd bakram.jpg
    21.2 KB · Visningar: 106
Blev lite konstigt här bak med hålen i ramen. Lacka igen dem med Hammarlack. Italienskt som den är så är den naturligtvis inte rostskyddad i rören så rosten hade redan börjat rulla...

Funderar på att montera blinkers i hålen i ramen. För nu med originalblinkers ser det lite provisoriskt ut.

För övrigt kan jag tala om att jag byggde hela fästet till bakljus o blinkers i plast. Mycket lättare att arbeta med o kan böjas till önskad vinkel med värmepistol. Se till att du får tag på rätt sorts plast. (ABS plast)

Lycka till!! :tummenupp

Bifogat

• bakramhål.jpg
    bakramhål.jpg
    42.1 KB · Visningar: 105
Bra jobbat!

Mitt kolfiber systemet kostade 8700:- inkl luftburk, det finns bra mycket billigare om man kan leva med ett alu-system. Mitt är ett DP så borde finns billigare.

Back